Jak se trénuje na Gordon Bennett Cup

21.9.2018

Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana SmrčkyČeská posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana SmrčkyČeská posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana SmrčkyČeská posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana SmrčkyČeská posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana SmrčkyČeská posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky
Česká posádka Jan Smrčka a Aleš Vašíček trénuje při tréninku na letošní ročník Gordon-Bennttova poháru. Foto: Archiv Jana Smrčky

Gordon Bennett Cup 2018        Můžete nalétat na horkovzdušných balónech kolik chcete hodin, ale létání s plynovými balóny je přece jen něco zcela jiného. A proto se česká posádka ve složení Jan Smrčka a Aleš Vašíček, která nás bude i letos reprezentovat na Gordon Bennettově poháru vypravila za tolik potřebnými tréninkovými lety za přáteli do Gersthofenu.

Dejme slovo hlavnímu pilotovi Honzovi Smrčkovi.

Letošní příprava proběhla v poněkud spartánském duchu. Stejně jako vloni i letos jsme vyrazili s Alešem, Renatou Labancovou a Vláďou Ekrtem k přátelům do Gersthofenu. Na místě jsme byli asi ve 11 hodin, sešli jsme se Rainerem a začali připravovat balon. Renatka zatím podřimovala, počítali jsme s tím, že pojede doprovod a bude dobré, aby si odpočinula. Ve dvě byl balon připraven, vybavili jsme jej přístroji, Aleš okolo nás poletoval s dronem.

Aktivovali jsme letový plán, vzbudili Renatku a Vláďa se rozmyslel, že nepoletí. Odletěli jsme tedy s Alešem a Rainerem sami. S Alešem jsme řídili balón a putovali v klidném severním proudění přes Augsburg na jih, vítr se pak mírně stočil k západu a my letěli na Kostnici. Vláďa nás vždy vyslídil jak ohař.

Gordon-Bennett Cup podruhé
”fr_int”

Jan Smrčka s Alešem Vašíčkem budou v Gordon Bennett Cupu reprezentovat Česko i letos. Loni uletěli 1077 km a stali se historicky prvními Čechy v tomto slavném závodě.
Pomozte jim i letos na start! Číslo účtu je 2101488913/2010. Proč byste měli přispět?

Ročník 2017 krok za krokem na webu FR.

Svítání začalo nesměle po páté hodině ranní, ale opravdu se rozednilo až v 6.20. Pak jsme začali takové ty prostocviky s přistáním. Překvapilo nás, že ve výšce asi 300 metrů nad zemí vál východní vítr o síle asi 20-26 km/h (oproti max. 11 km/h během letu nad i pod tou výškou). U země to bylo velmi slabé a velká loterie. Postupně jsme “doskákali” až do údolí okolo dálnice z Wurzburku na Ulm a Lindau. Tam jsme se drželi zbytek letu a cvičení. Přistáli jsme 10 minut po deváté. Byl to hezký let, při kterém jsme spotřebovali skoro všechen balast kromě povinné zásoby.

Po návratu do Augsburgu jsme vrátili balón, ubytovali se v kempu, najedli, vykoupali a šli spát. Druhý den se nám nechtělo vstávat (zejména já byl k neprobuzení), ale museli jsme. Příjezd na čtvrtou ranní jsme stihli s odřenýma ušima, ale vyšlo to.

Balón byl tentokrát připraven místním technikem. V půl páté jsme startovali. Tentokrát jsme letěli na západ. Brzo se let stočil na severozápad. Po rozednění jsme vystoupali do výšky 1500 m a zahájili rychlý sestup, asi 3 m/s. Vybrali jsme jej asi 100 m nad zemí a opět nahoru. Podruhé jsme absolvovali sestup i s přistáním. Všechno šlo až moc dobře, jen u země se vítr stočil tak nešikovně, že jsme se dostali doprostřed úplně praštěný vesnice. Je v dolíku a uprostřed je skála. Na ní postavili kostelík, který je snad největší v celý v Evropě.

Okolo něj jsme se točili. Snažil jsem se držet balon u země, abych věděl, kam to jde. Aleš měl připravený pytlík (20 kg písku, zatím co já odsypával po dekách) a čekal na povel, pokud nastane nouze, celý okamžitě vysypat.

Od věže jsme byli jen pár metrů a chvíli šli k ní a chvíli od ní, a já nemohl přijít na to, co udělat. Celé to vylepšoval Vláďa, který co půl minuty žádal o instrukce, co má dělat. Stoupání, klesání nic. Ten kostel byl magický. Přiletěli jsme od jihovýchodu, a teprve když jsme nakonec našli severní vítr, posunuli jsme se na jih. Bylo asi tři čtvrtě na osm.

Přistáli jsme, sešli se s Vláďou, Renča a Aleš opustili palubu a vystřelili nás do výšin. Poprvé jsem s plyňákem stoupal téměř 4 m/s. Letěli jsme něco přes hodinu, přistáli u zříceniny hradu a pokračovali dál. Asi v půl 10. jsme přistáli na louce u jakési vsi. Ta přistání jsem si užil a vyhrál si s nima tak precizně, jak jen to šlo. I kolega Ulf ocenil, že oni by se s tím takhle nemazali. Já vím, že si to možná zbytečně komplikuju, ale chci vědět, zda to opravdu dokážu řídit. To se zkrátka musí. Navíc trénink je trénink, a tam musíme být co nejlepší. Znáte to - těžko na cvičiti …

Z tohoto pohledu to bylo taky dobré. Pokud startujeme odpočatí v noci a letíme dál celý den nebo makáme celou noc a jsme tři hodiny ve tmě, je to hodně stejné. Jde o tu psychyckou zátěž, se kterou máme vyrovnat. Balón ve vzduchu udržíme. Složité je udržet pozornost, soustředění a cit pro balón. To jsme si vyzkoušeli, byli jsme dost na doraz, ale obstáli jsme! Mám jistotu v sebe i Aleše a celý tým, jsem si jistý, že to dokážeme. 

Text: Jan Smrčka a Michal Beran

logo_fr_transp.jpg

 

Flying Revue > Články > Balónové létání > Jak se trénuje na Gordon Bennett Cup
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: