AirVenture 2015 - den první

21.7.2015

SubSonex, Foto: EAA
SubSonex, Foto: EAA

Pondělí je v Oshkoshi dnem zpravidla plným očekávání. Čím tedy odstartovala letošní AirVenture? 

V areálu letiště je možné narazit na všechny možné létající aparáty. Na stojánce jsou samozřejmě k vidění i ty, které budou součástí odpoledních leteckých ukázek. Americký akrobatický pilot Bob Carlton je každoročně pravidelným účastníkem těchto odpoledních airshow v Oshkoshi, kde až do letošního roku létal s akrobatickým větroněm Salto vybaveným českým proudovým motorem z Velké Bíteše. Letos představí poprvé nový microjet SubSonex JSX-2 poháněný opět českým proudovým motorem TJ-100 od stejného výrobce. Na tento motor pějí američané jen slova chvály.

  Foto: EAAZoom gallery
Foto: EAA

V pondělí také tradičně startují různé dobročinné akce, které jsou každoročně součástí AirVenture. Vloni stavěli návštěvníci pod odborným dozorem hornoplošník od Zenithu, letos je na pořadu dne v rámci akce "Give Flight" výroba několika párů křídel k letounům, které budou následně předány vybraným místním organizacím EAA (chapters), které dokončí stavbu letounů a budou je používat v rámci programu Young Eagles, který umožňuje mladým seznámit se formou bezplatného seznamovacího letu s létáním.

  Foto: EAAZoom gallery
Foto: EAA

Důležitou akcí prvního dne AirVenture bylo i slavnostní předání amfibie ICON A5, kterou výrobce předal prezidentovi EAA Jacku Peltonovi rovněž pro využití v programu Young Eagles. Společnost ICON obdržela po mnohaletém vývoji modelu A5 před krátkým časem typový certifikát FAA a na letošní AirVenture předvádí několik těchto letounů. S jedním z nich se z hydroplánové základny EAA na jezeře Winnebago proletěl během pondělí právě i Jack Pelton.

  Foto: EAAZoom gallery
Foto: EAA

Velmi zvláštním "homebuiltem" je nádherná dřevěná replika Spitfiru Mk.IX v měřítku 1:1, poháněná motorem Allison V-171. Jejím stavitelem a pilotem je Bob Deford, EAA 314241,z Prescottu v Arizoně. Bob stavěl podle plánů od původního stavitele z Francie a společně s přáteli začali v roce 1996. V roce 2003 bylo hotovo.

  Foto: EAAZoom gallery
Foto: EAA

V areálu skutečných warbirdů je jedním z letošních magnetů Consolidated PB4Y-2 Privateer, který se tak po dlouhé době v Oshkoshi připojí k dalším velkým válečným čtyřmotorákům, B-24 Liberator "Diamond Lil" , B-29 "FiFi" a několika Boeingům B-17, které se mají v průběhu AirVenture v Oshkoshi objevit.

  Foto: EAAZoom gallery
Foto: EAA

Pondělí je pak i dnem masových příletů, které jsou také neoddělitelnou součástí Oshkoshe. Letos jsou speciálním tématem letouny Ercoupe (slaví 70. narozeniny), kterých se očekává kolem stovky, Pitts (rovněž sedmdesátiny), kterých se očekává přes 75 a slaví také Rutanova konstrukce Vari Eze, kterých se očekává spolu s jejich modifikacemi přes padesát. 

 

Jednou z pilotek, které s Ercoupe přiletí, by měla být i Jessice Cox, dívka, která se narodila bez rukou a naučila se létat s Ercoupe, jehož konstrukce je výjimečná právě tím, že k řízení stroje nebylo třeba používat směrová kormidla a tedy pedály. Jessica poprvé s Ercoupe navštívila Oshkosh v roce 2008.

Flying Revue > Aktuality > Historie > AirVenture 2015 - den první
.

CIDNA 2019: 2. etapa


» Start 19. 9. z LKKT (» první etapa)

Triko CFRNA/CIDNA:


  Koupí trička podpoříte Vzpomínkový let. 

Časopis FR 5/2019

 

Soutěž:

Novinka:

Kalendárium:

Dne 19.09.1921 se stalo...
19.09.1921
Kolumbijské aerolinky SCADTA zahájily provoz na první pravidelné lince v Jižní Americe. Plováky vybavené stroje létaly mezi městy Barranquilla and Girandot.
zavřít

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Učebnice pilota 2019:

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Předplatné:

..
12345