25.6.2018
Videorozbory nehod AOPA 9. Tři mrtví jsou na konci letu z Myrtle Beach v Jižní Karolíně do Plainville v Conecticatu letounem Beech V35 Bonanza v květnu 2016. Důvod? Nefunkční umělý horizont, absence záložního systému a podcenění situace pilotem a zřejmě i řídícím letového provozu. Devátý díl rozborů nehod sportovních letounů je zde.
  16:02 Accident Case Study: VFR into IMC Air Safety Institute
Čas letu: 12.40 LT, 3. května 2016
Letadlo: Beech V35 Bonanza, N440H, palivo na 5 hodin letu
Plán letu: IFR, z Myrtle Beach, Jižní Karolína, na letiště Plainville, Connecticut. Plánovaná doba letu celkem cca 3,5 hodiny. Záložní letiště Hartford (10 mil od cílového letiště)
Pilot: 66 let, ATP/IFR rating, celkem přes 4000 hodin z toho velkou část v N440H.
Posádka: Pilot, přátelé pilota
Meteo: Podle meteo informace převládalo na plánované trati IMC počasí – nízká oblačnost, kouřmo, nízká viditelnost. Stejná předpověď na celý den.
Pilot nastoupal do plánované výšky letu 7000 stop MSL. Po dobu dvou hodin a dvaceti minut probíhá let normálně. Ve 14.40 pilot nahlásil nefungující vakuový systém a z toho plynoucí nefunkční umělý horizont (partial panel). Letěl ale nad mraky ve VFR počasí a rozhodl se letět dál do své destinace, kde předpokládal lepší počasí. Zároveň řídícího informoval, že vyhlašuje „emergency“ situaci. Poté se ještě dotázal na meteo situaci na záložním letišti Hartford.
| Další informace k nehodě letounu Beech V35 Bonanza N440H najdete na webu AviationSafety.com. | 
Řídící ho informoval, že Hartford má v té chvíli nejlepší počasí se základnou mraků ve výši 1600 stop. Pilot předpokládal, že jeho cílové letiště má podobné podmínky a tak požádal o vektorování do Plainville. Zároveň si přál setrvat v podmínkách VMC nad oblačností. Po chvíli se ale dostal do IMC a informoval o tom řídícího. Ten mu nenabídl možnost vystoupat nad oblačnost a ani pilot tuto možnost nevyžádal. Pilot situaci odevzdaně akceptoval a pokračoval v letu.
Řídící pilotovi ještě nabízí možnost přistání na nejbližším letišti Republic, které má dohlednost 3 míle a základnu mraků ve výši 700 stop. Pilot už však nereagoval, jeho letadlo se dostalo do spirály, ve které se propadlo během 22 vteřin o 4000 stop a havarovalo.
| Meteorologické podmínky pro let podle přístrojů (IMC) (Instrument meteorological conditions) | |
| Meteorologické podmínky vyjádřené dohledností, vzdáleností od oblačnosti a výškou základny nejnižší význačné oblačné vrstvy, které jsou horší než předepsaná minima meteorologických podmínek pro let za viditelnosti. Poznámka 1: Stanovená minima pro meteorologické podmínky pro let za viditelnosti jsou obsažena v Hlavě 3 Předpisu L 2. Poznámka 2: V řízeném okrsku může být let VFR prováděn podle meteorologických podmínek pro let podle přístrojů, jestliže ho povolí řízení letového provozu. | |
| Neznámý pojem? Hledejte vysvětlení v našem on-line Slovníku leteckých pojmů. | 
Nezdá se, že řídící plně pochopil nebezpečí situace, kdy nepracuje umělý horizont. Sám pilot ale také neudělal rozhodně maximum pro to, aby nebezpečí dostatečně komunikoval a možná si jej ani sám zcela neuvědomoval. Zřejmě také věřil svým schopnostem letět v IMC bez funkčního umělého horizontu.
Nebezpečí se ale začalo vytvářet mnohem, mnohem dříve. Letadlo nebylo vybavené záložním systémem (záložním umělým horizontem) a jak bylo později zjištěno, jeho suchá vakuová pumpa byla stará 17 let, přestože výrobce doporučuje výměnu této vakuové pumpy po 6 letech.
Pilot neměl zjevně dostatek praxe v letu za IMC podmínek bez umělého horizontu. To je evidentní z toho, že cca po 3-4 minutách od vletění do IMC počasí, se dostal do spirály, kterou již nevybral.
Pilot si vybral záložní letiště blízko svého cílového letiště. To se zdá být pohodlné řešení, protože by v případě využití takového záložního letiště nepřistál příliš daleko svého cíle. Taková volba je ale celkem k ničemu v případě špatného počasí v cílové oblasti, protože pak má špatné počasí jak cílové, tak také záložní letiště.
-fr-
Rozbor nehody: Jiří Pruša. Dotazy a připomínky pište na .
  
 

Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »