BelugaXL zamíří už brzy na evropské nebe. EASA jí v listopadu udělila typové osvědčení

15.11.2019

BelugaXL. Zdroj: AirbusBelugaXL. Zdroj: Airbus
BelugaXL. Zdroj: Airbus
BelugaXL se v lednu 2018 poprvé představila letecké veřejnosti. Foto: Airbus BelugaXL se v lednu 2018 poprvé představila letecké veřejnosti. Foto: Airbus
BelugaXL se v lednu 2018 poprvé představila letecké veřejnosti. Foto: Airbus
BelugaXL. Zdroj: AirbusBelugaXL. Zdroj: Airbus
BelugaXL. Zdroj: Airbus
BelugaXL. Zdroj: AirbusBelugaXL. Zdroj: Airbus
BelugaXL. Zdroj: Airbus
BelugaXL - infografika se základními údaji. Zdroj AirbusBelugaXL - infografika se základními údaji. Zdroj Airbus
BelugaXL - infografika se základními údaji. Zdroj Airbus
BelugaXL v představě grafika. Zdroj: Airbus
BelugaXL v představě grafika. Zdroj: Airbus
BelugaXL v představě grafika. Zdroj: Airbus
BelugaXL v představě grafika. Zdroj: Airbus
První let BelugyXL. Zdroj: Airbus

Nová BelugaXL     Nový transportní letoun společnosti Airbus s návzem BelugaXL po dokončení letových testů získal typové osvědčení od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) a Airbus ho tak může začátkem roku 2020 uvést do provozu. Letoun se zařadí mezi největší cargo letouny světa. 

Letoun určený na přepravu dílů pro výrobu letadel Airbus začali v Toulouse vyvíjet přesně před pěti lety, v listopadu 2014. Ceritfikaci EASA BeluzeXL udělila po absolvování více než 200 letových testů provedených během 700 letových hodin. Testy byly zahájeny v červenci 2018. 

BelugaXL
”fr_int”

Přepravní kapacita: 53t
Délka: 63,1 m
Rozpětí: 60,3 m
Výška: 18,9 m
Šířka trupu: 8,8 m
MTOW: 227 t
Pohon: 2 × Rolls-Royce Trent 700 Turbofan, 316 kN
Dolet: 4074 km

BelugaXL je o sedm metrů delší a o metr širší než její předchůdkyně Beluga ST a uveze 51 t nákladu, což je o tunu více, než BelugaST. Pohánět ji budou dva motory Rolls-Royce Trent 700, každý o tahu 316 kN, dolet je 4000 km.

Verze XL vznikla přestavbou A330-200F, zatímco základ verze ST tvoří letoun A300. "A330 máme jako základ," řekl Bertrand George, vedoucí programu BelugaXL. "Jen jsme museli jsme navrhnout a otestovat mnoho změn. Přeměnit A330 na supertransportní letoun nebylo jednoduché.“

Nová Beluga dokáže přepravit například obě křídla A350 XWB najednou, zatímco BelugaST pojme křídlo jen jedno. K dalším rozdílům mezi modely XL a ST patří snížený kokpit, přeuspořádaná konstrukce nákladového prostoru a přepracovaná zadní část letounu.  

BelugaXL - infografika se základními údaji. Zdroj Airbus
BelugaXL - infografika se základními údaji. Zdroj Airbus

BelugaXL se po uvedení do provozu se svými 63 m délky stane jedním z největších dopravních letadel na světě, stále ji však předčí Boeing 747 Dreamlifter, jenž je téměř o devět metrů delší (71,7 m) a disponuje v letecké přepravě největším nákladovým prostorem na světě. Jeho 1840 m3 nabízí ještě o 620 m3 prostoru více než ukrajinský letoun AN-225 Mrija, byť Mrija je se svými 84 metry o osm metrů delší než Dreamlifter a skoro o dvacet metrů delší než BelugaXL. Mrija přepraví co do hmotnosti pětinásobek toho, co BelugaXL - 250 tun nákladu - Airbus se ale může dle výrobce pochlubit světově největším průřezem nákladového prostoru mezi všemi stávajícími cargo letouny.


Obří transportní letouny Airbusu v čase. Zdroj: Airbus Aircraft YouTube

BelugaXL bude přepravovat části letadel Airbus na finální montáž na linky ve Francii, Německu a Španělsku. „Letadlo je nedílnou součástí průmyslového systému Airbusu a klíčovým aktivátorem pro požadavky na zvyšování výroby po roce 2019,“ uvádí Airbus v tiskové zprávě. BelugaXL propojí 11 výrobních závodů Airbusu rozmístěných po Evropě a má při tom nalétat 6,5 milionu kilometrů ročně. V letech 2019 až 2023 bude postaveno šest letadel verze XL, verze ST bude postupně vyřazena z provozu, přičemž první BelugaST se odebere do letecké penze po dokončení třetího letounu XL.

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg

 

Flying Revue > Aktuality > Letecká doprava > BelugaXL zamíří už brzy na evropské nebe. EASA jí v listopadu udělila typové osvědčení
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 5 6 7 8 9 10 >> >
 
 
.

         Máme pro vás »

Předplatné jako dárek:

Skvělý vánoční dárek pro vaše blízké:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

Předplatné:

..
12345

PilotShop.cz:

..
12

Kurz VFR to IMC:


Kurz, který vám může zachránit život »

Let v simulátoru L-410:


Z centra Prahy na Heathrow i do Lukly

Vánoční balíčky 2019:


Ušetříte až 150,- Kč »
VFR angl.komunik.+Svět let.dopravy II »
Učebnice pilota+VFR angl.komunik. »

Knihy:

..
12345

FR 6/2019 je v prodeji:

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kurz VFR zahr. lety:


Pro velký úspěch opakujeme 
Vhodné i jako dárek

Kalendárium:

Dne 07.12.1926 se stalo...
07.12.1926
Stinson Detroiter určený pro kanadské aerolinky Canadian Air Express se stává prvním letadlem, které bylo přezkoušeno federálním úřadem, předchůdcem pozdější FAA.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Soutěž:

Partneři:

..
12345