Konvertoplán Bell V-280 doletí dvojnásobnou rychlostí dvakrát dále než konkurenti. Nyní má za sebou první vzlet.

2.1.2018

První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best CommunicationsPrvní vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best CommunicationsPrvní vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best CommunicationsPrvní vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best CommunicationsPrvní vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best CommunicationsPrvní vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications
První vzlet konvertoplánu Bell V-280 19. prosince 2017. Zdroj: Best Communications

Nový konvertoplán Bell V-280 Valor s otočnými rotory nové generace má za sebou první vzlet. Proběhl před vánocemi v texaském Amarillu a v americké armádě by podle představ výrobce měl postupně nahradit vrtulníky UH-60 Black Hawk. 

V-280 Valor má dvakrát větší dolet než klasické vrtulníky a létá až dvakrát rychleji - cestovní rychlost činí 520 km/h. Kromě čtyř členů posádky přepraví 14 vojáků na vzdálenost 1 500 km (včetně návratu). Celkově unese užitečný náklad o hmotnosti až 5 900 kg. Avioniku pro V-280 přejali konstruktéři v první fázi z C-130K Hercules, do budoucna ale počítají s avionikou zcela novou. Letoun je vybaven fly-by-wire řízením, klasickou páku cyklického ovládání už tu nenajdete. 


Bell V-280 Valor - první vzlet

"Letoun je navržen tak, aby poskytoval bezkonkurenční obratnost, rychlost, dolet a nákladovou kapacitu za přijatelnou cenu. První let letounu V-280 představuje významný milník a pokrok v programu vývoje stroje a přivádí Bell Helicopter o krok blíže k vytvoření nové generace letadel s vertikálním vzletem pro americkou armádu," uvádí se v tiskové zprávě společnosti, kterou uveřejnila u příležitosti prvního vzletu.

V-280 navazuje na konvertoplán V-22 Osprey. Na rozdíl od něj se ale při startu přetáčí kolmo k zemi pouze převodovky s rotory, čímž je letoun jednak konstrukčně jednodušší a za druhé nehrozí poničení startovací plochy od proudu horkých spalin z turbovrtulových motorů – ty setrvale zůstávají v horizontální pozici.

Bell V-280 Valor je podle výrobce konstruován tak, aby poskytl americké armádě "nejvyšší úroveň technické připravenosti a funkčnosti". Letoun s dvojnásobnou rychlostí a rozsahem letových schopností, než je běžné u konvenčních vrtulníků, nabízí také výborné manévrovací schopnosti. "Ty umožňují plnit úkoly, při nichž je nutné využít vertikální vzlet i jedinečné letové schopnosti letounu, které v současné době není možné realizovat u jiného letadla. Bell V-280 je multifunkční stroj s vynikajícím výkonem, užitným zatížením, schopností přežití a spolehlivostí, což z něj dělá výjimečný bojový letoun," tvrdí výrobce.

„Je to pro nás pro všechny v Bell Helicopter velmi vzrušující doba a já osobně jsem velmi pyšný na pokrok, jehož jsme prvním letem Bell V-280 dosáhli,“ říká Mitch Snyder, prezident a generální ředitel společnosti Bell Helicopter. „Uskutečněný let potvrzuje náš cíl zaměřit se na priority Ministerstva obrany Spojených států amerických v rámci modernizace a reformy letového parku. Letoun Valor je navržen tak, aby způsobil revoluci ve využívání strojů s vertikálním vzletem v americké armádě. Představuje transformační letadlo pro všechny náročné úkoly, které naše ozbrojené síly plní.“

Nový konvertoplán Bell V-280 nyní čeká roční program testování. Poté armáda vyhodnotí výsledky programu JMR-TD (viz níže) a rozhodne, zda V-280 zařadí do výzbroje. 

Program Bell V-280 Valor je součástí programu Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR-TD). Program JMR-TD je vědeckým a technologickým předchůdcem programu ministerstva obrany – Budoucnost letounů s vertikálním vzletem. Vývoj V-280 propojil konstrukční a průmyslové schopnosti společností Bell Helicopter, Lockheed Martin, GE, Moog, IAI, TRU Simulation & Training, Astronics, Eaton, GKN Aerospace, Lord, Meggitt and Spirit AeroSystems – dohromady tvořící společný vývojový tým Valor. 

Bell Helicopter, dceřiná společnost konsorcia Textron Inc., je předním průmyslovým výrobcem komerčních a vojenských, pilotovaných i bezpilotních leteckých strojů a průkopník v oblasti otočných rotorových motorů. Stroje z Bell Helicopter slouží zákazníkům ve vice než 120 zemích světa. 

-fr-

Zdroj, foto, video: Best Communictions, Bell.com

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všechny články > Konvertoplán Bell V-280 doletí dvojnásobnou rychlostí dvakrát dále než konkurenti. Nyní má za sebou první vzlet.
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 10.08.1949 se stalo...
10.08.1949
První let prototypu kanadského proudového dopravního letounu Avro Canada C102 Jetliner. Typ vyvolal na americkém kontinentu velkou pozornost, Howard Hughes nabídl financovat rozjezd sériové výroby, ale vývoj Jetlineru byl nakonec zastaven.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: