Letňanské letiště oslaví 100.výročí

2.2.2024

dící_věž_foto_2.jpg

Letiště Praha Letňany může působit na pohled od stanice metra poměrně skromně, tím spíš, že nemá betonové dráhy, ale přírodní travnatý povrch, přesto patří k nejvytíženějším v České republice. A je také jediným veřejným letištěm všeobecného letectví pro hlavní město. Založeno bylo v roce 1923, aby odlehčilo kbelskému letišti. Stoleté výročí od svého založení oslaví letiště letos na podzim, mělo tomu tak být v září.

Od listopadu roku 2022 je ředitelem letiště Robert Skribuckij, dosavadní vedoucí věže, vzdušného prostoru a letového provozu. Z letištního muže číslo 2 se tak stal muž číslo 1. Jeho předchůdce Robert Speychal se přemístil na Ministerstvo obrany ČR.

„Převzal jsem funkci od pana Speychala s tím, že letiště určitě nebylo a není v úpadku. Funguje jak z provozního, tak i ekonomického hlediska. I díky tomu, že skončil covid a lidé znovu začali létat. Naše letiště je soukromé a není nijak dotováno. Vydělá si samo na sebe, není v žádných červených číslech. V roce 2023 jsme měli dva rekordní měsíce provozu: v květnu a červnu vždy okolo čtyř tisíc pohybů,“ uvedl Robert Skribuckij.

skribuckij_robert_2.jpg

Slovo „pohyb“ představuje odlety a přílety: polovinu čítají vzlety, polovinu přistání. Letiště ale není jen o létání, také o správě majetku, sekání trávy a podobně. V plánu je nyní obnova restaurace, která tu byla už dříve v provozu: pro všechny, co tady létají, nebo sem prostě zavítají.

Letiště je výjimečné tím, že se nachází v těsné blízkosti stanice metra. V trochu nadneseném slova smyslu tak funguje coby vstupní brána do Prahy: i pro letce ze zahraničí, kteří sem cestují ať už za svými obchodními záležitostmi, nebo na výlet či jako aerotaxi.

OD LETOVA, VZÚL A ČKD AŽ K PPF GROUP
Pozemky, na nichž se nachází, patřily v době jeho vzniku Letovu, státní továrně na vojenská letadla. Později připadly Výzkumnému a zkušebnímu leteckému ústavu (VZÚL) a následně ČKD. Součástí ne úplně transparentní privatizace tohoto strojírenského gigantu v 90. letech byla i privatizace pozemků letiště.

Přes různé soukromé společnosti jej získala britská investiční skupina Sky Invest Technology a nakonec PPF Group: mezinárodní investiční skupina založená Petrem Kellnerem. Po tragické smrti podnikatele se stala většinovou majitelkou PPF Group vdova Renáta Kellnerová, přičemž letiště spravuje v rámci skupiny PPF společnost Letiště Praha Letňany s.r.o.

banner_fr_e_shop_do_clanku_01_2024.jpg

Letiště Praha Letňany je tak soukromé a hlavním zdrojem příjmů mu jsou přistávací poplatky, dále poplatky za cestujícího či nadváhu a také hangárování. Dalším menším finančním přínosem mohou být například poplatky za parkování. „Rok 2023 by měl být rekordní co do počtu pohybů i financí,“ zmínil Robert Skribuckij, který je zaměstnancem letiště už přes deset let.

AEROKLUB PRAHA LETŇANY MÁ 75 LET
Už tři čtvrtě století je s letištěm neodmyslitelně spjat Aeroklub Praha Letňany: loni oslavil 75. výročí. Z toho 36 let je jeho členem Tomáš Malík, který stojí v posledních pěti letech v čele zdejšího aeroklubu.

„V osmdesátých letech, kdy jsem tu začínal, byly v Praze jen dva aerokluby, v Letňanech a na Točné. Oba spadaly pod Svazarm. Ten zdejší inzeroval výcvik, proto jsem se sem také přihlásil. Fungovalo tu motorové i bezmotorové létání, to druhé tu už není. Plachtaři se odsud odstěhovali, neboť omezení ze strany letišť ve Kbelích, Ruzyni a Vodochodech je takové, že se tu plachtit moc nedá. Stále tu sice funguje opravna kluzáků Blaník, náš aeroklub má však plachtařskou základnu v Havlíčkově Brodě. Co se týče ultralightů, ty zde začaly létat až od devadesátých let,“ prozradil Tomáš Malík.

letouny_foto_2.jpg

Aeroklub Praha Letňany býval dříve provozovatelem letiště, nyní je už pouze jedním z jeho uživatelů, byť vlastní velký hangár a pozemek pod ním. Počet členů se pohybuje okolo sto dvaceti, zákazníků je zhruba stovka: těch, co jsou odhodláni získat letecký průkaz a podstoupit výcvik. Ten probíhá na pěti variantách amerického stroje Cessna.

„Počet absolventů kolísá podle ekonomické situace, jde o finančně náročnou záležitost. Ročně získá letecký průkaz přibližně pětadvacet lidí,“ upřesnil šéf aeroklubu.

Působí zde ale také další letecké školy: největšími jsou Aeroklub s Flying Academy, AeroPrague a dále Aero Academy, Alpha Aviation, FlyCzech, M-air Academy a Sdružení přátel letecké školy Letov. A snadná dostupnost stanice metra je zajímavá hlavně pro mladé adepty, kteří ještě nevlastní automobil.

NEBEZPEČÍ OD DRAKŮ, DRONŮ A STAVEBNÍCH JEŘÁBŮ
Na provoz objektu s 860 metrů dlouhou drahou dohlíží tzv. Letištní bezpečnostní výbor, což jsou zástupci samotného letiště, státní policie, městské policie a hasičů. Draci na dlouhé šňůře, drony a vysoké stavební jeřáby v letové zóně či v její blízkosti, to vše může být nebezpečné. Bezpečnost leteckého provozu zajišťují tzv.ochranná pásma a v nich se nesmí objevit nic, co nebylo předem schváleno. A letecké incidenty spojené s narušením ochranných pásem? Naštěstí zde zatím nebyly. 

„Musíme ovšem řešit cokoliv, co naruší nebo může narušit letovou trasu. Sami preventivně stále sledujeme, zda nehrozí některé ze zmíněných nebezpečí, to už máme v sobě zažité. Na druhou stranu, abychom my moc nerušili hlukem, máme stanovenu přesnou letovou trasu mimo zastavěné oblasti, pokud je to možné. Neměli bychom se tudíž i z důvodu bezpečnosti dostat ani nad centrum Letňan a Kbel. Jenomže zástavba se natolik rozšiřuje, nejen zde, ale i v Čakovicích, Kbelích nebo Miškovicích, že letecký koridor nelze nijak upravovat. Provoz letiště uprostřed hustě zastavěného území prostě není vždy snadný,“ posteskl si ředitel Skribuckij.

banner_vfr_communication_eng_600x110_px.jpg

Letový okruh vede z Letiště Praha Letňany nad metro a dále Kbelskou nad Tesco, odtud nad Globus, na kraj Miškovic, kde je čistička odpadních vod a potom mezi Miškovicemi a Kbely zpět do Letňan. Jde o povinný okruh pro všechny stroje, které sem chtějí přiletět i odsud odletět. V reálu zahrnuje trasa pět minut letu.

VEŘEJNÉ VNITROSTÁTNÍ A NEVEŘEJNÉ MEZINÁRODNÍ LETIŠTĚ
Letňany mají status veřejného vnitrostátního a neveřejného mezinárodního letiště. Co si lze pod těmito zdánlivě nesourodými pojmy představit?

„Veřejné letiště znamená, že pilot sem může přiletět kdykoliv během otevírací doby: denně od devíti hodin ráno do osmi večer v létě a do pěti hodin odpoledne v zimě. V noci nelétáme, jen za světla. A veřejné vnitrostátní letiště znamená, že v rámci Schengenského prostoru se během uvedené doby může přiletět kdokoliv. Neveřejné mezinárodní letiště pak znamená, že přílety ze zemí mimo Schengen nám musí být hlášeny předem, jelikož zde nemáme stálou pasovou kontrolu a celní službu. Nastane-li takový případ, povoláme celníky. V současnosti to platí nejčastěji pro odlety do Británie či přílety z ní,“ vysvětlil Robert Skribuckij. Provoz samozřejmě ovlivňují i klimatické podmínky, komplikací jsou hlavně srážky.hangár_2.jpg

SYSEL JE PRYČ, CO BUDE DÁL?
Počínaje rokem 2005 je Letiště Praha Letňany národní přírodní památkou: kvůli výskytu některých rostlin i sysla obecného, jehož populace vyhynula. Podle závěrů Agentury ochrany přírody a krajiny ČR není lokalita dnešního letiště pro tohoto živočicha vhodná. V nedávné době proto byla zrušena veškerá ochrana tohoto území, která se k výskytu sysla obecného vztahovala – jak Národní přírodní památka, tak i Evropsky významná lokalita Natura 2000.

V červnu roku 2020 PPF představila na veřejných projednáních s občany v Letňanech i Kbelích své dlouhodobé záměry, podle kterých by měla vzniknout na ploše stávající letiště nová městská čtvrť.

„Není to jen o samotném letišti, ale i o jeho okolí. V době svého vzniku stálo letiště daleko za městem v polích, dnes létají piloti i letecké školy v hustě osídlené městské zástavbě,“ doplnil jednatel Letiště Praha Letňany Vladislav Minář.

„Letiště tady asi nebude věčně, to je nám jasné. Otázkou je, jak dlouho tu ještě vydrží, když zdejší plochy nepatří a ani nikdy nepatřily aeroklubu,“ dodal jeho ředitel Tomáš Malík.
pódium_koncerty.jpg

BEZPEČNOST PŘEDEVŠÍM
Oslavy stoletého výročí však letiště určitě stihne, byť půjde pravděpodobně spíš o oslavy formální – s ohledem na zajištění bezpečnosti leteckého provozu prozatím provozovatel letiště žádné velké oslavy neplánuje. Ostatně již několik let nepořádá Letiště Praha Letňany ani každoroční Den letiště.

„Hustý provoz na letišti v území, kde je letový koridor úzce vymezen rezidenční zástavbou, nám bohužel podobné akce již neumožňuje,“ uzavírá Vladislav Minář.

Vizitka
Letiště Praha Letňany
Založeno: 1923
Klasifikace: veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní letiště
Specifika: blízkost stanice metra, jedno z oblíbených letišť pro letecké školy v okolí hlavního města Prahy
Majitel: PPF Group
Jiné využití: od roku 2015 plocha letiště slouží i pro koncertní akce

Článek byl převzat z Letňaských listů - autor textu a foto Denis Postler

 

 

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Letňanské letiště oslaví 100.výročí
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 08.12.1934 se stalo...
08.12.1934
Imperial Airways poprvé doručily leteckou poštu pravidelnou poštovní linkou z Londýna až do Austrálie. Cílovým městem bylo Brisbane, první etapu z Londýna absolvoval letoun A.W. Atalanta.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »