Epic E1000 má za sebou první letové testy

18.1.2016

Jednomotorový turbovrtulový letoun Epic E1000 zahájil koncem prosince letové zkoušky a udělal tak další krok na cestě k FAA certifikaci. 

Zoom galleryPrototyp FT1 letěl zatím 20 minut nad Bend Municipal Airport v Oregonu. Zkušební pilot David Robinson během zkušebního letu hlásil, že letadlo "se ovládá skvěle a chová se přesně tak, jak se očekávalo". Podle výkonného ředitele Epicu Douga Kinga let ukázal, že E1000 je na dobré cestě k FAA certifikaci. Doug King
Doug King
"Je to obrovský úspěch, a nemohl jsem být víc hrdý na náš tým," řekl. "Dosáhli jsme našeho cíle, aby FT1 létalo do konce roku, a to díky odhodlanému nasazení a dlouhým hodinám tvrdé práce celého našeho týmu. 

Druhý prototyp FT2 by měl vzletět k testům na jaře letošního roku a  zaměří se na interiér a kabinu, spotřebu paliva, test prověří také avioniku, hydraulické, navigační a environmentální systémy.


První vzlet FT1

Výrobce  je přesvědčen, že FAA certifikaci během letoška získá. Dříve Epic nabízel jen jako stavebnici, celkem jich prodala 54, loni se však vydala na cestu získání certifikace. 

Letoun je poháněn turbínou 1200 SHP PT-6A od Pratt & Whitney, která by měla dát letadlu s celokompozitním drakem maximální rychlost 325 KTAS. Podle Kinga má E1000 kvůli draku z kompozitů výraznou výhodu oproti kovovým letadlům. "Tradiční kovová letadla jsou v obrovské nevýhodě," myslí si King. Uhlíkové vlákno je podle něj lehčí, pevnější, více aerodynamické a méně nákladné na výrobu, poskytuje větší rychlost, užitečné zatížení a výkon za vysoce konkurenceschopnou cenu.

Po kliknutí se spustí virtuální prohlíkda interiéru letounu.
Po kliknutí se spustí virtuální prohlíkda interiéru letounu.
Výrobce, jenž sídlí v Oregonu a má celkem 200 zaměstnanců, si dal záležet i na interiéru (po kliknutí na obrázek vlevo si můžete pustit virtuální prohlídku interiéru). Je ergonomický, elegantní i praktický.

Šestimístný letoun má za poslední řadou sedadel dost prostoru i pro bagáž. Poslední dvě sedačky lze navíc vyjmout a využít pro další batožinu. Sedadla v prostoru pro cestující jsou obrácena čelem k sobě, takže cestující za piloty sedí zády ke směru letu. Mezi předposlední a poslední řadou sedadel jsou dveře, které slouží pro nástup i pilotům. 

Epic 1000 má dolet 1.650 námořních mil, stoupavost více než 4000 stop za minutu, autorizovaný strop 34.000 stop a užitečné zatížení s plnou palivovou užitečné 1 120 liber.


Epic E1000 v oficiálním videu výrobce

Očekává se, že cena certifikovaného E1000 bude 2,95 milionu dolarů. Epic bude konkurovat například TBM 900 (3,7 miliónu dolarů) a do jisté míry i Pilatusu PC-12NG. Epic se zatím obchodně soustřeďuje především na americký trh, kde v první vlně připraví šest servisních středisek. V roce 2016 plánuje Společnost Epic Aircraft vyrobit pět až deset strojů, v roce 2018 má výroba dosáhnout padesáti kusů.

australianflying.com.au, epicaircraft.com

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Epic E1000 má za sebou první letové testy
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 07.12.1926 se stalo...
07.12.1926
Stinson Detroiter určený pro kanadské aerolinky Canadian Air Express se stává prvním letadlem, které bylo přezkoušeno federálním úřadem, předchůdcem pozdější FAA.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »