Služba Prague Information pilotům VFR letů usnadňuje život

22.3.2016

Pilotujete a potřebujete během letu řešit krizovou situaci? Nebo jen poradit, kudy se nejlépe vyhnout bouřce nebo CTR řízeného letiště? Dozvíte se v rozhovoru s Michalem Dvořákem ze služby Prague Info. Michal Dvořák, vedoucí stanoviště FIC Praha, před kamerou Flying Revue Zoom gallery
Michal Dvořák, vedoucí stanoviště FIC Praha, před kamerou Flying Revue

Služba Prague Information je očima i ušima pilotů VFR letů. Poskytuje jim během letu důležité informace z oblasti letu a pomáhá na dálku řešit krizové situace. Služba Info usnadňuje pilotům orientaci v provozu kolem nich, informuje je o meteo situaci a provozu ve směru jejich letu. Může je také uchránit nechtěného vletu do prostoru řízeného letiště, který má v lepším případě za následek nepříjemné hlášení a vyšetřování, v tom horším zastavení provozu na letišti, o tom nejhorším – způsobení nehody – ani nemluvě.  

Pojmy

FIC – Flight Information Center/Letové informační středisko

FIS – Flight Information Servis/Letová informační služba

FIC Praha - poskytuje služby neřízeným VFR letům na území ČR.


Vyzpovídali jsme proto v integrovaném středisku řízení letového provozu v Jenči u Prahy vedoucího stanoviště FIC Praha Michala Dvořáka.   

FR: Co pilotům konkrétně nabízíte?

MD: Letová informační služba zjednodušeně řečeno poskytuje pilotům všechny informace, které jim mohou být užitečné pro bezpečné provedení jejich letu. Když to trochu rozeberu, tak konkrétně se jedná například o informace o ostatním provozu v pilotově blízkosti, rady k vyhnutí, pokud je tento provoz opravdu blízko a hrozí nebezpečí srážky, informace o meteo situaci na našem území, o přechodech různých bouřkových front a rady k jejich obletění. Nabízíme také informace o aktuálně aktivovaných vojenských prostorech, kterým je nutné se vyhnout, informace o různých činnostech nebo prostorech, které jsou publikovány zprávami NOTAM, kdyby je pilot při navigační přípravě přehlédl, a podobně. Pilota můžeme upozornit, kde přesně se aktuálně aktivované prostory nachází, nabídnout mu radu k vyhnutí a sdělit, jestli jsou prostory v dané chvíli aktivní či nikoli.


4. díl kampaně Doletíš na téma Komunikace

FR: Jak moc piloti vaši službu využívají a jak by měli postupovat, pokud by ji využívat chtěli?

MD: Využití služby je na pilotovi, je dobrovolné stejně jako to, jestli se podle naší rady zařídí, nebo nezařídí. Počet našich uživatelů rok od roku stoupá. Určitě je to i proto, že stoupá počet uživatelů vzdušného prostoru, myslím si ale, že roste zájem pilotů o službu i sám o sobě, protože piloti zjišťují, že služba je pro ně v mnoha směrech užitečná a tohle povědomí se mezi nimi rok od roku zvyšuje.

FIC Praha poskytuje

• Meteo informace v oblasti letu
• Informace o provozu v oblasti letu
• Informace o aktuálně aktivovaných vojenských prostorech
• Informace o aktuálních omezeních ze zpráv NOTAM
• Rady k vyhnutí se nebezpečné oblasti (bouřky, silný provoz apod.)
• Rady k řešení aktuálních krizových situací

 

FR: Jak by měl pilot postupovat, když s vámi chce navázat kontakt? 

MD: Když se u nás pilot přihlásí, měl by o sobě říci základní informace. Abychom věděli, kdo je, odkud kam letí, jakou službu bude asi potřebovat. Čili měl by nám říci volací znak, typ letadla. K tomu letiště vzletu, letiště určení, a pokud má naplánovánu složitější trať, tak ji aspoň stručně popsat. 

FR: Jaké chyby piloti dělají při komunikaci s FIS?

MD: Část pilotů službu Info považuje za službu řízení letového provozu a občas proto žádají o povolení pro činnosti, které vůbec povolení nevyžadují. Naši uživatelé (piloti VFR letů, pozn. red.) se totiž pohybují většinou v prostoru, kde ani nepotřebují letové povolení, ani jim tu nepovolujeme stoupání či klesání. Ostatnímu provozu se totiž vyhýbají sami. Jsme rádi, když tak činí na základě našich rad a informací, nemůžeme ale vydávat příkazy ani zákazy, to je na pilotech samých. 

Také je zbytečné nám příliš často hlásit svojí polohu. My ve většině případů pilota vidíme i na radarovém zobrazení, takže informaci o jeho poloze známe. Pokud ne, a potřebujeme ji, tak se ho zeptáme. 

FR: Jakou oblast pokrýváte? 

MD: Naše stanoviště FIC Praha poskytuje služby v sektoru Čechy s výjimkou Moravy a Slezska, kde služby poskytují přibližovací stanoviště v Brně a Ostravě. 

Pohled na řídící pracoviště v sálu letových provozních služeb v integrovaném středisku řízení letového provozu v Jenči u PrahyZoom gallery
Pohled na řídící pracoviště v sálu letových provozních služeb v integrovaném středisku řízení letového provozu v Jenči u Prahy

FR: Modelová krizová situace - pilot se blíží k velkému řízenému letišti a hrozí, že do něj vletí. Jak ji řešíte?

MD: Může se stát, že si pilot neuvědomí strukturu vzdušného prostoru nebo při navigační přípravě nějaký vzdušný prostor přehlédne nebo ho chyba v navigaci či vzdušné proudění zavede do blízkosti prostoru, do nějž může vstoupit jedině s patřičným povolením. Zodpovědnost za to, že takové prostory nenaruší, je na pilotovi, my se mu jako služba Information snažíme jen poskytnout rady a informace, aby se podobnému riziku vyhnul. 

Flying Revue pilotům

Pokud na radarovém zobrazení zjistíme, že pilot by mohl nějaký takový prostor narušit, tak se ho v první řadě snažíme kontaktovat, pakliže nám už předtím nezavolal sám. Na radarovém zobrazení vidíme jeho volací znak, tak ho zkusíme tím volacím znakem zavolat. Pokud poslouchá naši frekvenci, což rozhodně pilotům doporučuji, tak nás slyší, odpoví a my ho informujeme, že se například blíží do  prostoru TMA Praha. Ptáme se: Máte povolení? Pokud ne, tak mu doporučíme sklesat, obletět, vyhnout se, změnit kurs.

FR: Co se stane, když pilot vaše varování vědomky nebo nevědomky ignoruje a vletí třeba do TMA ruzyňského letiště?

MD: Pokud se to stane a my s tím pilotem nejsme v kontaktu, nebo ho nestihneme varovat a včas mu poradit nějaký kurs k vyhnutí, tak v první řadě kontaktujeme naše kolegy řídící na přibližovacím stanovišti v Praze a o situaci je informujeme. Oni ji vyhodnotí a rozhodnou se, co musí s ohledem na bezpečnost provozu, který zde řídí, udělat. Jestli je nutné provoz vyhnout, případně, pokud bezprostřední nebezpečí nehrozí, situaci dále sledují a vyhodnocují. My se i nadále pokoušíme pilota kontaktovat, a pokud se nám to podaří,  snažíme se ho dostat co nejrychleji z prostoru, kde by mohl způsobit nějaké nebezpečí jak pro sebe, tak pro ostatní provoz.

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Služba Prague Information pilotům VFR letů usnadňuje život
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 02.11.1931 se stalo...
02.11.1931
Do služby oficiálně vstoupila vzducholoď USS Akron (ZRS-4), první vzducholoď-nosič letadel na světě. V hangáru uvnitř trupu nesla pět dvojplošníků Curtiss F9C Sparrowhawk a byla vybavena speciální hrazdou pro jejich starty a přistání.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »