Zajímavé osudy letecké techniky v České republice

16.3.2020

Asi každý z nás, kdo někam cestoval, narazil na odstavenou leteckou techniku, která nyní slouží jako restaurace, poutač, památník, nebo pro ty, které omrzel sádrový trpaslík, jako okrasa zahrady.

Řadím se mezi fanoušky letectví a tak prožívám takové ty dětské momentky velké radosti, když spatřím kus historie, který naštěstí nebyl sešrotován. Nutkání si jej detailně prohlédnout, odkládá vše naplánované na později.

 6_petrovice_fr.jpg
 Vstup do letadla Tupolev Tu-104A v Petrovicích. Imatrikulace OK-LDC

Mezi ty nejznámější jistě patří vysloužilá dopravní letadla, která jsou předělána na restaurační zařízení. Bývala rozeseta po celé zemi a poutala pozornost všech, kteří cestovali kolem. Dle zdrojů a dostupných informací se mi jich podařilo napočítat třináct. V současné době jsem měl tu možnost navštívit pouze dvě ze tří zbývajících a fungujících.

1petrovice_fr.jpg
Čelní pohled na Iljušin Il-18D s imatrikulací OK-WAJ u dálnice D10

Iljušin Il-18D

Tento sovětský turbovrtulový letoun s výrobním číslem 187010101, který u ČSA létal pod imatrikulací OK WAJ, naleznete u Bakova nad Jizerou. Stojí na odpočívadle u dálnice D10, 57km směr Turnov. Tedy pokud jedete z Prahy, je to jasná volba, od Turnova se k němu přímo odbočit bohužel nedá. Byl předán do flotily ČSA 21. července 1967 z Aeroflotu, kde byl prý pod imatrikulací CCCP-75451. Stroj byl ve službách ČSA využíván hlavně pro dálkové lety, například na Kubu. Celkově do vyřazení 25. října 1984, nalétal 23 578 hodin s 20 829 přistáními. Na nynější pozici je od roku 1986, byl otevřen na tehdejší 42. výročí od osvobození Československa Sovětskou armádou, pod názvem Motorest Avion. Na internetu lze dohledat jeho postupnou proměnu na statický model, nebo jeho postupné chátrání až do roku 2011, kdy byl přebarven. Nynější podoba v barvách Kofola je vskutku nevšední. Krom samotného letadla je velice důležité i to, proč zde stojí, tím je občerstvení, které je vyhlášené do širokého okolí. Tedy neváhejte si dát rychlou svačinu nebo v letním čase výbornou zmrzlinu.

Zajímavostí je i fakt, že o tento stroj si v roce 1984 zažádalo Kunovické letecké muzeum. Bohužel bez pozitivního výsledku. Na příčině měl být finanční problém s odkupem od ČSA.

Jistě každý slýchával historku o fingovaném naložení tří set kubánských pracovníků z nedaleké ubytovny, kteří byli přepraveni k tomuto letadlu na konci osmdesátých let, pod záminkou povolání od Fidela Castra k obraně vlasti. Šlo prý o pomstu skupiny řidičů autobusů, kvůli narůstajícím konfliktům mezi Čechy a právě Kubánci. Tento námět posloužil jako inspirace ve filmu Prachy dělají člověka. Jako zajímavý zdroj bych rád uvedl stránku https://www.mladaboleslav.cz/2019/12/31/prima-linka-bakov- havana/ kde se tomu autor věnuje. Jestli se jedná o pravdu, fikci, nechám na Vašem posouzení. Samozřejmě, pokud budete mít k tomuto příběhu nějaké zajímavé podklady, budu rád za doplnění.

Jediné co kazí celý dojem z této návštěvy je výjezd na dálnici, kde chybí najížděcí pruh a tedy přímo vstupujete do pravého pruhu.

8_petrovice_fr.jpg
Pohled od vstupu do letadla na trup a proudový motor Mikulin AM-3M

Tupolev Tu-104A OK-LDC

Legendární sovětský dvouproudový dopravní letoun Tu-104A, s imatrikulací OK-LDC je umístěný v obci Petrovice, kousek od hranic s Německem. Pokud jedete z Ústí nad Labem na Drážďany po dálnici D8, sjeďte na výjezdu 87, po 5,5km jste u cíle a můžete si dopřát pár minut u tohoto letadla nebo o něco více minut v něm. Byl vyroben v roce 1950 pod výrobním číslem 76600602 a sloužil v armádě SSSR (zdroj provozovatele www.airrestaurant.cz) a dodán 30. prosince 1957 do České republiky, pro ČSA. Zde sloužil až do roku 1974. Než proběhlo rozhodnutí o osudu, bylo letadlo využito k filmovému natáčení, poté přestěhováno do Toužimi, kde sloužilo také jako herna, či bar. V dosti porušeném stavu se v roce 1993 dostalo až do Petrovic. Trvalo necelé dva roky, než se proměnilo na restauraci a znovu mohlo sloužit. Pokud si zatoužíte zajít na oběd, mají otevřeno každý den od 9:00 do 21:30. Opravdu to stojí za to.

9_petrovice_fr.jpg
Celkový pohled na letadlo Tu-104A z druhé strany.

Příště se podíváme na památníky MIG-19PM v Líních u Plzně, MiG-15bis v obci Jilem a další pěkné stroje rozeseté po České republice.

Autor: Tomáš Zach

Flying Revue > Články > Historie letectví > Zajímavé osudy letecké techniky v České republice
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 13.11.1907 se stalo...
13.11.1907
První let helikoptéry Paula Cornua. Nejdelší let trval zřejmě něco pod 1 minutu, maximální dosažená výška byla 1,5 až 2 metry.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »