I Češi vyvíjejí autonomní letoun s vertikálním startem a přistáním. Věří mu i Kiwi.com, investoval do něj 200 tisíc Eur

6.5.2019

České autonomní letadlo Zuri využívající technologie VTOL v představě grafika. Zdroj: Zuri.com České autonomní letadlo Zuri využívající technologie VTOL v představě grafika. Zdroj: Zuri.com
České autonomní letadlo Zuri využívající technologie VTOL v představě grafika. Zdroj: Zuri.com

Nové technologie v letectví         I v Česku konstruktéři vyvíjejí autonomní letoun využívající technologii vertikálního startu a přistání (VTOL). Je jím letoun s názvem Zuri určený pro přepravu cestujících a vyvíjí ho tým kolem Michala Illicha. Projektu uvěřili i v mezinárodně úspěšné české společnosti Kiwi.com - na vývoj letadla poskytli nyní Illichovi a jeho týmu investici ve výši 200 tisíc EUR. 

České autonomní letadlo Zuri využívající technologie VTOL v představě grafika. Zdroj: Zuri.com Zoom gallery
České autonomní letadlo Zuri využívající technologie VTOL v představě grafika. Zdroj: Zuri.com

Na projektu VTOL letounu v Zuri pracují od roku 2017, nyní jsou ve fázi přípravy pětimetrového funkčního prototypu. Testy prošel zatím prototyp s rozpětím dva metry. 

V další fázi má vzniknout prototyp s rozpětím 12 až 15 metrů, z něhož budou konstruktéři následně vycházet při vývoji finálního konceptu  bezpilotně řízeného VTOL stroje pro leteckou osobní přepravu. V počáteční fázi vývoje bude letadlo ovládat pilot, cílem je však vyvinout, certifikovat a do provozu uvést zcela autonomní stroj. 

Letoun Zuri budou při vertikálním startu a přistání pohánět vrtule čtyř dvojic elektromotorů umístěných po čtyřech před a za křídlem, dopředný pohyb zajistí turbovrtulový motor s vrtulí umístěnou na zádi kabiny, vztlak bude zajišťovat klasické křídlo (elektromotory budou v provozu jen při startu a přistání). Zdvojený pohonný systém podle konstruktérů Zuri zajistí bezpečné přistání i v případě, že jeden systém selže.

V Zuri počítají s doletem letadla až 700 kilometrů; tuto vzdálenost by měl stroj zdolat za zhruba tři hodiny, cestovní rychlost zařízení by se měla pohybovat kolem 230 km/h. Ke startu a přistání by měla postačovat plocha o rozměrech 15x15 m, což značně zvyšuje flexibilitu zařízení, protože to výrazně eliminuje potřebu přepravy k místu startu a přistání. 

Tím by Zuri na trasách do 700 km v délce trvání přepravy tzv. ode dveří ke dveřím konkuroval jak letecké, tak vlakové a pochopitelně i osobní automobilové dopravě. Na webu projektu vychází porovnání doby cestování (ode dveří ke dveřím) například z Prahy na chorvatský ostrov Vis takto: autem 14:40h, letecky (standardní letecká doprava) 8:15h, se Zuri 2:35h. 

České autonomní letadlo Zuri využívající technologie VTOL v představě grafika. Zdroj: Zuri.com Zoom gallery
České autonomní letadlo Zuri využívající technologie VTOL v představě grafika. Zdroj: Zuri.com

Počet cestujících zatím není upřesněn, nejmenší kapacita by však měla být čtyři osoby. Není také zřejmé, jak velký bude v letounu prostor pro zavazadla, jinak řečeno, bude-li využitelný i pro cesty na rodinnou dovolenou. Cena přepravy bude pravděpodobně o něco vyšší, než je cena letenky klasické letecké dopravy do podobně vzdálené destinace, bude však výrazně levnější než přeprava letadly kategorie business jet.  

Michal Illich, zakladatel Zuri.com. Zdroj: Best CommunicationsZoom gallery
Michal Illich, zakladatel Zuri.com. Zdroj: Best Communications

Díky investici Kiwi.com mohou v Zuri pokračovat v budování týmu a vývoji funkčního prototypu v měřítku 1:1. "Na něm otestujeme letové vlastnosti tohoto ojedinělého typu letadla. Kiwi.com byla jedinou firmou, kterou jsme pro tuto investici oslovili. Vybrali jsme ji, protože vidíme velký prostor pro spolupráci, Kiwi.com zná perfektně poptávku po letech a díky své popularitě bude v budoucnu schopna přinášet na trh osobní přepravy nová řešení, včetně VTOL letů na střední vzdálenosti,” komentuje investici Michal Illich, zakladatel a CEO Zuri. 

Oliver Dlouhý, zakladatel Kiwi.com. Zdroj: Best CommunicationsZoom gallery
Oliver Dlouhý, zakladatel Kiwi.com. Zdroj: Best Communications

Brněnský start-up Kiwi.com na poli leteckého průmyslu působí už více než sedm let a jeho unikátní algoritmus pro vyhledávání leteckého spojení ho vynesl až na světovou špičku v oboru - jeho hodnota se pohybuje v řádu miliard korun. „Vize Zuri je nám extrémně blízká a jsme nadšeni, že můžeme stát u zrodu něčeho takového. Současně věříme, že se staneme jednou z prvních služeb, která tento typ přepravy nabídne, a to v globálním měřítku naší sítě,” uvedl zakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý.

Společnost Kiwi.com už v minulém roce uvedla možnost multimodálního cestování využívajícího leteckou i pozemní dopravu, která cestujícímu zajistí spojení libovolnými dopravními prostředky až do finální destinace. Opírá se o klíčovou funkci virtual interlining, díky níž může cestujícímu navrhnout optimální kombinaci přepravy.

Jan Dvořák

 logo_fr_transp.jpg

Zoom gallery

Flying Revue > Aktuality > Všeobecné letectví > I Češi vyvíjejí autonomní letoun s vertikálním startem a přistáním. Věří mu i Kiwi.com, investoval do něj 200 tisíc Eur
.

Exkurze s FR:

FR 4/2019: V prodeji!



Exkurze CATC Praha:

CIDNA 2019: Už brzy!

Letecká angličtina            Aplikace pro piloty:


            » Vše o VFR Communication »

Novinka: Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi

Databáze letišť 2019:


» Klasická dtb  » Kompl. dtb  » EN edition

Učebnice pilota 2019:

Aplikace VFR Comm.:

           Kapitola zdarma - test it! »

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 22.07.1959 se stalo...
22.07.1959
Do služby u Air France oficiálně vstoupil typ Sud-Aviation Caravelle.
zavřít

Představujeme:


                 » Letiště Choceň (LKCHOC) 

Předplatné:

..
12345

Knihy FR:

..
123

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345