Jizerská padesátka ze vzduchu

27.2.2020

Letošní, již 53. ročník populárního závodu Jizerská padesátka měl nad sebou otazníky ještě pár dní před začátkem.

Sněhu je letos všude málo a podobně tomu bylo i v Jizerských horách. Nakonec ale v poslední chvíli nasněžilo a konání závodů bylo potvrzeno. Bylo to jen pár dní před prvním dnem závodů – pátkem 7. února. Začal jsem tedy sledovat vývoj počasí, abych mohl odhadovat, zda s fotografem Aktuálně.cz Tomášem Vocelkou opravdu vyletím nad Bedřichov v Jizerských horách a budeme fotit zápolení těch stovek a tisíců závodníků na proslavené trati.

Ve čtvrtek večer byla předpověď docela příznivá, a tak jsem Tomášovi potvrdil, že poletíme. Start závodů byl v 9 hodin. Museli jsme proto vyletět nejpozději v 8.15, abychom start stihli. Let probíhal dobře až k Mnichovu Hradišti. Za nim se pak původní kouřmo začalo zhušťovat i zvyšovat a u Liberce už nebyl vidět ani vysílač na Ještědu. Trochu jsem nastoupal, ale situace se nezlepšovala, mraky pod námi houstly a stoupaly. Nakonec jsem se s těžkým srdcem rozhodl, že to musíme otočit. Vrátili jsme se a rozhodli se náš pokus opakovat v neděli, kdy byl na programu hlavní závod.

I v neděli jsme museli odletět kolem osmé, protože závod začínal opět v 9 hodin. Tentokrát jsme měli větší štěstí. Bedřichov i start Jizerské padesátky byl dobře vidět a my jsme se k němu přiblížili pár minut před devátou, tedy přesně před startem.

jizerská_50_1..jpg
Na startu Jizerské padesátky 1

Rádiem jsme se zkoordinovali s pilotem helikoptéry, která pod námi zajišťovala přímý přenos pro ČT a začali jsme točit kružnice nad startem závodu. Tomáš mi vydával příkazy typu: „Ještě jednou a asi o padesát metrů dál za ty stromy vlevo od startu, ale ve stejné výšce“ nebo „Drž se paralelně s tou cestou, asi 100 metrů vlevo od ní o takových 30 metrů výš než jsme byli teď“. Já jsem se snažil si vybavit naši předchozí trasu i zapamatovat a realizovat Tomášovy instrukce abychom našli co nejlepší místa záběrů.

jizerská_50_2..jpg
Na startu Jizerské padesátky

Asi po prvních čtyřech vlnách startů jsme se rozhodli vyhledat zajímavé záběry na trase a tak jsme další asi hodinu strávili kroužením nad různými místy a hledáním závodníků v průsecích mezi stromy.

jizerská_50_3..jpg
Na trati Jizerské padesátky

Občas se nám to podařilo, občas jsme kroužili naslepo, protože závodníky zakrýval buď les nebo cáry mraků.

jizerská_50_4..jpg
Trať Jizerské padesátky v mírné mlze

jizerská_50_5..jpg
Bod dotyku smyčky tratě Jizerské padesátky

jizerská_50_6..jpg
Ani Jizerská padesátka se neobejde bez sponzorů

Asi po celkem dvou hodinách kroužení nad trasou dráhy jsme se rozhodli, že už máme fotografií dostatek a tak jsme se vydali zpět.Tentokrát byl vidět i Ještěd a vůbec, celé Čechy. Podletěli jsme TMA Kbely, přeletěli SLZ Říčany a kolem jedné hodiny po poledni jsme přistáli do slunce v Příbrami. Jak se nám fotografie podařily, můžete na pár vzorcích posoudit sami.

jizerská_50_7..jpg
Z cesty zpět do Příbrami

 

Autor: Jiří Pruša

Flying Revue > Zprávy > Všeobecné letectví > Jizerská padesátka ze vzduchu
.

         Máme pro vás »

FR 6/2020: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

SPECIÁL B Meteo:

Praktická letecká Meteorogie pro piloty »

Nová exkluzivní kniha

Svět z nebe » 

Letecký cestopis pro vás:

První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker NUTS


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 26.11.1925 se stalo...
26.11.1925
První let prototypu sovětského bombardovacího stroje konstrukce Andreje Tupoleva TB-1 (ANT-4), prvního velkého celokovového letadla vyráběného v Sovětském svazu.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456