Zajímavá studie IATA ohledně změn chování cestujících v reakci na pandemii koronaviru

12.7.2020

Celé odvětví letecké dopravy nyní s napětím očekává, jak se bude vyvíjet poptávka po letecké přepravě.

Tento vývoj bude logicky záviset na více faktorech včetně dalšího výskytu pandemie v jednotlivých zemích, dostupnosti vakcíny, ekonomické situaci na jednotlivých trzích, ale také na změnách v prioritách a psychologii cestujících. Je to právě tato poslední oblast, na kterou se soustředil on line průzkum, který provedlo sdružení leteckých dopravců IATA mezi cestujícími z nejvíce postižených zemí. Průzkum sledoval, jaké jsou a jak se vyvíjejí jejich obavy z nakažení nemocí Covid 19 i jaká opatření považují za nejúčelnější. 

Průzkum ukázal, že mezi únorem a červnem 2020 se míra obav z nakažení měnila od 78% (velké či nějaké obavy) přes vrchol 90% v dubnu až k červnovému snížení na 80%, kdy zhruba 40% dotázaných mělo stále “velké obavy” z infikace virem. Co se týče opatření, která zamezují šíření COVID -19, vede jednoznačně “častější mytí rukou” a vyhnutí se “ velkým akcím”. (Ne) cestování letadlem se umístilo někde uprostřed a podíl tohoto opatření se dále snižuje, takže letecká doprava v očích dotazovaných jedinců už nepředstavuje takovou hrozbu jako jako v dubnu. Následující čísla dávají zajímavý pohled na obavy dotazovaných. 08_vot05193.jpgNejvíce potenciálních cestujících má obavy z pozemní přepravy na letiště a po letišti (jet v přeplněném autobusu/vlaku) – 59%, z čekání ve frontě na odbavení má obavy 42% a 38% dotázaných se obává používání letištních služeb včetně WC. Na palubě letadla se pak 65% cestujících obává sedět vedle souseda, který může být nakažený, 42% se obává používání toalet a 37% má obavy dýchat vzduch na palbě letadla. 

Pokud se týká časového horizontu, kdy lidé plánují opět cestovat letadlem, tak 33% odpovědělo, že během 1 měsíce, 36% si počká až 6 měsíců a 12% je připraveno cestovat okamžitě. 25% respondentů průzkumu zároveň očekává screening cestujících na Covid 19 před nástupem do letadla, povinné nošení masek, případně povinnost zdravotních potvrzení. Pořadí preferencí možných opatření vypadá takto:

Testování tělesné teploty na odletu/příletu by akceptovalo 43% dotázaných, povinné nošení roušky během letu – 42%, povinné nošení roušky od příchodu na letiště odletu až do opuštění letiště příletu – 41%, povinné internetové odbavení 40%, Covid 19 test na letišti odletu 39%, dezinfekce vlastní sedačky cestujícím s použitím dezinfekčních prostředků – 38%. Pouze 17% dotázaných bylo připravených akceptovat dvoutýdenní karanténu. 

Jak se to vše projeví v realitě ještě uvidíme. Na webu letiště Praha (https://www.prg.aero/seznam-obnovenych-linek) můžeme sledovat postupné otevírání jednotlivých linek. Počet nabízených spojů týdně je stále ještě jen zlomkem běžného provozu. Zároveň je potřeba vidět nebezpečí druhé vlny, které například ohrozilo i české občany, když nám v minulém týdnu uzavřely kvůli zvýšenému výskytu Covid 19 v ČR svoje hranice Slovinsko, Kypr, Estonsko a Lotyšsko. Je tedy pravděpodobné, že toto omezení se opět projeví rušením některých již plánovaných spojů. 


Autoři: Roman Orlík -  
                Jiří Pruša - 

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Zajímavá studie IATA ohledně změn chování cestujících v reakci na pandemii koronaviru
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 10.08.1949 se stalo...
10.08.1949
První let prototypu kanadského proudového dopravního letounu Avro Canada C102 Jetliner. Typ vyvolal na americkém kontinentu velkou pozornost, Howard Hughes nabídl financovat rozjezd sériové výroby, ale vývoj Jetlineru byl nakonec zastaven.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: