Pionýři na letišti LF-109 Pionýr a Jawa 550 Pionýr

21.12.2014

Cvičný větroň LF-109 umožnil mnohým letcům první kroky do vzdušného prostoru. A na malé Jawě Pionýr vyrostly celé generace motoristů. Oba dva stroje měly hodně společného: jednoduchost, spolehlivost a slušné výkony. Připomeňme si tedy jejich osudy.

Koncem čtyřicátých let minulého století se mezi naší odbornou leteckou veřejností rozproudila debata o dalším způsobu výcviku plachtařských žáků, který se dosud převážně prováděl poměrně náročnou metodou, kdy žák po poučení zkoušel svoje první skoky a zatáčky na jednoduchých kluzácích a teprve po jejich zvládnutí přecházel na větroně s lepší klouzavostí, umožňující svými výkony delší lety. Byl to postup běžný pro období před 2. světovou válkou a kladl značné nároky, duševní i fyzické, jak na žáka, tak na instruktora.

První dvousedadlovky

Z dvousedadlových větroňů byl u nás na přelomu čtyřicátých a padesátých let k dispozici prakticky pouze kořistní DSF Kranich II (u nás označovaný jako VT-52 Jeřáb), který měl sice dobré letové výkony, ale nehodil se příliš k základnímu výcviku. Kromě toho jej bylo málo kusů pro plánované počty plachtařů a jeho počty se stále snižovaly. Z výše uvedené diskuse vyplynulo, že naše aerokluby potřebují pro modernizaci výcviku dvoumístný kluzák s dvojím řízením, který by umožnil instruktorovi okamžitě reagovat na žákovy chyby, a zároveň po absolvování základních úloh umožnil adeptovi letectví absolvovat i první samostatné lety.

Flying Revue > Flying Revue > Časopis FR > Archiv > Flying Revue 2011 a starší > ČERVENEC-SRPEN 2010 > Pionýři na letišti LF-109 Pionýr a Jawa 550 Pionýr

.
 

FR 4/2019: Už brzy!

Letecká angličtina:


            » Vše o VFR Communication »

CIDNA 2019: Už brzy!

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Exkurze s FR:

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:


           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 20.06.1937 se stalo...
20.06.1937
Tříčlenné posádce hrdiny SSSR Valerije Čkalova se jako první podařilo přeletět z Moskvy přes severní pól do USA. K letu použila letoun ANT-25 z kanceláře Andreje Tuploveva, zkonstruovaný ovšem Pavlem Suchojem.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Jičín (LKJC) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345