Kalendárium - XB-35, ideový předchůdce B-2

29.6.2024

25. června 1946 vzlétl z továrního letiště společnosti Northrop v Kalifornii prototyp bombardéru XB-35.

Northrop XB-35 před startem k prvnímu letu. foto: NorthropZoom gallery
Northrop XB-35 před startem k prvnímu letu. foto: Northrop

Jednalo se o přelomovou událost především díky na svou dobu velmi neobvyklé koncepci tak velkého stroje. Šlo totiž o takzvané „samokřídlo“.

Posádka tvořená zkušebním pilotem Maxem R. Stanleyem, zkušebním letovým inženýrem Dale Schroederem a letovým inženýrem Orvouo H. Douglasem odstartovala s tímto neobvyklým strojem z letiště v Hawthorne a po prvotním ověření funkcí letounu s ním zamířila na vojenskou leteckou základnu Muroc  (dnešní Edwards AFB), kde měl program zkušebních letů pokračovat. Tento první let trval 55 minut.

Posádka XB-35 před prvním vzletem z letiště Northrop field v Hawthorne. foto: NorthropZoom gallery
Posádka XB-35 před prvním vzletem z letiště Northrop field v Hawthorne. foto: Northrop

Bombardér XB-35/YB-35 byl výsledkem výzkumné práce leteckého konstruktéra Jacka Northropa, který se ve 30. letech 20. století zaměřil na výzkum vlastností letounů s koncepcí „samokřídel“. V roce 1941, ještě před vstupem USA do druhé světové války, byly společnosti Northrop a Consolidated Vultee Corporation pověřeny vývojem velkého dálkového bombardéru. Zatímco u  Consolidated Vultee zvolili v podstatě klasickou konstrukci, která vyústila v pozdější strategický bombardér B-36, Jack Northrop byl pověřen pracovat se svým týmem na slibné koncepci samokřídla. Teoreticky totiž mělo samokřídlo kompaktnějším řešením konstrukce letounu ušetřit hmotnost na hmotnosti a bombardér této koncepce měl být teoreticky rychlejší, mít větší nosnost a nakonec být i levnější, než stroj konvenční koncepce.

Zoom gallery

Pro ověření základních principů se Northropův tým rozhodl postavit nejprve zmenšený pilotovaný model označený Northrop N-9M (ten létal ještě před několika lety v rámci muzejních leteckých sbírek v Chinu, ale pak 22. dubna 2019 z nezjištěných důvodů tragicky havaroval).

Northrop Xb-35 na ploše letiště základny Muroc po úspěšném přeletu. foto: U.S. Air ForceZoom gallery
Northrop Xb-35 na ploše letiště základny Muroc po úspěšném přeletu. foto: U.S. Air Force

Kontrakt na výrobu prototypu XB-35 byl podepsán 22. listopadu 1941 a zahrnoval i opci na stavbu druhého kusu. Ta byla uplatněna 2. ledna 1942. První prototyp byl dokončen v listopadu roku 1943, druhý potom v dubnu roku následujícího. Celý projekt se ale samozřejmě potýkal s řadou problémů daných potřebou řešit mnoho dosud neřešených problémů. Nepomohl ani fakt, že bylo především zapotřebí vyrábět a vyvíjet konvenčně řešené bombardéry pro aktuální válečné úsilí. A tak se prototyp dostal poprvé do vzduchu až onoho zmíněného 26. června roku 1946, tedy po válce. XB-35 v letu nad základnou Muroc. Stroj pohání ještě ranná verze tlačných protiběžných vrtulí. foto: U.S. Air Force Zoom gallery
XB-35 v letu nad základnou Muroc. Stroj pohání ještě ranná verze tlačných protiběžných vrtulí. foto: U.S. Air Force

Během pomalu probíhajícího zkušebního programu se projevila řada problémů, spočívajících především v pohonném systému, a to konkrétně v konstrukci zvolených protiběžných vrtulí a jejich náhonů. Problémy s vibracemi se stupňovaly a nakonec sám Jack Northrop prototyp XB-35 „uzemnil“. Tou dobou už však byly jasné dvě věci: Zaprvé, že XB-35 je díky svému pohonnému systému už zastaralý, a za druhé, že koncept samokřídla nabízí do budoucna skutečně řadu výhod a v zásadě se osvědčil, byť přinášel i do oblasti ovládání stroje řadu nových otázek a problémů. Letectvo se proto rozhodlo pověřit společnost Northrop přestavbou několika předprodukčních strojů YB-35 na proudovými motory poháněné YB-49.

Northrop XB-35 s pozdějším provedením tlačných protiběžných vrtulí. foto: U.S. Air Force Zoom gallery
Northrop XB-35 s pozdějším provedením tlačných protiběžných vrtulí. foto: U.S. Air Force

A přestože ani YB-49 se nestal pro Northropovu společnost komerčním úspěchem, umožnil dále shromažďovat potřebná data a zkušenosti, které nakonec po mnoha a mnoha letech vyústily až k současným bombardérům Northrop B-2 Spirit, které se staly úspěšnou připomínkou vizionářství Jacka Northropa.

Northrop XB-35 v letu. foto: U.S. Air Force Zoom gallery
Northrop XB-35 v letu. foto: U.S. Air Force

Text: Michal Beran

Zoom gallery

banner_vfr_communication_z1_3_cz.png

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - XB-35, ideový předchůdce B-2
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: