RBAR Budapešť - Češi bez bodu, vítězí Dolderer

18.7.2016

Počasí letos závodům RBAR příliš nepřeje. Budapešť nebyla výjimkou.Počasí letos závodům RBAR příliš nepřeje. Budapešť nebyla výjimkou.
Počasí letos závodům RBAR příliš nepřeje. Budapešť nebyla výjimkou.
Martin Šonka v kabině svého speciálu.Martin Šonka v kabině svého speciálu.
Martin Šonka v kabině svého speciálu.
Ani Petr Kopfstein nebude na letošní Budapešť vzpomínat práv v dobrém.Ani Petr Kopfstein nebude na letošní Budapešť vzpomínat práv v dobrém.
Ani Petr Kopfstein nebude na letošní Budapešť vzpomínat práv v dobrém.
Počasí donutilo pořadatele na poslední chvíli i ke změně letiště.Počasí donutilo pořadatele na poslední chvíli i ke změně letiště.
Počasí donutilo pořadatele na poslední chvíli i ke změně letiště.
Martin Šonka na trati při tréninkovém letu.Martin Šonka na trati při tréninkovém letu.
Martin Šonka na trati při tréninkovém letu.

Čeští piloti Martin Šonka a Petr Kopfstein si ze čtvrtého závodu světového šampionátu Red Bull Air Race v Budapešti, jehož průběh výrazně ovlivnila nepřízeň počasí, vezou domů místo bodů největší zklamání v sezóně. Šonka byl diskvalifkován hned v prvním kole, Kopfstein podlehl pozdějšímu vítězi závodu Matthiasu Doldererovi z Německa.

Takové počasí v Budapešti při závodech red Bull Air Race ještě nebylo! Kvůli dešti se zrušila sobotní kvalifikace a i v neděli to vypadalo, že se proudy vody z mraků nad Budapeští nezastaví. Nakonec ale přeci jen déšť na malou chvíli ustal a piloti mohli do vzduchu. Nicméně časový harmonogram byl výrazně narušen a to se později projevilo i zrušením posledního kola závodu, kdy se finálová čtyřka kvůli nepřízni počasí nestihla odletět.

Pro oba české piloty, Martina Šonku i Petra Kopfsteina, byl přitom závodní víkend v Budapešti plný očekávání. Petr Kopfstein se na první setkání s technickou tratí, kterou vždy zahajuje tradiční průlet pod řetězovým mostem, velmi těšil, neboť má pro něj osobní význam. V roce 2005 byl pilot Teamu Spielberg v Maďarsku jako divák. Ze břehu pozoroval, jak se nejlepší piloti na světě prohánějí téměř čtyřsetkilometrovou rychlostí jen pár metrů nad hladinou Dunaje. „Tehdy jsem si uvědomil, že tohle je přesně to, co bych chtěl v životě dělat. Red Bull Air Race se stal mým snem,” vzpomíná Petr na jedenáct let starý závod. „Z diváckého pohledu se jedná o zřejmě nejkultovnější místo celého seriálu. Jako pilot se ale soustředím jen na to, abych měl správnou výšku, směr a rychlost. Člověk nesmí nic podcenit, protože druhou šanci nedostane,” upozorňoval před závodem Petr, kterého stejně jako Martina Šonku přímo v Budapešti podporovaly i přes nepřízeň počasí tisícovky českých fanoušků. Také pro Martina je Budapešť dá se říci „domácím” závodem. „Je to jeden z mých nejoblíbenějších závodů. Létá se v centru nádherného města, podlétá se most, je tam každý rok spousta českých fanoušků. Před rokem jsme tam byli na bedně a rádi bychom takové umístění minimálně obhájili,” poodhaloval své ambice Martin před závodem. Navíc by býval určitě rád navázal na druhé místo z Japonska, které ho po dvou nepovedených závodech v úvodu sezóny posunulo na celkové sedmé místo v šampionátu.

Vítěz závodu Matthias Dolderer na trati.Zoom gallery
Vítěz závodu Matthias Dolderer na trati.

Průběh vlastního závodního víkendu však přinesl oběma českým pilotům zklamání. Martin Šonka hned v prvním souboji proti loňskému vicemistru světa Australanu Hallovi překonal maximální povolenou hranici přetížení a tím pádem pro něj závod skončil. „Je dobře, že se nakonec letělo, nemůžeme chtít jen sluníčko a krásné počasí. Spousta lidí z Česka sem jela velkou dálku a hodiny čekala v dešti. Už jen proto jsme strašně moc chtěli uspět. A nakonec to dopadlo takhle,” smutnil po neúspěšném letu Martin Šonka. „Matt sice nezaletěl úplně nejrychlejší čas, ale pomalý rozhodně nebyl. Musel jsem letět na hraně, abych ho porazil a pull-up manévr jsem hodně utáhl. Bohužel jsem se v něm dostal přes maximální povolené přetížení a tím pádem pro mě závod skončil. Jsem strašně zklamaný. Do té doby to byl dobrý let a měl jsem rytmus, trať mi seděla. Bohužel se mi nepodařilo si tohle pohlídat.” Šonka tak v Budapešti nenavázal na stříbrnou příčku z Japonska, nezískal ani jediný bod a v celkovém hodnocení šampionátu se propadl o jednu příčku na 8.místo.

Také Petr Kopfstein nebude na letošní závod v Budapešti vzpomínat rád. Kvůli zrušené kvalifikaci byly závodní dvojice prvního kola sestaveny podle aktuálního pořadí šampionátu a tak Petr závodil proti aktuálnímu lídrovi Matthiasovi Doldererovi. V náročných podmínkách panujících nad Dunajem ho stejně jako v japonské Čibě ho neporazil. Na postup do dalšího kola si tedy Petr ještě musí počkat minimálně do další zastávky Red Bull Air Race v anglickém Ascotu. „Je to zklamání, ale opět jsem si vybral nováčkovskou daň, podmínky v trati nebyly ideální a později jsem si uvědomil, že jsem nebyl v tom správném závodním módu a letěl spíše na jistotu,” reagoval Petr Kopfstein na špatné podmínky, které v neděli v Budapešti panovaly. Přestože karlovarský pilot nastoupil proti nejtěžšímu možnému protivníkovi, měl šanci ho porazit. Bohužel k pomalému času Petr Kopfstein přidal i dvouvteřinovou penalizaci za špatný průlet poslední brány, takže z Maďarska nakonec odjíždí bez bodu.

Závod celkově vyhrál Matthias Dolderer z Německa, který zaletěl nejrychlejší čas v „Round of 8", druhé části závodu. Finálový souboj čtyř nejrychlejších pilotů z druhé části závodu se totiž nakonec kvůli nepřízni počasí neletěl. Druhé místo si připsal Hannes Arch z Rakouska, třetí pak Australan Matt Hall.

Další závod letošního šampionátu se letí v anglickém Ascotu 13. a 14. srpna.

 

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > RBAR Budapešť - Češi bez bodu, vítězí Dolderer
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »