Svět letecké dopravy: Ziskovost dopravců

9.7.2019

Svět letecké dopravy: Ziskovost dopravců

Svět letecké dopravy, díl třicátý devátý        Ziskovost letecké dopravy je poněkud nejistá disciplína, kterou silně ovlivňuje ekonomický a politický vývoj ve světě. Dopravci jsou nuceni hledat cesty, jak ziskovost zvyšováním výnosů i snižováním nákladů dostat do co nejlepší kondice. 

Historický vývoj ziskovosti v celém odvětví letecké dopravy

Letecká doprava je odvětví, v němž je ziskovost z dlouhodobého pohledu velmi nízká a silně cyklická. Od počátku osmdesátých let minulého století se ziskovost leteckých dopravců v celosvětovém měřítku pohybuje v opakujících se zhruba jedenáctiletých cyklech, narušených až krizí bankovního sektoru v USA v roce 2008 a následnou celosvětovou ekonomickou krizí. Zomy těchto cyklů odpovídají eskalaci mezinárodního napětí vedoucího až k válečným konfliktům, následkem čehož navíc prudce roste cena ropy.

Svět letecké dopravy II.
”fr_int”

Webový seriál Svět letecké dopravy obsahuje pouze výňatky z knihy Svět letecké dopravy II. K plnému pochopení problematiky poslouží pouze tato kniha jako celek. Je to jediná kniha na trhu, která se věnuje letecké dopravě tak globálně a podrobně. Využívá ji řada vysokých škol jako hlavní učebnici oborů letecké dopravy i mnoho firem pro doplnění vzdělání svých zaměstnanců. Poslouží ale i všem, kdo se o létání zajímají.
Objednat si ji můžete v našem e-shopu.

Letečtí dopravci tak rázem čelí hned dvěma výzvám: prudkému poklesu poptávky vlivem napjaté mezinárodní situace, na kterou je letecká doprava tradičně velmi citlivá, a dramatickému zvýšení cen paliva. Trvá pak zpravidla několik let, než se vlivem kombinace opětovného oživení poptávky, poklesu cen ropy a především díky nejrůznějším opatřením v oblasti nákladů u samotných dopravců podaří vrátit odvětví jako celek zpět k zisku. 

Impulsem k propadu odvětví do ztráty se tak v roce 1990 stala irácká invaze do Kuvajtu a na ni v roce 1991 navazující první válka v Perském zálivu. Toto období recese v letecké dopravě vyvrcholilo v roce 1992, kdy absolutní ztráta odvětví dosáhla úrovně 7,8 miliardy USD za jediný rok, což odpovídalo téměř čtyřem procentům z celkového obratu leteckých společností. V roce 2001 se impulzem ke vzniku další krize letecké dopravy staly teroristické útoky v USA 11. září. 

I když vždy existovaly letecké společnosti, které dokázaly projít i krizovými obdobími s minimálními dopady nebo dokonce se ziskem, zasáhly uvedené krize většinu leteckých dopravců. Je zdánlivým paradoxem, že více postižení bývají v podobných situacích velcí dopravci – souvisí to s vnímáním vyššího rizika hrozby teroristických útoků ze strany cestujících právě u známějších leteckých společností, kde by případný útok vyvolal nesporně větší ohlas a publicitu.

Sledujte přímý přenos z dráhy 06/24 Letiště Václava Havla.
Sledujte přímý přenos z dráhy 06/24 Letiště Václava Havla.

Obětí krize z počátku devadesátých let se tak stala například někdejší americká ikona Pan American Airways (PanAm), skokový propad poptávky v závěru roku 2001 zase vedl k zániku společnosti Swissair a následně i s ní značně provázaného belgického dopravce Sabena. Zatím poslední recese, která zasáhla leteckou dopravu v roce 2008, byla vyvolána krizí bankovního sektoru v USA a jejím následným dopadem do většiny dalších odvětví. 

Hlavní faktory ovlivňující ziskovost v posledních obdobích

Seriál Svět letecké dopravy
”Flying

Všechny díly seriálu Svět letecké dopravynajdete zde.

Sedmdesátá až devadesátá léta 20. století

  • Snaha o postupnou liberalizaci mezinárodní letecké dopravy (v USA již od roku 1978, v Evropě a na dalších trzích postupně zejména od devadesátých let). 
  • Relativně  nízké ceny paliva. 
  • Zpomalení  růstu přepravních výkonů – zatímco v dekádě 1967–77 rostly přepravní výkony vyjádřené v osobokilometrech průměrně o 11,6 % ročně (což znamená zdvojnásobení přepravních výkonů za 6 až 7 let), v následující dekádě činil tento růst již jenom 7,8 % a v období 1987–1997 se průměrné tempo růstu přepravy snížilo na 4,8 %. 
  • Snižování průměrných  výnosů bylo v mnoha případech kompenzováno poklesem jednotkových nákladů, což bylo umožněno nejprve nástupem velkokapacitních širokotrupých letadel, posléze novou generací letadel všech velikostí využívajících ke zlepšení své ekonomiky moderní materiály a větší stupeň automatizace v řízení i diagnostice a průběžným, v porovnání s předchozím obdobím podstatně větším úsilím managementů leteckých společností snižovat všechny druhy nákladů. 

Výhledy z konce devadesátých let byly optimistické. Přes ekonomické problémy v některých evropských zemích a v Japonsku průměrný růst přepravy zhruba odpovídal dvojnásobku průměrného nárůstu světového HDP. 

Sekce Letecká doprava
”Flying

Letadla, dopravce, rádce cestujícího létání a další zajímavosti z letecké dopravy najdete také v naší sekci Letecká doprava.

Počátek 21. století až do ekonomické krize let 2008–9

  • Liberální politika „open sky“. V Evropě je to zajištěno v rámci Dohody o společném vzdušném prostoru (ECAA – European Common Aviation Area), jejímiž signatáři jsou aktuálně (2015) kromě zemí Evropské unie Norsko, Švýcarsko, Lichtenštejnsko, Islandská republika, Albánie a všechny státy vzniklé na území bývalé Jugoslávie. V rámci procesu deregulace se objevují nové společnosti, jiné naopak zanikají. Nejmarkantnější vliv na leteckou dopravu v Evropě má značný nárůst podílu low cost dopravců na celkovém objemu přepravy, k čemuž právě procesy liberalizace vytvořily příhodné podmínky. 
  • Nic zásadního se ovšem nezměnilo v oblasti regulace vlastnictví leteckých dopravců. Prakticky všechny země dosud neumožňují většinové vlastnictví leteckých dopravců zahraničními subjekty – respektive umožňují, ale takový dopravce pak je považován za příslušného do domovské země majoritního vlastníka a jako takový nemůže například v Evropě těžit třeba z volného přístupu na trh v rámci ECAA. Toto pravidlo je přežitkem z období národních dopravců, v dnešním světě však již postrádá logiku – teprve majetkové propojení dopravců by v řadě případů umožnilo plné využití všech možností například v oblasti alianční spolupráce.
  • Průměrný meziroční nárůst přepravy nakonec dosáhl 5 %, jak bylo predikováno na konci předchozího období – výrazný propad poptávky po září 2001 byl postupně eliminován. 
  • Celosvětové  aliance leteckých dopravců, vznikající již na sklonku předchozího období, se sice dále rozšiřují, zvyšuje se jejich podíl na přepravě a ve snaze o lepší koordinaci své činnosti a postupnou integraci v některých oblastech dokonce vytvářejí často rozsáhlé stálé řídící orgány, skutečný ekonomický význam stejně jako reálný přínos pro zákazníky (snad kromě harmonizace věrnostních programů) je však relativně malý a nenaplňuje očekávání. Zatím jedinými příklady úspěšného finančního propojení jsou fúze evropských partnerů v rámci aliance SkyTeam Air France a KLM z roku 2004 a převzetí společnosti Swiss německou Lufthansou.

Cesty ke zvyšování zisku leteckých dopravců si popíšeme v příštím díle. 

Jiří Žežula 

Flying Revue > Série & speciály > Svět letecké dopravy > Svět letecké dopravy: Ziskovost dopravců
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 3 4 5
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

<1 2 3 4 5
 
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: