Jak se skládá Spitfire

24.3.2017

Stavba Spitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: FRStavba Spitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: FR
Stavba Spitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: FR
Spitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: James FlairSpitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: James Flair
Spitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: James Flair
Spitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: James FlairSpitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: James Flair
Spitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: James Flair
Spitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: Zdeněk OndráčekSpitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: Zdeněk Ondráček
Spitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: Zdeněk Ondráček
Spitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: Zdeněk OndráčekSpitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: Zdeněk Ondráček
Spitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: Zdeněk Ondráček
John T. Sessions. Foto: Archiv autora
John T. Sessions. Foto: Archiv autora
Spitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: Zdeněk Ondráček
Spitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Foto: Zdeněk Ondráček

Video  Spitfire LF Mk Ixe SL633 má za sebou dlouhou a slavnou cestu. Po druhé světové válce ho Británie poskytla spolu s dalšími 53 letadly Československu, odsud se v roce 1948 odebral do Izraele, aby ho v roce 1954 opustil směr Barma, kde ho v osmdesátých letech objevili sběratelé. Dnes je díky nim letoun opět v letuschopném stavu a my se můžeme podívat na koncert s názvem "Skládání SL633" a jeho návrat na nebe.  

Historická letadla často necestují jen vzduchem. Cesty mezi kontinenty občas absolvují v rozebraném stavu v kontejnerech. Nač si unavovat křídla. Zkušená parta leteckých mechaniků pak dokáže stroj složit, přezkoušet jeho motor a ostatní systémy doslova během několika dnů. A pak hurá zpátky do vzduchu. Na koncert mechaniků z americké společnosti Historic Flight Foundation, pod jejichž rukama vzniká před očima diváka z dílů uložených v kontejneru opět letuschopný Spitfire, jedno z nejkrásnějších letadel na světě, se teď díky práci renomovaného fotografa Lyleho Jansmy můžete podívat s námi. 

Nejedná se při tom o jen tak nějaký Spitfire, ale o letoun, který psal i historii československého letectví. Za druhé světové války byl součástí československé 312. letecké perutě RAF, v níž působila letecká esa jako například František Peřina, Alois Vašátko či Karel Pošta. 

Právě slavný český stíhač Karel Pošta SL 633 v prvních poválečných letech vodil na leteckých dnech po celé republice - Britové totiž letoun Československu po válce spolu s dalšími stroji poskytli. Dnes je Spitfire SL633 součástí letecké sbírky Historic Flight Foundation (HFL) amerického obchodníka Johna T. Sessionse sídlící na letišti Payne Field v Seattle. Díky svému majiteli létá od svého zrekonstruování právě v podobě, jakou měl v prvních poválečných letech, kdy sloužil v roli osobního letounu českého stíhacího pilota Karla Pošty. 

Československý stíhací pilot Karel Pošta. Foto: Archiv autoraZoom gallery
Československý stíhací pilot Karel Pošta. Foto: Archiv autora
Plukovník Karel Pošta byl jedním z nejrespektovanějších československých stíhačů a zároveň také skvělým leteckým akrobatem, který svými vystoupeními se Spitfirem udivoval i samotné Angličany. Svou válečnou kariéru stíhacího pilota začal jako mnoho jiných útěkem  z okupovaného Československa do Polska v květnu 1939. Ve Francii se ještě stačil jako příslušník 4. escadrille Groupe de Chasse II/4, operující s poměrně oblíbenými Curtissy H-75, zapojit do ústupových bojů a získat první dvě vítězství. Do řad RAF byl přijat v hodnosti Sergeant a 19. září 1940 se stal příslušníkem 312. československé stíhací peruti, formující se s Hurricany Mk.I na základně Duxford. S určitými přestávkami u ní sloužil téměř celý zbytek války a stal se jednou z jejích nepřehlédnutelných osobností. Do vlasti se vrátil v roce 1945 v hodnosti nadporučíka letectva a následující bezmála tři roky spojil své další osudy s českobudějovickým letištěm, na němž zastával řadu rozličných funkcí. Po Únoru však osud západních letců plně dolehl i na něj, a tak následoval útěk zpět do Velké Británie a nový vstup do RAF. Plukovník Karel Pošta zemřel 8. ledna 1961. Životní příběh plukovníka Karla Pošty si můžete přečíst zde

V roce 1948 se SL633 stal součástí dodávky vojenské technicky směřující do Izraele, kam odcestoval v rozebraném stavu. A právě někde během tohoto transportu se zřejmě ztratila jeho původní papírová dokumentace, což pak historikům připravilo při pátrání po jeho původu horké chvilky. V Izraeli byl SL633 upraven do fotoprůzkumné verze a coby šťastné letadlo přežil i tuto část své vojenské kariéry, kterou v roce 1954 ukončilo nouzové přistání na břicho.

Spitfire zamířil k firmě Bedek, kde se mu dostalo první pořádné rekonstrukce. Izrael musel se svými skromnými vojenskými prostředky hospodařit velmi opatrně, a tak opravený Spitfire putoval po záletu společně s dalšími stroji k novému majiteli, aby pomohl získat finanční prostředky na nákup nové techniky. Domovem SL633 se tak nově stala Barma, kde sloužil s kódovým označení UB-425. A přežil i tuto etapu života. Na konci barmské letecké kariéry neskončil ve šrotu, ale s označením UB-424 (čímž ještě více zamotal hlavu leteckým historikům) se stal leteckým exponátem umístěným před královským palácem v Mandalaji. 


Spitfire LF Mk IXe SL633 JT-10. Video: Malcolm Auld, YouTube

Letečtí sběratelé zaregistrovali SL633 v Barmě znovu poprvé v roce 1983 a poté znovu v roce 1995. Nakonec se SL633 (nicméně tehdy ještě bez výrobního štítku a tedy s neznámou identitou) vrátil do země svého vzniku, kde u společnosti Historic Flying Limited (HFL) v Duxfordu prošel kompletní rekonstrukcí. Bylo jí třeba, neboť v bednách z Barmy dorazil sice originální Spitfire, nicméně s řadou velmi zvláštních „úprav“, jimž „vévodily“ ocasní plochy z Harvardu.

Technici z HFL odvedli během rekonstrukce skvělou práci, stejně tak jako letečtí badatelé z mnoha zemí, mezi nimi i český letecký historik Zdeněk Hurt. Nakonec bylo jejich pátrání po „svatém grálu“ korunováno úspěchem, když se izraelský badatel Shlomo Aloni znovu „ponořil“ do izraelských archivů a na jednom z technických dokumentů Spitfiru „20-42“, což byla již delší dobu známá identita původního JT-10 v izraelském letectvu, našel poznámku „Ex 633“. 

Historic Flight Foundation (HFL) Společnost HFP založil John T. Sessions v roce 2003 s cíle shromažďovat, restaurovat a provozovat významná letadla z období mezi transatlantickým přeletem Charlese Lindbergha a záletem Boeingu 707. Johnův zájem o létání začal zcela nenápadně návštěvou na letišti Boeing Field a přerostl v životní vášeň. Kromě svých warbirdů, z nichž nedá dopustit na P-51B Mustang „Impatient Virgin“, který létá podle svých slov tak často, jak je to jen možné, vlastní i licenci ATPL a pilotuje celou řadu bussines jetů. Ve sbírce HFL dnes najdeme kromě Spitfiru a Mustangu například i B-25 Mitchell, WACO UPF-7, Grumman F7F Tigercat, Grumman F8F Bearcat a další stroje. Vše v letuschopném stavu.

V roce 2015 se na několik měsíců Spitfire SL633, stále v markingu poválečného letounu Karla Pošty, vrátil k turné po leteckých dnech ve Velké Británii (viz video výše). Bohužel se nepodařilo dojednat jeho návštěvu a vystoupení v České republice, a tak ho čeští letečtí nadšenci mohli obdivovat jen ve Velké Británii, například během každoroční přehlídky warbirdů v Duxfordu.

Michal Beran

podpis.jpg

 logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Jak se skládá Spitfire
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: