Dva české ultralighty VL3 Evolution přeletěly Atlantik. Cíl: AirVenture 2016, Oskosh, USA

25.7.2016

Přeletět Atlantik ultralehkým letadlem je pořád ještě výzva, ostatně název expedice, kterou české letouny v minulých dnech podnikly, o tom vypovídá. Cílem expedice VL3 Chalenge bylo americké město Oshkosh a největší světová letecká akce, EAA AirVenture 2016, kde budou oba stroje vystaveny.

V Oshkoshi ve státě Wisconsin, zhruba 70 km od západního břehu Michiganského jezera, piloti úspěšně přistáli v sobotu a završili tak náročný přelet Atlantického oceánu severní cestou přes Island a Grónsko. 


Expedice VL3 Challenge: přistání v grónském Narsarsuaqu.

Technická data VL3
”VL3”

Rozpětí: 8,44 m
Délka: 6,24 m
Výška: 2,04 m
Plocha křídla: 9,77 m2
Pádová rychlost: 55 km/h
Maximální rychlost: 290 km/h
Cestovní rychlost: 210-270 km/h
Nepřekročitelná rychlost Vne: 305 km/h
Výkon motoru (Rotax 912 ULS): 73,5 kW
Stoupavost: 6 m/s
Spotřeba paliva: 8-18 l/h
Kapacita palivových nádrží: 90-120 l
Přistávací rychlost: 80 km/h
MTOW: 450 kg (472,5 se záchranným systémem)

Čtenáři Flying Revue trasu Evropa - Island - Grónsko - USA znají (byť v opačném směru) i z nedávného přeletu Embraeru Phenom 100, který jeho posádka přeletěla do Prahy přímo z továrny Embraeru v Brazílii. Reportáž z přeletu si můžete přečíst zde a zde.  

Expedice s názvem "VL3 Challenge" se zúčastnily dva sériové, nijak neupravené stroje VL3 společnosti JMB Aircraft, navržené a vyráběné v České republice v Chocni, technické informace na obrázku vlevo.

Posádku prvního stroje tvořil Olivier Ronveaux, povoláním profesionální hasič, jinak zkušený držitel licence PPL, který má na svém kontě řadu náročných leteckých expedic, a jeho družka Sylvie Claessens, jež je pilotkou UL.

Druhý VL3 pilotovala dvojice Harald Dispaux a Serge Rochtus. Cestu do amerického Oshkoshe posádky absolvovaly v šesti etapách průměrnou cestovni rychlostí 260 km/h. 10. července 2016 odstartovaly oba VL3  z belgického Baisy-Thy, o dva týdny později, 24. července 2016, přistály v americkém Oshkoshi. 

Trasa: EBBY (Baisy-Thy) – LFAC (Calais) – DVR – EGPC (Wick), EGPC (Wick) – BIRL (Reykjavic),  BIRL (Reykjavic) – BGKK (Kulusuk) – BGSF (Kangerlussuaq),  BGSF (Kangferlussuaq) – CYFB (Iqaluit) – CYYR (Goose Bay), CYYR (Goose Bay) – KGRB (Austin Straubel International Airport) a KGRB (Austin Straubel International Airport) – KOSH (Oshkosh).

Před startem z belgického Baisy-Thy.Zoom gallery
Před startem z belgického Baisy-Thy.

Navštívit alespoň jednou akci AirVenture, která se každoročně pořádá ve wisconsinském Oshkoshi a je jedinečným mixem aerosalónu, leteckých dnů a týdenního happeningu pro piloty a pilotky všech kategorií, považuje mnoho pilotů za téměř povinnost, samozřejmě přiletět na ni vlastním letadlem je považováno za metu nejvyšší. Každoročně se na cestu do Oshkoshe vydává řada pilotů i ze vzdálených zemí a jiných kontinentů. 

Nad grónskou pustinou.Zoom gallery
Nad grónskou pustinou.

Přejeme letounům i posdákám VL3 úspěšný pobyt na AirVenture 2016 a bezpečnou cestu zpět do Evropy.

Michal Beran

Zdroj: www.vl3-challenge.eurrr.jpg

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Dva české ultralighty VL3 Evolution přeletěly Atlantik. Cíl: AirVenture 2016, Oskosh, USA
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: