Před 43 lety proletěl východoněmecký MiG-21 panelovým domem v Cottbusu. Zabil šest lidí

22.1.2018

MiG-21 PFM/SP. Zdroj: rarehistoricalphotos.comMiG-21 PFM/SP. Zdroj: rarehistoricalphotos.com
MiG-21 PFM/SP. Zdroj: rarehistoricalphotos.com

Nehoda Mig-21, Cottbus, DDR   Čtrnáctý leden 1975 obyvatelé tehdy východoněmeckého města Cottbus z paměti už nejspíš nevymažou. Ten den, tedy právě před 43 lety, se k městu po desáté hodině dopolední blížil MiG-21 PFM/SPS, registrace 849 (tovární číslo 94 5115), východoněmecké armády s 33 letým pilotem Peterem Makowickou za řízením. V té chvíli mu zbývalo jen několik vteřin života.

Při přiblížení na místní vojenské letiště Cottbus-Nord (ETHT) letounu náhle vysadil motor. Vojenský řídící Makowickovi nařídil okamžitě se katapultovat. Ten ale neuposlechl, jelikož hrozilo, že neovládaný letoun dopadne do areálu místní textilky, kde tou dobou pracovalo kolem tisícovky lidí, a pokračoval směrem za město. Měl však příliš málo času, aby stroj dostal tak daleko, navíc stroj zpomalil silný poryv větru.  

V 10.15 h, dva kilometry před letištěm, MiG narazil do pětipatrového panelového domu s popisným číslem 2 na ulici Schmellwitzer Strasse. V úrovni druhého a třetího podlaží prorazil plášť budovy a zastavil se - tak, že ocasní plochy zůstaly koukat z fasády ven. V panelovém plášti domu stroj prořízl pouze tenký otvor, jenž takřka přesně kopíroval siluetu letadla.  

Major Petr Makowicka. Zdroj: rarehistoricalphotos.comZoom gallery
Major Petr Makowicka. Zdroj: rarehistoricalphotos.com

Po nárazu letoun začal hořet. Všechny nádrže MiGu se roztrhly a 800 litrů paliva se rozlilo do nitra domu. Domem se okamžitě začal šířit požár, plameny dosahovaly až do předposledního podlaží a vyvinuly žár 1000 °C. 

Na místě zůstalo šest mrtvých – pilot a pět žen v zasažených bytech (podle jiných zdrojů se jednalo o pět polských dělníků). Panika, která mezi obyvateli domu vznikla, způsobila, že řada z nich se před plameny pokusila zachránit skokem z okna, což mělo za následek další zraněné. Navzdory tomu další oběť na životě byla už jen jedna, šestnáct osob bylo těžce zraněno. 

Protože nebylo zřejmé, zda Mackowickův MiG nenesl munici a zda tedy nehrozí exploze, velitel hasičů nechal po příjezdu zásahových jednotek na místo evakuovat celý dům a hašení požáru probíhalo z ulice. Na místě zasahovaly tři stovky hasičů, lékařů a vojáků, požár byl eliminován už za hodinu a čtvrt po havárii. 

Vrak letadla byl okamžitě odvezen a otvor v panelovém plášti domu už dva dny po incidentu zabetonován. Jizva po letounu je zde vidět dodnes. 

Vyšetřovací komise došla k závěru, že viníkem nehody byl mechanik, jenž připevnil kryt kompresoru motoru pouze čtyřmi ze 36 šroubů. Kryt se za letu uvolnil, motor následně vysadil a došlo k nehodě. Mechanik byl odsouzen na pět let nepodmíněně. Jednou z dalších příčin nehody byl ale podle webu Snafu.de až příliš rutinní přístup všech zúčastněných. Zbylých 32 šroubů krytu kompresoru měl totiž mechanik dotáhnout po předletové kontrole kompresorové komory pilotem - k ní však zřejmě nedošlo a mechanik na dotažení zbylých šroubů ve spěchu zapomněl. 

Zajímavé je, že jen tři měsíce před Makockou havaroval při přiblížení na cottbuské letiště jiný MiG-21 PFM/SPS (reg. č. 487). Zde se však zřejmě jednalo o pilotní chybu velitele letadla, poručíka Reicherta, jenž při nehodě rovněž zahynul. Další oběti nebyly.

Makowicka posmrtně obdržel za svůj čin, jímž předešel pravděpodobně mnohem větším obětem a sám za to zaplatil životem, vyznamenání Kampforden für Verdienste um Volk und Vaterland in Gold a byl povýšen do hodnosti majora.

Jan Dvořák


Flying Revue > Články > Všechny články > Před 43 lety proletěl východoněmecký MiG-21 panelovým domem v Cottbusu. Zabil šest lidí
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 3 4 5 67 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 3 4 5 67 8 9 10 >> >
 
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »