1989: První let bez mezipřistání z Velké Británie do Austrálie

28.8.2022

Před třiatřiceti lety, 16. srpna roku 1989, dosáhla letecká společnost Qantas dalšího milníku v dějinách dopravního letectví. Boeing 747-400 v jejích barvách provedl úspěšně první let bez mezipřistání na trati mezi Londýnem ve Velké Británii a Sydney v Austrálii.

Boeing 747-438 VH-OJA Spirit of Australia (ex City of Canberra). Foto: Aero Icarus
Boeing 747-438 VH-OJA Spirit of Australia (ex City of Canberra). Foto: Aero Icarus

Australská společnost Qantas se dlouhodobě řadila mezi průkopníky dálkových leteckých spojů. Rekordní let uskutečněný při předávacím letu tehdejší nové „vlakové lodi“ flotily Qantasu, Boeingu 747-400 „City of Canberra“ umožnil světu nahlédnout do budoucnosti cestování na velmi dlouhé vzdálenosti a zároveň dosáhl toho co se žádnému jinému dopravnímu letadlu v historii nepodařilo: letět bez mezipřistání z Londýna do Sydney.

Posádka Boeingu VH-OJA při rekordním letu: přední řada od leva: FSD David Cohen, FSD Mal Callender. Zadní řada od leva: Cpt. Ray Heiniger, Cpt. David Massey-Greene, Cpt. George Lindeman, Cpt. Rob Greenop. Foto: Qantas
Posádka Boeingu VH-OJA při rekordním letu: přední řada od leva: FSD David Cohen, FSD Mal Callender. Zadní řada od leva: Cpt. Ray Heiniger, Cpt. David Massey-Greene, Cpt. George Lindeman, Cpt. Rob Greenop. Foto: Qantas

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

„Jumbo jet“ tehdy představoval absolutní špičku dopravního letectví. Boeing 747-400, registrovaný jako VH-OJA a pojmenovaný "City of Canberra", byl 12. vyrobeným letounem řady -400 a společnost Qantas jej převzala 11. srpna 1989. Model -400 byl tehdy nejprodávanější verzí populárního Jumba a bylo ho vyrobeno celkově 694 kusů. Australský Qantas provozoval 31 kusů tohoto typu, a to od roku 1989 až do vyřazení posledního exempláře v roce 2015. Boeing 747-400 dodnes zůstává jedním z nejikoničtějších a nejobdivovanějších letadel v historii dopravního letectví.

Boeing 747-438 „City of Canberra“ přistává 17. srpna ve 2:19 místního času na letišti v Sydney Foto: Qantas Heritage Collection
Boeing 747-438 „City of Canberra“ přistává 17. srpna ve 2:19 místního času na letišti v Sydney Foto: Qantas Heritage Collection

Vzdálenost přibližně 18 000 km měl Boeing překonat zhruba za 20 hodin a let mohl být uskutečněn jen díky několika speciálním opatřením, jejichž plánování a příprava začaly téměř ihned po objednání letadla. Společnost Shell Germany připravila 60 000 galonů (227 000 litrů) speciálního leteckého paliva s vysokou hustotou a dodala je na Heathrow. Společnost Rolls-Royce, výrobce motorů RB211-524G, souhlasila s tím, že pro „City of Canberra“ projdou motory speciálním výběrem a vybrané čtyři kusy budou instalovány na „VH-OJA“ v továrně Boeing v Everettu ve státě Washington.

Boeing 747-438 VH-OJA Spirit of Australia (ex City of Canberra) fotografovaný teleskopem při přeletu ostrova Howe Island Foto: Starbyeye - Kustov
Boeing 747-438 VH-OJA Spirit of Australia (ex City of Canberra) fotografovaný teleskopem při přeletu ostrova Howe Island Foto: Starbyeye - Kustov

banner_do_clanku_special_c_2022.jpg

Ráno v den letu byl Boeing odtažen na pozici Hold Short pro dráhu 28 Right (28R) letiště Heathrow, aby nespotřeboval žádné drahocenné palivo při pojíždění z terminálu. Následně byly jeho palivové nádrže naplněny až po okraj. Na palubě bylo celkem 20 cestujících zahrnujících vedoucí pracovníky společností Qantas, Boeing a Shell a nechyběli samozřejmě ani zástupci australských zpravodajských médií. Přibližně v 8:40 místního času posádka zavolala na věž pomocí volacího znaku Qantas 7441 a oznámila, že je připravena ke vzletu.

Boeing 747-438 VH-OJA Spirit of Australia (ex City of Canberra) startuje ke svému poslednímu letu Foto: Qantas
Boeing 747-438 VH-OJA Spirit of Australia (ex City of Canberra) startuje ke svému poslednímu letu Foto: Qantas

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Cestovní část letu probíhala v letové hladině 330 (33 000 stop neboli 10 058 metrů). Tak jak bylo postupně spotřebováváno palivo, Boeing stoupal postupně výš, a nakonec dosáhl maximální výšky 45 100 stop (13 746,5 metru) v době, kdy dosáhl západního pobřeží Austrálie. QF7441 přistál na letišti v Sydney ve 14:19 místního času (0419 UTC).

VH-OJA uletěl vzdálenost 17 039,00 kilometrů při průměrné rychlosti 845,58 kilometrů za hodinu (525,42 mil za hodinu). Let trval 20 hodin, 9 minut a 5 sekund. Tím byl stanoven nový světový rekord Mezinárodní letecké federace (FAI) v překonané vzdálenosti a rovněž světový rekord v rychlosti na uznané trati.

Poslední přistání „ City of Canberra“ 15. března 2015 na letišti Illawarra Regional Airport Foto: Qantas Heritage Colection
Poslední přistání „ City of Canberra“ 15. března 2015 na letišti Illawarra Regional Airport Foto: Qantas Heritage Colection

Letoun „City of Canberra“ zůstal ve službách společnosti Qantas do 8. března 2015. Po vyřazení z provozu byl stroj darován muzeu Historical Aircraft Restoration Society na letišti Illawara Regional Airport (YWOL) v Novém Jižním Walesu.

Jeho rekord v překonané vzdálenosti vydržel až do 10. listopadu 1995, kdy byl překonán jiným dopravním letounem společnosti Boeing, konkrétně typem 777-200LR s posádkou vedenou kapitánkou Suzannou Darcy-Hennemanovou.

 

Autor: Michal Beran

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Zprávy > Letecká doprava > 1989: První let bez mezipřistání z Velké Británie do Austrálie
.

         Máme pro vás »

FR 6/2022: Už máte?

 

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL C VFR průvodce 1

VFR letecký průvodce Evropou 1 »

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Horké nebe nad hranicí!

Horké nebe nad hranicí »

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Učebnice přístrojového létání!

Učebnice přístrojového létání »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Přednášky Flying Revue!

Přednášky Flying Revue »

Kalendárium:

Dne 04.12.1958 se stalo...
04.12.1958
První vzlet prototypu Baade B-152/I V1. Stroj poháněný motory Tumanskyj RD-9 absolvoval let o délce 35 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »