V Novosibirsku chtějí zrenovovat bombardér Tu-2 z druhé světové války do letuschopného stavu. Byl by jediný na světě

4.11.2019

Tupolev Tu-2. Zdroj: www.nstu.ruTupolev Tu-2. Zdroj: www.nstu.ru
Tupolev Tu-2. Zdroj: www.nstu.ru

Pohled do historie     Dvoumotorový bombardér Tu-2 mnozí považují za jeden z nejlepších letounů druhé světové války. Nyní se ruští inženýři chtějí pokusit vrátit stroj, který trávil penzi ve War Eagles Air Museum ve městě Santa Teresa v Novém Mexiku v USA, na oblohu.

Právě z amerického leteckého muzea v Santa Terese nyní inženýři Státní technické univerzity v Novosibirsku letoun získali a chtějí ho do roku 2022 zrenovovat a obnovit jeho letovou způsobilost. Pokud se jim to podaří, stane se tento exemplář jediným létajícím Tu-2 na světě. 

Tupolev Tu-2

Charakteristika: čtyřmístný střední bombardovací letoun

Pohon: dva hvězdicové pístové motory Švecov AŠ – 82 FN o výkonu 1 380 kW ( 1 850 koní ),

Výzbroj: 2 kanóny ŠVAK ráže 20 mm, 3 kulomety UBT 7,62, resp. 12,7 mm, 3000 kg pum

Osádka: 4 osoby

Rozpětí: 18,86 m

Délka: 13,80 m

Výška: 4,20 m

Vzletová hmotnost: 12 800 kg

Maximální rychlost: 550 km/h

Počáteční stoupavost: 700 m/min

Dostup: 9500 m

Dolet: 2 500 km

Podrobné konkrétní informace k tomuto stroji zatím nejsou známy, podle tvrzení Borise Osjatinského, šéfa nadace Крылатая память победы, která letos v létě letoun pro návrat do Ruska získala, však letoun nebyl v bojích druhé světové války zasažen a ani v pozdějších letech nijak poškozen. „Dosud jsme nestudovali jeho sériová čísla ani jeho přesnou historii. Letadlo bude zcela rozebráno a všechny jeho součásti, každý jeho detail, budou podrobně prověřeny a obnoveny,“ uvedl Osjatinskij.

Zatím se ví, že tento konkrétní Tu-2 do roku 1949 sloužil ve vzdušných silách SSSR, poté ho získalo do výzbroje čínské letectvo. V Číně stroj působil až do 80. let minulého století, přičemž ho zde používali například k rozbíjení ledových blokád na čínských řekách. Právě bombardování nahromaděných ledových ker na jedné ze severočínských řek v roce 1981 bylo podle serveru worldwar2headquarters.com posledním letem tohoto stroje.

Po vyřazení z provozu byl stroj v Číně hangárován až do doby, kdy o něj projevilo zájem muzeum War Eagles Air Museum v Santa Teresa v Novém Mexiku. Zde podle ruských zdrojů zůstal v rozloženém stavu v depozitáři, podle jiných však byl sestaven a předváděn ve statické ukázce. Na internetu jsou dostupné snímky Tu-2 vystaveného v Santa Terese v barvách sovětského i čínského letectva, je tedy pravděpodobné, že muzeum skutečně vystavovalo i stroj, jenž se nyní přesunul do Novosibirska, byť v současnosti na webu muzea stroj figuruje pouze v kamufláži sovětského letectva.

Restaurátorské práce na Státní technické univerzitě v Novosibirsku povede profesor Vladimír Berns s tím, že renovace letounu až do obnovení letové způsobilosti by měla trvat tři roky. Bude-li úsilí jeho týmu úspěšné, stroj se stane jediným letuschopným a létajícím Tu-2 na světě. 

První prototyp Tu-2 byl postaven v roce 1941 pod názvem ANT-58 v Tupolevově konstrukční kanceláři (odtud název ANT – podle iniciál konstruktéra Andreje Nikolajeviče Tupoleva). První let ANT-58 se uskutečnil 29. ledna 1941, celkem bylo v letech 1941 až 1948 vyrobeno 2257 kusů různých verzí. Název Tu-2 letoun získal až v roce 1942.

Původní zadání pro Tupoleva znělo na čtyřmotorový střemhlavý bombardér, po debatě s v té době po stalinistických čistkách vězněným konstruktérem se zadání změnilo na dvoumotorový bombardér, který měl být dostatečně rychlý a přitom účinný. Měl bý schopen nasazení jak pro střemhlavé útoky, tak pro dálkové bombardování i pro shazování torpéd. Do bojů druhé světové války zasáhl po dokončení vývoje ve variantě Tu-2S až v roce 1943, kdy se teprve rozběhla sériová výroba.

Jan Dvořák

Zdroje: www.war-eagles-air-museum.com, www.nstu.ru, aviation21.ru

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Vojenské letectví > V Novosibirsku chtějí zrenovovat bombardér Tu-2 z druhé světové války do letuschopného stavu. Byl by jediný na světě
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: