První dva Blaníky L-13A pro rakouskou akrobatickou skupinu Blanix-Team jsou tu. První předán, druhý se bude zalétávat

3.12.2019

Skupina Blanix-Team při vystoupení. Foto: Red Bull Content PoolSkupina Blanix-Team při vystoupení. Foto: Red Bull Content Pool
Skupina Blanix-Team při vystoupení. Foto: Red Bull Content Pool
Ing. Václav Křížek při předání prvního Blaníku L-13A po přestavbě zástupcům skupiny Blanix-Team ve Vídni. Vlevo Kurt Tippel, Václav Křížek zcela vpravo. Foto: Kateřina Krákorová Ing. Václav Křížek při předání prvního Blaníku L-13A po přestavbě zástupcům skupiny Blanix-Team ve Vídni. Vlevo Kurt Tippel, Václav Křížek zcela vpravo. Foto: Kateřina Krákorová
Ing. Václav Křížek při předání prvního Blaníku L-13A po přestavbě zástupcům skupiny Blanix-Team ve Vídni. Vlevo Kurt Tippel, Václav Křížek zcela vpravo. Foto: Kateřina Krákorová
Předání prvního Blaníku L-13A po přestavbě zástupcům skupiny Blanix-Team ve Vídni. Vlevo Kurt Tippel. Foto: Kateřina Krákorová Předání prvního Blaníku L-13A po přestavbě zástupcům skupiny Blanix-Team ve Vídni. Vlevo Kurt Tippel. Foto: Kateřina Krákorová
Předání prvního Blaníku L-13A po přestavbě zástupcům skupiny Blanix-Team ve Vídni. Vlevo Kurt Tippel. Foto: Kateřina Krákorová
Interiér kabiny L-13A Blanix-Teamu je laděn do modra. Foto: Kateřina Krákorová Interiér kabiny L-13A Blanix-Teamu je laděn do modra. Foto: Kateřina Krákorová
Interiér kabiny L-13A Blanix-Teamu je laděn do modra. Foto: Kateřina Krákorová
Blaník pro rakouské akrobaty má sedačku s pětibodovým akrobatickým pásem. Foto: Kateřina KrákorováBlaník pro rakouské akrobaty má sedačku s pětibodovým akrobatickým pásem. Foto: Kateřina Krákorová
Blaník pro rakouské akrobaty má sedačku s pětibodovým akrobatickým pásem. Foto: Kateřina Krákorová
Skupinový let ve formaci - pět skydiverů v létacích oblecích z týmu Red Bull Skydive Team a dva větroně Blanix-Teamu. Foto: Red Bull Content Pool
Skupinový let ve formaci - pět skydiverů v létacích oblecích z týmu Red Bull Skydive Team a dva větroně Blanix-Teamu. Foto: Red Bull Content Pool
Létání v zrcadle v podání Blanix-Teamu. Foto: Red Bull Content Pool
Létání v zrcadle v podání Blanix-Teamu. Foto: Red Bull Content Pool
Členové skupiny Blanix-Team během červnové návštěvy v závodě Blaník Aircraft CZ. Foto: Kateřina Krákorová
Členové skupiny Blanix-Team během červnové návštěvy v závodě Blaník Aircraft CZ. Foto: Kateřina Krákorová
Kurt Tippel, vedoucí skupiny Blanix-Team. Foto: Red Bull Content Pool
Kurt Tippel, vedoucí skupiny Blanix-Team. Foto: Red Bull Content Pool
 Blanix-Team na nebi. Foto: Red Bull Content Pool
Blanix-Team na nebi. Foto: Red Bull Content Pool

Znovuzrození Blaníků pokračuje     Československá legenda v bezmotorovém létání, kluzák L-13 Blaník po uzemnění z roku 2010 znovu dobývá svět, a to i na nejvyšší sportovní úrovni. Na Blanících totiž předvádí své sestavy také špičková rakouská akrobatická skupina Blanix-Team. A právě tento tým letos svěřil své Blaníky do péče společnosti Blaník Aircraft CZ, která již několik let přestavby těchto kluzáků provádí. 

Přestavba, kterou zde realizují právě pro Blanix-Team se ale přece jen liší od běžných přestaveb pro návrat Blaníků na nebe po agenturou EASA nařízeném uzemnění v roce 2010. „Pro Blanix-Team jsme zrenovovali původní trup L-13 Blaník, byl proveden bulletin L13/68a, C prohlídka a opravy dle nálezů kontroly,“ říká mluvčí Blaník Aircraft Kateřina Krákorová. První Blaník pro rakouské akrobaty dostal také kompletně nově postavená křídla v „A“ konfiguraci. „Vyrobili jsme je u nás a kluzák má nyní k dispozici zbrusu nových 6000 letových hodin, a tím i 120 hodin akrobacie,“ dodává Krákorová.  

Pro rakouskou skupinu v Letňanech připravili a namontovali také speciální výbavu pro akrobatická vystoupení včetně nové avioniky Winter s rádiem Becker. „Blanix mají na zakázku vestavěný „smoke system“, jelikož kouřové a pyro efekty jsou nedílnou součástí jejich exhibic,“ popisuje Kateřina Krákorová další nové elementy, které do letadla v Letňanech, kde BA CZ sídlí, namontovali. 

» Mohlo by vás zajímat: Jak se přestavuje Blaník L-13? Podívejte se s námi!

Do kabiny i na palubní desku L-13 po přestavbě přibyly proto nezvyklé komponenty vyrobené na 3D tiskárně. „Na zakázku jsme Blanixu dělali kompletně nalakovaný interiér i exteriér, jen livrej si budou teprve sami dodělávat podle brandingu Red Bullu. Proto od nás letadlo odjelo oděné jen do stříbrné metalízy.“ Interiér je laděný do modra a i polstrování je vyvedeno v modré kůži. Sedačky jsou vybaveny pětibodovými akrobatickými pásy. 

Blanix-Team do péče BA CZ svěřil zatím dva své Blaníky. První Blaník L-13A po přestavbě dopravil do Vídně, kde si ho zástupci Blanix-Teamu převzali, osobně ředitel Blaník Aircraft CZ Václav Křížek koncem října, přestavba druhého byla dokončena minulý týden. V tomto, prvním prosincovém týdnu jsou v plánu zálety na letňanském a benešovském letišti (LKLT, reps. LKBE) s tím, že na LKBE proběhne akrobatický zálet. 

Blanix-Team si českou premiéru odbyl na letošní jubilejní Memorial Air Show v Roudnici nad Labem. Skupinu založili dva přátelé Kurt Tippl a Mar­tin Strimitzer a už v roce 2002 začali s létáním "v zrcadle", kdy dva letouny letí blízko nad sebou, ten horní však na zádech a tvoří tak jakoby zrcadlový obraz spodního letounu. Od té doby se skupina rozrostla na pět pilotů. Jsou jimi Kurt Tippl (vedoucí skupiny), Martin Strimitzer, Gerhard Radlingmeier, Markus Köberl a Ewald Roithner. Všichni se znají ze svého domovského letiště Aigen/Ennstal, kde jsou členy tamního klubu Flugsportgruppe Grimming. 

K L-13 Blaník Kurt Tippl říká: „Blaník je ideálním větroněm nejen pro výcvik pilo­tů, ale i pro létání jednoduché akrobacie a létání ve formaci, a to ve všech výškách, především díky své výrazné letové silue­tě a relativně nízké rychlosti. Naše Bla­níky byly vyrobeny v letech 1965 a 1972, ale stále jsou ve vynikajícím technickém stavu, bezpochyby i díky jejich robustní celokovové konstrukci. Při svém létání vy­užíváme rovněž skvělých vlastností jeho Fowlerových klapek, které Blaníku propůj­čují schopnost přistávat na minimálních plochách. To, že se s Blaníkem dá přistát například na sjezdovce Hahnenkamm, na golfových hřištích nebo před věží Do­nauturm, jsme již dokázali.“ 

A protože Blaníky toho v jejich službách zažily opravdu hodně a hodinový nálet se rok od roku zvyšuje, navázali rakouští piloti úzkou spolupráci právě s Blaník Aircraft CZ, jejímž výsledkem jsou první dva zrekonstruované Blaníky do podoby akrobatické verze L-13A. "Pro nás je to samozřejmě velice potěšující - jednak to, že se na nás naši rakouští partneři obrátili a za druhé to, že jsou s výsledkem natolik spokojeni, že spolupráce pokračuje dál," dodává na závěr ředitel BA CZ Václav Křížek. 

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg 

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > První dva Blaníky L-13A pro rakouskou akrobatickou skupinu Blanix-Team jsou tu. První předán, druhý se bude zalétávat
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: