KLM létá na použitý kuchyňský olej. Prý to snižuje množství CO2 v emisích

13.12.2019

Boeing 777 ER společnosti KLM při tankování. Zdroj: KLMBoeing 777 ER společnosti KLM při tankování. Zdroj: KLM
Boeing 777 ER společnosti KLM při tankování. Zdroj: KLM
Destinace KLM. Zdroj: KLMDestinace KLM. Zdroj: KLM
Destinace KLM. Zdroj: KLM

Letečtí dopravci          Titulek zní poněkud nepravděpodobně, nicméně je to tak. Nizozemský dopravce KLM totiž do leteckého paliva přimíchává použitý kuchyňský olej a amsterdamské letiště Schiphol ho nyní poprvé bude do letadel plnit s využitím stávající letištní infrastruktury. 

Takzvané udržitelné letecké palivo, které se bude míchat s fosilním palivem, má podle KLM plnou certifikaci podle standardních specifikací leteckého paliva (ASTM) a splňuje stejné jakostní i bezpečnostní požadavky. "Směs, která představuje plnou náhražku, tzv. drop-in, se bude dodávat na letiště Schiphol, kde se s ní bude manipulovat s využitím stávající konvenční infrastruktury, potrubí a skladovacího a hydrantového systému," uvádí nizozemský dopravce. Schiphol tak bude prvním letištěm, na němž bude toto palivo distribuováno pomocí stávající letištní infrastruktury. 

Pohonná látka, kterou vyrábí firma Neste z použitého kuchyňského oleje a zbytkových surovin, má na letech z Amsterdamu v porovnání s plně fosilním leteckým palivem přispět ke snížení emisí CO2 až o 80 %. Směs s fosilním leteckým palivem je dle výrobce i dopravce plně kompatibilní s dnes používanou technologií proudových motorů a také s distribuční infrastrukturou. Roční výrobní kapacita v USA a Evropě momentálně dosahuje 100 000 tun paliva, od roku 2022 bude Nesté schopna vyrobit celosvětově až 1 milión tun leteckého paliva z obnovitelných zdrojů.

KLM testuje palivo s přidaným použitým kuchyňským olejem už od roku 2013. Palivo nakupuje v USA a dodávky z Los Angeles budou pokračovat i nadále, ovšem ve větším objemu než dosud. Od roku 2022 ale bude palivo odebírat ze závodu na výrobu udržitelného leteckého paliva, který bude vybudován v nizozemském Delfzijl a KLM se na jeho projektování podílí. Po dokončení továrny od ní bude KLM odebírat 70 000 tun paliva ročně. 

Dopravce tvrdí, že nakupuje pouze udržitelná letecká paliva vyrobená z odpadních a zbytkových surovin, jež významně snižují uhlíkovou stopu a nemají negativní dopad na potravinářskou výrobu nebo životní prostředí. Udržitelnost je dokládá certifikací ISCC+ (International Sustainability and Carbon Certification Plus) a RSB (Roundtable on Sustainable Biomaterials). „Používání udržite,“ uvedl prezident a generální ředitel společnosti KLM Pieter Elbers. 

Služby KLM ročně využije více než třicet miliónů cestujících, v roce 2018 to bylo rekordních 34,1 milionu. Využít mohou přímé lety do 162 destinací, a to s flotilou více než dvou set letadel. Společnost zaměstnává 33 000 zaměstnanců po celém světě a její síť spojuje Nizozemsko se všemi klíčovými regiony světa a pro hospodářství Nizozemska je jednou ze zásadních hnacích sil. 


Poslední přistání B747 na Princess Juliana Airport. Zdroj: YouTube, Dez Rosswess
 
B747 na vzletu z Princess Juliana Airport. Zdroj: YouTube, Leon Baten

KLM se natrvalo usídlila také v paměti leteckých fanoušků a spotterů ikonickými záběry vzletů a přistání B747 na Letišti princezny Juliany na karibském ostrově Sint Maarten (Saint Martin). Práh dráhy 10 je tak blízko veřejné komunikace a pláže Maho Beach, že zde zážitkůchtiví turisté měli B747 doslova na dosah. Záběry, kdy je proud spalin z motorů doslova smetává do moře, patří k nejznámějším záběrům ze světových letišť. Dnes už je to ale historie, KLM na linku na Sint Maarten B747 už nenasazuje. Mimochodem, stroj z videa níže, Boeing 747-406 výrobního čísla 24000 LN732 a registrace PH-BFB "City of Bangkok" už je mimo službu zcela a od letošního února stojí v barvách hotelového řetězce Corendon před hotelem Corendon Village v Amsterdamu. Celé video z přesunu zde. 

Od sloučení v roce 2004 je KLM součástí skupiny Air France–KLM. Tato fúze dala vzniknout jedné z předních evropských leteckých společností se dvěma silnými značkami působícími ve dvou hlavních centrech: na amsterdamském letišti Schiphol a na pařížském letišti Charlese de Gaulla. Skupina se zaměřuje na tři klíčové aktivity: osobní a nákladní dopravu a údržbu letadel. Společně tyto dvě letecké společnosti přepraví ročně téměř 100 milionů cestujících. 

KLM je také členem globální aliance SkyTeam, která má 20 členských leteckých společností a společnou síť 1 063 destinací v 173 zemích.

-fr-

 logo_fr_transp.jpg 

Flying Revue > Články > Letecká doprava > KLM létá na použitý kuchyňský olej. Prý to snižuje množství CO2 v emisích
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: