Beta opět poletí

27.11.2020

Přesněji tedy Be-50 Beta Minor opět poletí.

Mnozí z nás mají v paměti úžasné letadlo, které se prohánělo po českém nebi na mnoha leteckých show, nebo jste jí mohli obdivovat na zemi v jeho domovském hangáru v Mladé Boleslavi, v muzeu Metoděje Vlacha. Bohužel stala se nehoda, která se odehrála 11.srpna 2018, při níž byl tento úžasný stroj zcela zničen. Od té doby byl sen opět dostat Betu do vzduchu. Tato výzva již koluje po českém internetu a rádi se k této výzvě přidáváme. Níže naleznete oficiální text se všemi podrobnostmi. Rád doplním informaci, že se k dnešnímu dni vybralo 34.000 Kč na její obnovení. Náklady, které souvisí, se znovu letuschopností Bety jsou bohužel mnohonásobně větší a tak pokud máte chuť podpořit pěknou věc a opět mít možnost tohle jedinečné letadlo potkávat na našem nebi, máte nyní možnost! O stavbě repliky letadla Beta Minor, Vás budeme, podle možností, průběžně informovat.

Be-50 Beta Minor. Foto: Petr Kolmann
Be-50 Beta Minor. Foto: Petr Kolmann

Vzduch je naše moře

Původní Bety (Be 50 Beta Minor) vznikaly a létaly v polovině třicátých let, v době, kdy byl kladen velký důraz na sílu a vycvičenost československého letectva, v době, kdy všeobecně platilo známé a uctívané heslo “Vzduch je naše moře”. Opětovným přivedením tohoto letounu na české nebe chceme připomenout více jak stoletou tradici česko- slovenského letectví, protože bez znalosti historie není budoucnosti.

Proto věříme, že do tohoto projektu společně s námi vstoupíte i Vy.

Čtvrt století práce

V letech 1990-2015 stavěl ve volných chvílích letecký odborník, restaurátor, pilot a především letecký nadšenec Jan Klaban unikátní stroj historické konstrukce Be 50 Beta Minor. Vše podle originálních výrobních dokumentů, za dodržení původních materiálů, technologií a výrobních postupů. Po úspěšném zalétání se stal ozdobou nespočtu leteckých dnů a jeho eleganci mohli obdivovat návštěvníci Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi.

Tragická nehoda

Shodou několika negativních faktorů netechnického charakteru historický letoun 11. srpna 2018 havaroval. V jeho troskách tehdy zahynul velice zkušený profesionální pilot, letecký instruktor, plachtař a hlavně skvělý člověk, Bohumil Rosička. Ztráta kamaráda i historic- kého stroje nás velice bolela, a tak se po řadě jednání skupina leteckých nadšenců sdružená v Air Service Pilot Klubu rozhodla tento letoun rekonstruovat podle původní dobové dokumentace.

Beta opět poletí

Rekonstrukce se bude realizovat na profesionální úrovni pod dohledem Úřadu pro civilní letectví. Finanční pokrytí nákladů na materiál, komponenty, generální opravu motoru, odbornou práci a certifikaci představuje značné náklady. Část nákladů již máme zabezpečenou, ale ke konečnému cíli ještě potřebujeme nemalé finanční prostředky poskládat. Proto jsme se rozhodli na podporu stavby nového letounu Beta Minor uspořádat veřejnou sbírku.

Věříme, že najdeme pochopení u všech těch, kterým není lhostejné připomenutí historického skvostu a tradic českého leteckého průmyslu a “zlatých českých rukou”.

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

Jak nám pomoci

1. Finančním darem na účet “Beta opět poletí” 292704009/0300

Bohužel i po uhrazení škody pojišťovnou ve výši 1 980 000 Kč nám stále na dokončení oprav chybí zhruba 1 200 000 Kč. Pro představu a transparentnost uvádíme hlavní body našeho rozpočtu:

Dokončení opravy “draku” (hlavní konstrukce letadla) 550 000 Kč

Generální oprava motoru 480 000 Kč

Zálet, poplatky Úřadu pro civilní letectví, pojistka 170 000 Kč

Celkem nám tedy chybí zmiňovaných 1 200 000 Kč. Budeme rádi za jakýkoliv příspěvek na náš transparentní účet č. 292704009/0300 vedený u ČSOB. Na tomto odkazu můžete sledovat stav konta a pohyby na účtu.

2. Přihlaste se k odběru novinek

Rádi bychom s vámi touto cestou zůstali ve spojení. Budeme vám zasílat novinky o průběhu prací, zajímavé fotografie i jak pokračuje naše sbírka. Novinky budeme zasílat maximálně dvakrát do měsíce na vaši e-mailovou adresu, kterou nikdy neposkytneme třetím stranám a souhlas můžete kdykoliv odvolat. K registraci pro odběr novinek stačí zaslat e-mail na .

banner_do_clanku_fr_svet_z_nebe.jpg

3. Řekněte o nás svým přátelům

Čím více se nás zapojí, tím větší bude mít náš projekt šanci na úspěch. Řekněte svým přátelům, že se mohou přihlásit k novinkám zasláním e-mailu na be50beta@seznam.cz nebo jim zašlete odkaz na web http://www.lmmv.cz, kam v budoucnu umístíme další informační materiály, které si budete moci stáhnout a poslat či vytisknout.

beta_b.jpg

Více o nás

Honza Klaban, stvořitel původní Bety, se rozhodl rozehnat šedé myšlenky po havárii stavbou nové Bety. Od prvního dne získal souhlas a stoprocentní podporu provozovatele tohoto typu, Air Service Pilot Klubu z.s. – spolku zkušených pilotů, stavitelů a restaurátorů letadel této třídy. Po úmrtí Honzy Klabana počátkem roku 2020 tento spolek pověřil vedením projektu „Beta opět poletí“Jaroslava Krištofa a koordinací stavby, zkoušek a letového provozu Petra Rautnera. Air Service Pilot Klub z.s. letiště Strunkovice, je investorem, zadavatelem stavby a budoucím provozovatelem nového letounu Be 50 Beta Minor.

Jakékoliv dotazy, stran tohoto záslužného projektu, můžete směřovat na Ing. Petra Rautnera, koordinátora projektu a člena ASPK z.s. : tel: 728 986 220 nebo email: rautner@seznam.cz

 

Ing. Jaroslav Krištof

Jednatel, Air Service Pilot Klub z.s.

Ing. Petr Rautner

Koordinátor projektu, člen ASPK z.s.

 

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Beta opět poletí
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 08.11.1881 se stalo...
08.11.1881
Narodil se francouzský průkopník letectví a posléze kosmonautiky (a vynálezce křidélek) Robert Esnault-Pelterie.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »