Kalendárium - Mario di Bernardi

11.4.2020

Mario di Bernardi

  Závodní letoun Macchi M.52 s odkrytovaným motorem
Závodní letoun Macchi M.52 s odkrytovaným motorem

1.7.1893 – 8.4.1959

 

30. března přinesly benátské noviny a brzy na to i tisk v celé Itálii nadšenou reportáž z rekordního letu italského pilota Maria de Bernardiho. 319,7 mil za hodinu!! De Bernardi byl fantatický!

                             Mario de Bernardi
Mario de Bernardi

Mario de Bernardi byl bezesporu jednou z velmi zajímavých a klíčových postav italského letectví první poloviny dvacátého století. Stíhací eso, testovací pilot, technický inovátor a vynikající akrobat se zapsal do historie italského vojenského i civilního letectví. Mezinárodně se však nejvíce proslavil jako člen italského týmu soutěžícího o Schneiderův pohár, rychlostní soutěže určené pro hydroplány a létající čluny, jehož soutěž v roce 1926 v americkém Hampton Roads vyhrál. Se závodními letouny společnosti Macchi se rovněž několikrát úspěšně pokusil o překonání absolutního světového rychlostního rekordu, přičemž naposledy se do rychlostních tabulek FAI zapsal právě 30.března roku 1928.

 Macchi M.39 italského týmu během závodů na Hampton Roads v roce 1926
Macchi M.39 italského týmu během závodů na Hampton Roads v roce 1926

De Bernardi získal svá „křídla“ v roce 1913, 20. března roku 1916 pak získal odznak vojenského pilota. V témže roce se stal stíhacím pilotem 75. stíhací eskadry a v některých pramenech je mu přisuzován vůbec první sestřel nepřátelského stroje na italské frontě. Historické prameny mu většinou přisuzují čtyři sestřely jisté a jeden pravděpodobný. Již za války se ale de Bernardi projevil také jako vynikající testovací pilot (pro firmu Pomilio) a organizátor.

Díky svým schopnostem se ve dvacátých létech stal velitelem testovací základny italského letectva v Montecelio, pod kterou spadaly i základny Furbara a Vigna di Valle. V téže době se pak stal i součástí týmu italských pilotů, vybraných pro účast v prestižním Schneiderově poháru. Právě při těchto závodech se mu dostalo celosvětové pozornosti, když 13. listopadu 1926 zvítězil v závodě o Schneiderův pohár konaném na Hampton Roads ve státě Virginia ve Spojených státech.

 Italský tým slaví vítězství de Bernardiho po závodě v roce 1926
Italský tým slaví vítězství de Bernardiho po závodě v roce 1926

Trať závodu o délce 350 km absolvoval se strojem Macchi M.39 s průměrnou rychlostí 396,698 km/h, čímž vytvořil nový světový rychlostní rekord pro hydroplány. O čtyři dny později pak 17. listopadu 1926 zlomil vlastní rekord a dosáhl se stejným letounem rychlosti 416,618 km/h (258,874 mph) na tříkilometrové trati na Hampton Roads.

 Major Mario de Bernardi se svým rekordním Macchi M.39 z roku 1926
Major Mario de Bernardi se svým rekordním Macchi M.39 z roku 1926

O rok později, 26. září 1927, byl de Bernardi opět mezi piloty zastupujícími Itálii v závodě o Schneiderův pohár, konaném tentokráte v italských Benátkách. V závodě, který 4. listopadu 1927 absolvoval na stroji Macchi M.52, však byl nucen brzy vzdát pro problémy s motorem. Nicméně pak se stejným stroje na tříkilometrové trati v Benátkách stanovil 4. listopadu téhož roku další rychlostní rekord, tentokráte s hodnotou 479,290 km/h.

V roce 1928 se sice závod o Schneiderův pohár nekonal, ale Italský tým se přesto do Benátek vrátil, a 30. března 1928 de Bernardi dokázal posunout hodnotu rekordu se speciálně upraveným hydroplánem Macchi M.52R na 512,776 km/h. Stal se tak prvním pilotem, který překročil rychlost 500 km/h.

 Macchi M.52 při závodě v Benátkách v roce 1927
Macchi M.52 při závodě v Benátkách v roce 1927

Hvězda de Bernardiho však nezapadla ani poté, co v roce 1931 definitivně získala Schneiderův Pohár Velká Británie. De Bernardi v témže roce vyhrál velké akrobatické závody v americkém Clevelandu, o dva roky později pak uskutečnil s letounem Caproni Ca. 111 dálkový let z Říma do Moskvy.

Na počátku druhé světové války se de Bernardi zúčastnil vývoje italských dálkově řízených letounů, nadále však působil i ve funkci testovacího pilota, převážně pro společnost Caproni. Uskutečnil tak mimo jiné i zálet italskéhoexperimentálního reaktivního letounu Caproni-Campini N.1, jehož pohon zajišťoval motokompresorový proudový motor.

 Caproni N-1
Caproni N-1

Po skončení druhé světové války se de Bernardi věnoval vývoji malého sportovního letounu M.d.B. 02, který nakonec úspěšně zalétal v roce 1957. O dva roky později však dostal při předvádění svého letounu v Římě za letu infarkt. Skvělý letec do poslední minuty, i v tomto stavu dokázal bezpečně přistát. Bohužel však zemřel jen o několik minut později.

 

Text: Michal Beran

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - Mario di Bernardi
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: