Jednomístná verze L-159 vzlétla poprvé před 25 lety. Dnes zdokonaluje piloty nejmodernějších bojových letadel F-35

24.8.2023

Český lehký bojový letoun Aero L-159 ALCA v jednomístné verzi poprvé vzlétl 18. srpna 1998.

V několika verzích bylo vyrobeno celkem 75 kusů tohoto stroje. Letouny využívají Vzdušné síly Armády České republiky, společnost Draken Europe pro výcvik pilotů RAF nebo Draken International v USA, kde trénují piloty F-16, F/A-18, F-22 a F-35. Od roku 2015 jsou zařazeny do výzbroje vojenského letectva Iráku, kde aktivně působí proti silám Islámského státu.

l-159_alca034_1.jpg

Výrobcem pokročilého lehkého bojového letounu L-159 ALCA je Aero, které v letech 1997 až 2003 vyprodukovalo 75 strojů v několika variantách od jednomístné bojové verze až po dvoumístnou cvičnou verzi. L-159 ALCA zvládne plnit širokou škálu bojových úkolů, a je i vhodnou platformou pro výcvik pilotů nadzvukových víceúčelových bojových letounů včetně F-16 až po nejmodernější F-35.

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Aero letoun L-159 neustále vyvíjí a modernizuje. Firemní prototyp L-159T2X v současnosti testuje nové avionické systémy a konstrukční prvky, jako je nové křídlo s integrální nádrží a systémy navádění přesných zbraní proti pozemním cílům. „Díky průběžným modernizacím dokáže L-159 i do budoucna plnit bojové a tréninkové úkoly také v rámci vzdušných sil využívajících nejmodernější bojové letouny světa F-35, včetně České republiky, která tyto letouny plánuje pořídit,“ uvádí Viktor Sotona, prezident a CEO Aero.

l-159_alca030_1.jpg

Hlavním uživatelem letounu L-159 ALCA jsou Vzdušné síly Armády České republiky. České vojenské letectvo dostalo začátkem roku 2023 zbývající stroj (celkem má 16 jednomístných kusů) po předepsaných opravách, které prodloužily provoz L-159 o dalších osm let a letouny také získaly další technická vylepšení. Dalšími uživateli jsou Vzdušné síly Iráku, které obdržely celkem 12 strojů a letouny od června 2016 používají k plnění bojových úkolů.

„Poslední modernizace L-159 se mimo jiné soustřeďují na zvýšení přesnosti použití výzbroje proti pozemním cílům“ říká Filip Kulštrunk, výkonný viceprezident a CCO Aero a doplňuje: „To může být zajímavé třeba při bojových misích v Iráku, které L-159 plní společně s legendárními stíhačkami F-16, s nimiž má podobnou avioniku a výzbroj i uspořádání pilotní kabiny. L-159 byl od počátku navrhován s filozofií maximální podobnosti víceúčelovým bojovým strojům F-16C/D, je tedy vynikající platformou pro výcvik pilotů F-16.“

l-159_irak.jpg

Společnost Draken Europe využívá L-159 jako agresory při tréninku pilotů bojových letounů Royal Air Force (RAF), kteří létají na strojích Eurofighter Typhoon a F-35. Stejné služby české letouny poskytují rovněž společnosti Draken International v USA, kde létají jako agresoři proti letadlům U.S. Air Force a U.S. Navy, například F-16, F/A-18, F-22 a F-35.

baner_flying_revue_cesko_z_nebe.jpg

Lehký podzvukový L-159 má také svou historii a osobnosti. Patří mezi ně nejen řada zkušebních pilotů Aera, například Dale Snodgrass, veterán U.S. Navy a pilot s největším náletem na typu F-14 Tomcat, ale i bývalý vojenský pilot Aleš Svoboda, který se stal členem záložního týmu astronautů Evropské kosmické agentury (ESA). Letoun L-159 pilotovala rovněž první česká vojenská pilotka Kateřina Hlavsová.

l-159_ukazkovy_let-mensi.jpg

Název L-159 ALCA zahrnuje identifikaci série letadel od Aero a upozorňuje na jeho primární účel. Písmeno „L“ znamená jednoduše „Letadlo“, „159” je identifikační číslo tohoto konkrétního typu a „ALCA” - Advanced Light Combat Aircraft (v češtině jako „pokročilé lehké bojové letadlo“) zdůrazňuje, že letoun byl navržen jako lehké bojové letadlo s pokročilými schopnostmi.

Aero L-159 ALCA je 12,73 metrů dlouhý letoun s rozpětím křídel 9,54 metru. Dosahuje maximální rychlosti 936 km/h a stoupavost 62 metrů za vteřinu. Dostup letounu je 13 200 metrů. S přídavnými nádržemi dokáže doletět 2 530 kilometrů a na sedmi závěsnících může nést až 2 340 kg výzbroje. L-159 je díky průběžným modernizacím schopna i do budoucna plnit jak bojové, tak tréninkové úkoly v nejmodernějších letectvech. L-159 je vhodnou pokročilou výcvikovou platformou pro F-35, které plánuje Armáda ČR pořídit.

Autor: Tisková zpráva Aero Vodochody

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

Flying Revue > Články > Vojenské letectví > Jednomístná verze L-159 vzlétla poprvé před 25 lety. Dnes zdokonaluje piloty nejmodernějších bojových letadel F-35
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: