Problémy s B737 MAX – shoda náhod nebo nedbalost výrobce i regulátora?

26.3.2019

Boeing 737 MAX 8. Zdroj: BoeingBoeing 737 MAX 8. Zdroj: Boeing
Boeing 737 MAX 8. Zdroj: Boeing

Boeing 737 MAX - krize         Dvě nehody jednoho z nejmodernějších letadel současnosti v krátké době za sebou a s velmi podobným průběhem zdá se ukazují na společnou příčinu. Je jí zřejmě systém MCAS a nejspíš i liknavý přístup výrobce a FAA. 

Obavy z možného opakování problému, který vedl ke dvěma nedávným haváriím v poslední době nejprodávanějšího typu výrobce dopravních letadel Boing – B737 Max, vedly k tomu, že řada zemí včetně EU uzavřela těmto letadlům svůj letový prostor a zakázala jejich provoz. Trochu překvapivě se tomuto kroku bránily několik dní USA i sama firma Boeing. 

Změna názoru ze dne na den

Jedna z teorií, proč tomu tak bylo, říkala že FAA ani Boeing nechtějí zpochybnit výsledky svých vlastních schvalovacích a testovacích procesů. Boeing tvrdošíjně opakoval, že letadla jsou bezpečná a že neexistuje důkaz, že obě nehody mají něco společného. Ve středu 13. března 2019 nakonec ředitel firmy Boeing Dennis Muilenburg zatelefonoval prezidentu Trampovi a doporučil mu, aby B737 MAX byl uzemněn.

Boeing 737 MAX 8. Zdroj: BoeingZoom gallery
Boeing 737 MAX 8. Zdroj: Boeing

To byla zásadní změna oproti předchozímu dni, kdy týž muž, Dennis Muilenburg, trval na tom, že B737 MAX je bezpečný a spolehlivý stroj a v tomto smyslu prezidenta Trumpa naopak žádal, aby nepřijímal žádná opatření podobná těm, která přijaly jiné země. Rozhodnutí to muselo být velmi složité – zatím bylo prodáno 376 těchto strojů a pořadník dnes obsahuje objednávky na celkem 4600 strojů. Budoucnost firmy je se strojem B737 MAX silně svázána.

MAX šel do provozu bez simulátoru a řádného výcviku pilotů

Vyšetřování nehody Ethiopian je v plném proudu, a tak není možné dělat konečné závěry. Informace, které postupně přicházejí na světlo, jsou ale zarážející. Podle amerických zdrojů je sice B737 MAX vybaven novým zařízením k zábraně pádu – MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), leč firma Boeing o něm nedala žádné nebo jen nedostatečné informace.


Pro ilustraci: Šéfpilot B737 MAX Ed Wilson komentuje předváděcí let na Airshow ve Farnborough (2016). Zdroj: Boeing.com

Na to pak logicky navazuje problém s přeškolováním pilotů. Dle stejného zdroje Boeing nevyžaduje přeškolení pilotů na B737 MAX ani na simulátoru. Tím letecké společnosti sice šetřily čas pilotů i peníze za výcvik, ale o nové funkcionalitě palubního počítače nedostali jejich piloti potřebné informace.

K tématu: 
» EASA zakázala lety B737 MAX 8 a B737 MAX 9 nad Evropou. Smartwings letouny uzemnil 
» Uzemnit letouny B737 MAX 8 a B737 MAX 9 nařídila i americká FAA

Předseda asociace pilotů společnosti Southwest navíc prohlásil, že B737 MAX šel do provozu dříve, než byl první simulátor vůbec vyrobený, takže dostatečný výcvik nebyl vlastně ani možný. Kapitán La Rosa ze společnosti United k tomu řekl, že třináctistránkový výcvikový manuál si u jeho společnosti si vytvořili sami na podkladě počítačového kurzu, který dostali do svých iPadů od výrobce. Tento program jim měl během dvou hodin vysvětlit hlavní rozdíly oproti starší generaci B737.

MCAS - systém, který se s pilotem pere o vládu nad letadlem

Boeing 737 MAX 8. Zdroj: BoeingZoom gallery
Boeing 737 MAX 8. Zdroj: Boeing

Zajímavé také je, že původní systém MCAS pracuje údajně pouze s jedním senzorem a je tak jediným systémem na letadle, který není zdvojený nebo ztrojený.

Pokud je senzor poškozený, může systém náhle převzít ovládání výškového kormidla od pilota, aniž ten o této možnosti věděl napřed a aniž věděl, jak se v takovém případě chovat. Převzetí opakuje, i když se pilotovi podaří systém vyřadit. Dochází tak k situaci, kdy se pilot se systémem MCAS pere o vládu nad letadlem. Jak to pak musí v kokpitu takto postiženého letadla vypadat, není asi složité si představit.

» K tématu: Jak systém MCAS pracuje (video)

Jedním z důvodů, který vedl k instalaci nového systému, bylo to, že B737 MAX má větší motory s jinou aerodynamikou, které při plném výkonu změní těžiště letadla. To se při plném výkonu motorů stává "těžké na ocas" a začíná strměji stoupat.

Boeing o problému údajně věděl od pilotů, přesto věc neřešil

Rodina letounů B737 MAX. Zdroj: BoeingZoom gallery
Rodina letounů B737 MAX. Zdroj: Boeing

Piloti společnosti American Airlines se po říjnové nehodě Lion Air prý sešli s vedením firmy Boeing, aby si společně celou situaci vyjasnili. Na otázku, proč nebyli o novém zařízení informováni, se údajně dozvěděli, že Boeing je nechtěl přehlcovat informacemi a že to nebyl ani požadavek FAA.

Na tomto jednání předali piloti AA jednoznačný požadavek na dodání simulátorů. Nakonec to ale skončilo tím, že Boeing jen dodal detailnější informace, piloti si je prošli a nakonec usoudili, že jsou schopni s B737 MAX létat bezpečně a v případě problému se systémem MCAS by byli schopni letadlo dostat zpět pod kontrolu.

» Mohlo by vás zajímat: B737 MAX 8 ukazuje své letové schopnosti v novém videu

Dopravci mimo USA ale nedostali ani tuto informaci. Pro piloty ze zemí mimo USA, kteří tak detailní informace prostě nedostávali, problém přetrvával. Šokující je také to, že například společnost Ethiopian Airlines si simulátor objednala, ale dostala prý příslib na jeho dodání až na konci roku 2019. Třetí největší společnost na světě – United Airlines dostala pak pořadí na své simulátory B737 MAX až pro rok 2020.

V současné době i FAA už zjišťuje, že mezi nehodami letadel společností Lion Air a Ethiopian jsou podobnosti. Také firmě Boeing nezbylo, než vzít celou situaci zásadně vážně, a tak v posledních dnech už proběhly testy upraveného softwaru, který vyžaduje jednodušší postupy pro deaktivaci systému MCAS.

MCAS nově s dvojím jištěním a možností vyřadit ho z činnosti

Systém MCAS je nyní už také upravený tak, že využívá informace ze dvou senzorů a zároveň nespíná tuto funkci opakovaně. Takže pokud jej pilot vyřadí z činnosti a převezme kontrolu nad letadlem, nemusí se o ni prát za chvilku znovu.

Zděšení z celé situace vedlo dokonce k tomu, že se do věci vložila FBI, která nyní vyšetřuje vnitřní postupy u firmy Boeing i jejich vztahy s FAA (regulátor), kdy prý v řadě případů během schvalovacího procesu FAA prostě přebírala výsledky testů různých systémů letadla přímo od výrobce, aniž disponovala nezávislým vyhodnocením.

Letadlo, které mělo firmě Boeing přinést stovky miliard dolarů, se tak stává příkladem toho, jak i dnes, ve vysoce regulovaném prostředí v letecky nejvyspělejší zemi je možné dojít do situace, kterou je složité vysvětlit i pochopit.

Jiří Pruša

Zdroje: edition.cnn.com; msn.com-1, msn.com-2

Zoom gallery

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Problémy s B737 MAX – shoda náhod nebo nedbalost výrobce i regulátora?
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 08.12.1934 se stalo...
08.12.1934
Imperial Airways poprvé doručily leteckou poštu pravidelnou poštovní linkou z Londýna až do Austrálie. Cílovým městem bylo Brisbane, první etapu z Londýna absolvoval letoun A.W. Atalanta.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »