Ruský letoun pro střední tratě MC-21 včera uskutečnil první let. Rusové ho chtějí vyrobit 15 tisíc kusů

29.5.2017

První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu. Foto: Irkutsk Corporation První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu. Foto: Irkutsk Corporation
První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu. Foto: Irkutsk Corporation
První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu. Foto: Irkutsk Corporation První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu. Foto: Irkutsk Corporation
První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu. Foto: Irkutsk Corporation
Letoun MC-21 pojmenovaný po A. S. Jakovlevovi při předstartovní přípravě. Zdroj obr.: Video Irkut Corporation Letoun MC-21 pojmenovaný po A. S. Jakovlevovi při předstartovní přípravě. Zdroj obr.: Video Irkut Corporation
Letoun MC-21 pojmenovaný po A. S. Jakovlevovi při předstartovní přípravě. Zdroj obr.: Video Irkut Corporation
První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu. Foto: Irkutsk Corporation První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu. Foto: Irkutsk Corporation
První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu. Foto: Irkutsk Corporation
První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu. Foto: Irkutsk Corporation První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu. Foto: Irkutsk Corporation
První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu. Foto: Irkutsk Corporation
První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu. Foto: Irkutsk Corporation
První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu. Foto: Irkutsk Corporation
První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu.  Zdroj obr.: Video Irkut Corporation
První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu. Zdroj obr.: Video Irkut Corporation
První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu.  Zdroj obr.: Video Irkut Corporation
První let dlouho očekávaného prvního ruského velkého dopravního letadla od pádu Sovětského svazu. Zdroj obr.: Video Irkut Corporation
Tým Irkut Corporation při prvním letu MC-21. Foto: Irkutsk Corporation
Tým Irkut Corporation při prvním letu MC-21. Foto: Irkutsk Corporation
Kapitán letu Oleg Kononenko a druhý pilot Roman Taskaev po přistání. Foto: Irkut Corporation
Kapitán letu Oleg Kononenko a druhý pilot Roman Taskaev po přistání. Foto: Irkut Corporation
MC-21 na ploše továrního letiště Irkut Aviation Plant Airfield po dokončení letu.  Zdroj obr.: Video Irkut Corporation
MC-21 na ploše továrního letiště Irkut Aviation Plant Airfield po dokončení letu. Zdroj obr.: Video Irkut Corporation

Dlouho očekávaný první let ruského letounu MC-21, jenž je v očích mnohých konkurentem B737 a A320, proběhl v neděli 28. května 2017 nad Irkutskem, vstupní bránou na Bajkal a sídlem výrobce letounu, společnosti Irkut Aviation Plant.

První let letounu MC-21-300 pojmenovaného po leteckém konstruktéru A. S. Jakovlevovi provedený rychlostí 300 km/h v nadmořské výšce 1 000 m trval 30 minut, což je méně, než je obvyklé. Důvody výrobce neuvedl. Například čínský COMAC C919, který absolvoval svůj první let jen nedávno, letěl po dobu 80 minut. Je pozoruhodné, že MC-21 je prvním velkým ruským letadlem zkonstruovaným a vyrobeným po rozpadu Sovětského svazu. 


První let MC-21. Zdroj: UAC Russia

Letový plán zahrnoval kontrolu stability a ovladatelnosti během letu, provedeno bylo simulované přiblížení a průlet nad přistávací a vzletovou dráhou.  "Let proběhl v normálním režimu," prohlásil po přistání kapitán letu Oleg Kononenko a dodal, že „neexistují žádné překážky, které by mohly zabránit pokračování testů". „Všechny provozní režimy a systémy letadla fungovaly bez závad,“ doplnil ho druhý zkušební pilot Roman Taskajev. Celý záznam události můžete sledovat zde.  

Oleg Demčenko, prezident společnosti Irkut Corporation považuje neděli za „historický den pro náš tým, který MC-21 stvořil," uvedl. "Jsem šťastný, že mohu prohlásit, že první let MC-21 byl úspěšně dokončen." Není ostatně divu. Uvedení do provozu bylo původně bylo naplánováno už na rok 2012, projekt ale nabral zpoždění a v provozu by se měl letoun objevit až v roce 2018. Roll-out proběhl v červnu 2016, včera ruský výrobce panenským letem dokončil další etapu prenatálního vývoje letadla.  

Rusové si dělají naděje, že po MC-21 bude globální poptávka. „Očekáváme, že v příštích 20 letech vyrobíme a prodáme kolem 15 000 nových letadel," zdůraznil prezident společnosti United Aircraft Corporation (UAC), která bude s letouny obchodovat, Jurij Sljusar. "Jsem si jistý, že letecké společnosti naše nové letadlo ocení".  

MC-21-300
  
Kapacita (2 třídní konfigurace) 163 sedadel (16 business + 147 economy) 
Max. vzletová hmotnost79 250 kg
Max. užitečné zatížení22 600 kg
Dolet 6 000 km
Dimensions
Length42.2  m 
Wing span35.9  m
Height11.5  m

Podle ruského místopředsedy vlády Dmitrije  Rogozina je k dnešku evidováno 185 objednávek, většina z nich od ruského národního dopravce Aeroflot. Rusové pojímají letoun i jako politikum, ruská média jeho vlastností vychvalují. "Letoun MC-21 je vybaven inovativní ergonomickou pilotní kabinou, vysoké nároky na komfort a ekonomickou efektivitu letadla přinesly pokročilá technická řešení v aerodynamice, vývoji motorů i v úrovni avioniky. Letoun MC-21 je lepší než stávající protějšky, pokud jde o letové technické vlastnosti a účinnost," uvedl dnes například server Ruaviation.com. 

Zlepšení letových vlastností by mělo přinést například křídlo letou vyrobené z kompozitů, ostatně kompozity mají v konstrukci letadla více než 30% podíl. Poprvé v historii výroby ruských letadel nabízí výrobce volbu pohonných jednotek. MC-21 může být vybaveno buď ruskými motory PD-14 společnosti United Engine Corporation, nebo kanadskými Pratt&Whitney PW1400G. Motory nové generace mají podle výrobce sníženou spotřebu paliva, nízkou hlučnost a emise. Letoun by podle Ruaviation.com měl mít o 15-20% nižší provozní náklady než konkurence, s tím, že onu konkurenci server nespecifikuje. 

Úzkotrupý letoun MC-21 se bude vyrábět ve dvou variantách - zkrácené MC-21-200 se sedadly pro 132-165 cestujících a standardní MC-21-300 s 163-211 místy. Cena MC-21 se pohybuje okolo 80 milionů dolarů.

Jan Dvořák

Zdroj: Aerotime.aero, Ruaviation.com

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Ruský letoun pro střední tratě MC-21 včera uskutečnil první let. Rusové ho chtějí vyrobit 15 tisíc kusů
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 


SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 14.06.2013 se stalo...
14.06.2013
První let Airbusu A350 XWB (F-WXWB) z letiště Toulouse–Blagnac Airport.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »