Před padesáti lety poprvé vzlétlo "létající křídlo" YB-49

31.10.2017

21. října 1947 nahodil hlavní zkušební pilot Northrop Corporation Max R. Stanley motory bombardéru  YB-49, 42-102367, a odstartoval z letiště Northrop Field v Hawthorne v Kalifornii směr Muroc Air Force Base (nyní Edwards Air Force Base) k prvním letovým testům tohoto neobvyklého stroje. 

YB-49 při svém prvním letu 21. 10. 1947. Zdroj: Wikimedia CommonsZoom gallery
YB-49 při svém prvním letu 21. 10. 1947. Zdroj: Wikimedia Commons

Northrop YB-49, 42-102367 vzešel z prototypu  YB-35. Původní čtyři motory Pratt & Whitney Wasp Major (R-4360-21) byly nahrazeny osmi motory Allison J35-A-5 a oproti prototypu bylo provedeno několik aerodynamických vylepšení.

Konfigurace letounu Northrop YB-49 byla pro letadla té doby velmi neobvyklá. Letoun vypadal jako léající křídlo. Neměl viditelný trup, neměl ocasní plochy. Motory, podvozek i kabina pro posádku byly integrovány do křídla tvaru bumerangu, stejně tak jako výzbroj. Vstupy vzduchu pro proudové motory byly umístěny na náběžné hraně křídla, výstupní trysky na zadní hraně křídla. Vedle nich byla z obou stran umístěna vertikálně orientovaná žebra, která měla zajišťovat lepší stabilitu při zatáčení.  

Northorp YB-49 měřil na délku 16,2 metrů, rozpětí křídla bylo 52,4 metrů, vysoký byl při absenci ocasních ploch pouhých 4,6 metru. Hmotnost prázdného letadla byla 40, 1 tuny, vzletová hmotnost pak 87,9 tuny. Plocha křídla byla 371,6 m2.

YB-49 nad Kalifornií. Zdroj: Wikimedia Commons, USAFZoom gallery
YB-49 nad Kalifornií. Zdroj: Wikimedia Commons, USAF

Letoun pohánělo osm motorů J35-A-5 s tahem 17,70 kN při 7 700 otáčkách za minutu. Motor byl 4,3 metru dlouhý, vážil 1 089 kilogramů.

Během testovacího letu dosáhl YB-49 maximální rychlosti 793 km/h v 6 340 metrech nad mořem, cestovní rychlost byla 690 km/h. Letoun mohl vystoupat do 13 929 metrů, maximální dolet byl 5 753 kilometrů.

Vyrobeny byly jen dva kusy letounu Northrop YB-49. Ačkoli byly detailně testovány, do provozu nebyl typ YB-49 nikdy uveden.

Druhý z vyrobených prototypů YB-49, 42-102368, během zkušebního letu 5. června 1948 havaroval severně od letecké základny Muroc. Nikdo z posádky nepřežil včetně kapitána Glena Edwardse. Na jeho počest byla základna přejmenována na Edwards Air Force Base. 

Ani YB-49 42-102367 nedopadl dobře. Při nehodě na pojížděcí dráze Edwardsovy základny 15. března 1950 se vzňal a byl požárem zcela zničen. Tím byl osud letounu zpečetěn, další vývoj byl týž den zastaven. 

-fr-

Zdroj: Aerotime.aero

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Před padesáti lety poprvé vzlétlo "létající křídlo" YB-49
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 09.12.1951 se stalo...
09.12.1951
Vzlétl prototyp stroje Fiat G.80, prvního italského letounu poháněného proudovým motorem. Konstruktérem byl Giuseppe Gabrielli.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »