RETRO: Udet U-12 Flamingo

21.12.2014

Vůně dřeva, benzínu a oleje, mohutný hvězdicový motor s krásnou dřevěnou vrtulí, vyplétaná kola, otevřená kabina a spartánské přístrojové vybavení. Dvouplošník U-12, navždy spojený se jménem německého pilota Ernsta Udeta.

Nebýt právě tohoto osudového spojení s jednou z nejkontrover­znějších postav světového letectví, nebylo by asi na letounu U-12 nic zvláštního a zmizel by v propadlišti času stejně tak, jako mnoho jiných konstrukcí. On vlastně na čas skutečně zmizel, ale díky nadšení a práci milovníků historických letadel se znovu vynořil, aby připomněl jednu ze slavnějších kapitol německého letectví počátku minulého století.

Udet Flugzeugbau GmbH

Počátky této společnosti leží paradoxně v americkém Wisconsinu, neboť právě odtud pocházel americký podnikatel William Pohl, který stál u jejího zrodu. Jeho cílem bylo rozjet v poválečném císařském Německu výrobu laciných lehkých sportovních letadel. Novou firmu však potřeboval nějak zviditelnit, a tak oslovil známého prvoválečného německého stíhače Ernsta Udeta, aby projektu propůjčil své jméno. Tak vznikla v roce 1921 v Milbertshofu u Mnichova společnost Udet Flugzeugbau GmbH. Její počátky byly poněkud dobrodružné, protože práce na prototypu prvního letounu s označením U-1 musely kvůli komisi dohlížející na zákaz konstrukce letadel v Německu probíhat potajmu. Udetův přítel a letecký kolega, dipl. Ing. Erich Scheuermann, založil za tímto účelem firmu, která vyráběla oficiálně a naprosto legálně dřevěné kurníky a včelíny. Naštěstí byl totální zákaz konstrukce letadel 5. května 1922 poněkud změkčen a o necelé dva týdny později byl U-1 dopraven přes celý Mnichov za automobilem na letiště Oberwiesenfeld. 16. května pak provedl Ernst Udet jeho úspěšný zálet. U-1 byl vyroben pouze v jediném kusu, brzy ho však následovaly další, většinou úspěšné konstrukce, z nichž jednoznačně nejúspěšnějším se stal cvičný dvouplošník U-12 Flamingo. Přestože se společnost utěšeně rozrůstala, nestála na solidních finančních základech. K tomu se přidaly i neshody ohledně jejího vedení, které nakonec vedly k Udetovu odchodu. Správu nad společností zmítající se v dluzích převzal nejdříve bavorský stát a následně pak společnost BFW (Bayerische Flugzeug Werke).

.

Kurz VFR zahraniční lety


Všechny kurzy a exkurze FR zde. 

Novinka: L-410

Novinka: Hloubkaři


Pod palbou hloubkařů - novinka v e-shopu.

Soutěž:



Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

Staňte se pilotem:

Kalendárium:

Dne 23.10.1934 se stalo...
23.10.1934
Italský pilot Francesco Agello vytvořil rychlostí 709 km/h nový světový rychlostní rekord s plovákovým závodním letounem Macchi MC.72.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Trcaker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345