První dopravní letoun s řízením fly-by-wire, Airbus A320, vzlétl poprvé před třiceti lety

22.2.2017

Osádka A320 při prvním letu. Foto: Airbus.comOsádka A320 při prvním letu. Foto: Airbus.com
Osádka A320 při prvním letu. Foto: Airbus.com
Slavnostní představení A320 v Toulouse za účasti Jaquese Chiraca, princezny Diany a prince Charlese (na snímku není). Foto: theprincessdianafan2.skyrock.com Slavnostní představení A320 v Toulouse za účasti Jaquese Chiraca, princezny Diany a prince Charlese (na snímku není). Foto: theprincessdianafan2.skyrock.com
Slavnostní představení A320 v Toulouse za účasti Jaquese Chiraca, princezny Diany a prince Charlese (na snímku není). Foto: theprincessdianafan2.skyrock.com
První let A320 22. února 1987. Foto: Airbus.comPrvní let A320 22. února 1987. Foto: Airbus.com
První let A320 22. února 1987. Foto: Airbus.com
Rodina letounů A320. Foto: Airbus.comRodina letounů A320. Foto: Airbus.com
Rodina letounů A320. Foto: Airbus.com
A320 společnosti British Airways.A320 společnosti British Airways.
A320 společnosti British Airways.
A320 společnosti JetBlue.
A320 společnosti JetBlue.
Historie prvních dvaceti let rodiny A320 v časosběrném videu Airbusu. Video: Airbus.com

Před třiceti lety, 22. února 1987, vzlétl z Toulouse prototyp prvního dopravního letounu s fly-by-wire řízením, dnes již legendární Airbus A320. Typ létá - byť průběžně modernizován - dodnes. 

První let trval 3 hodiny 23 minut, kapitánem byl hlavní zkušební pilot Airbusu Pierre Baud, na sedadle kopilota usedl Bernard Ziegler. Osádku letounu tvořili také ředitel rozvoje Gerard Guyot, zkušební pilot Gordon Corps jako pilot-pozorovatel a palubní inženýři Jean-Marie Mathios a Juergen Hammer. Roll-out letounu se uskutečnil osm dní předtím, 14. února 1987, za účasti francouzského premiéra, pozdějšího prezidenta Jaquese Chiraca, princezny Diany a prince Charlese. 


První lety letounů z rodiny A320. Video: FlightGlobal, YouTube

Po 530 zkušebních letech (1 200 letových hodin), letoun získal 26. února 1988, takřka přesně rok po prvním vzletu, certifikaci JAA (Joint Aviation Authorities). První A320 dodal Airbus společnosti Air France měsíc nato, 26. března 1988.

Airbus A320 je prvním modelem  evropského výrobce s klasickým průřezem trupu. Je základním modelem rodiny A320, k níž dále patří zkrácené typy Airbus A318, Airbus A319 a prodloužený Airbus A321. Technické detaily k typu najdete na konci článku. 

S více než 7 tisíci letouny dodanými do konce roku 2015 jde o druhou nejrozšířenější  řadu proudových dopravních letadel, přičemž právě A320 je s více než 4 tisíci vyrobenými kusy na trhu nejpopulárnější.

V době vzniku (1987), resp. v době vstupu do služby u leteckých dopravců o rok později, přinesl A320 celou řadu revolučních prvků. Jde především o systém řízení fly-by-wire (viz "Víte, že..."), použitý vůbec poprvé u civilního dopravního letadla s cílem úspory hmotnosti (kabely pro přenos elektrických impulzů váží výrazně méně než mechanická lanka a táhla či hydraulické potrubí), zjednodušení údržby (kabely nepodléhají mechanickému opotřebení a jejich funkce se snadno diagnostikuje) a zlepšení možností zálohování  kriticky důležitých systémů.

Víte, že...?

Airbus A320 je vůbec prvním dopravním letadlem kompletně řízeným tzv. "po drátě" (systém "fly-by-wire")? Snímače polohy a pohybu řídící páky, pedálů směrového kormidla, ovládání vztlakových klapek apod. generují elektrické signály, které jsou po zpracování počítačovým systémem řízení letounu přeneseny prostřednictvím kabelů až k servopohonu příslušných řídících ploch letadla. Odpadají tedy lanka či hydraulická potrubí a systém se navíc i snadněji zálohuje.

Katalog letadel

”Flying

Podívejte se také do našeho katalogu dopravních letadel. Vše podstatné o jednotlivých typech najdete zde.

Namísto klasických řídících sloupků s "berany" řízení uprostřed před sedadly obou pilotů se letoun řídí malými bočními pákami zvanými "sidestick" po levé straně kapitána, resp. pravé straně druhého pilota (jde vlastně o "joystick" známý všem milovníkům počítačových her, ale před piloty A320 tento výraz raději nepoužívejte :-) ), díky čemuž mají oba nerušený výhled na rozměrné obrazovky na přístrojové desce plně digitálního kokpitu. K dalším "vymoženostem" patří  automatický systém vyvažování letounu za letu přečerpáváním paliva mezi nádržemi a možnost přepravy zavazadel či nákladu v podpalubních kontejnerech pro urychlení naložení a vyložení letadla (letouny řady A320 jsou prvními a zatím jedinými letadly se standardním průřezem trupu, která nabízejí zákazníkům volbu kontejnerové verze), samozřejmostí bylo uplatnění moderních kompozitních materiálů.

Historii prvních dvaceti let vývoje rodiny A320 můžete shlédnout na videu Airbusu zde

Konstrukce A320 je přitom řešena do značné míry stavebnicově, což umožnilo průběžně modernizovat například avioniku nebo počítačové systémy řízení a diagnostiky letadla buď v průběhu výroby, nebo dokonce modifikací i starších letadel, takže si letadla řady A320 i dnes udržují svou konkurenceschopnost vůči kapacitně srovnatelným modelům řady B737 hlavního amerického rivala, firmy Boeing, ačkoli je jeho aktuální generace B737NG vývojově zhruba o deset led mladší než nejstarší verze A320.

Nástupcem rodiny A320 se postupně stanou letadla řady Airbus 320neo ("new engine option"), dodávaná dopravcům od ledna 2016.

 

Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Airbus
Země: Evropa, finální montáž v Toulouse, Hamburku, Mobile (USA/Alabama) a Tianjin (Čína)
Výrobce a typ motorů:2xCFM Internatinal CFM56-5 nebo International Aero Engines řady V2500 o tahu 111 až 120 kN
Datum prvního letu:22.2.1987 
Počet vyrobených letadel:4 146Stav k 8.2.2016, dosud ve výrobě, včetně 20 verze A320-100
IATA kód (hlavní, alternativní):32032S
Rozměry a hmotnosti (údaje platí pro finální verzi A320-200):
Rozpětí křídel:(m)34,09pro křídlo s původními malými winglety (pro nové "sharklets" 35,80m)
Délka letadla:(m)37,57 
Výška (na zemi):(m)11,76 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)42 600Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)78 000Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti (údaje platí pro finální verzi A320-200):
Maximální počet cestujících: 180Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)5 190Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi s motory IAE V2500
Cestovní rychlost:(km/h)828 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 9.2.2016):
China Eastern (155), JetBlue (129), China Southern (119), IndiGo (100), United (97), Vueling (89)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Vueling, EasyJet, British Airways, Aeroflot, Wizz Air, Lufthansa, Air France, Alitalia, Air Berlin, Aer Lingus, ČSA (2005-2014).

 

Jiří Žežula

žežula_2.jpg

Jan Dvořák  

rrr.jpg

logo_fr_transp.jpg

Zoom gallery

Flying Revue > Zprávy > Letecká doprava > První dopravní letoun s řízením fly-by-wire, Airbus A320, vzlétl poprvé před třiceti lety
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

FR 4/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Pilotshop:

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Kalendárium:

Dne 13.07.1919 se stalo...
13.07.1919
Britská vzducholoď R.34 úspěšně zakončila obousměrný přelet Atlantiku z Británie do Spojených států a zpět. Let do USA se stal rovněž vůbec prvním přeletem Atlantiku z východu na západ.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345