Boeing 757-200

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
201-300
Délka letadla:
45-55m
Rozpětí křídel:
30-40m
Dolet:
do 8 000km
První let:
18.2.1982
Rozpětí křídel (m):
38,05
Délka letadla (m):
47,32
Počet míst:
239
Dolet (km):
7600

b752_titulní_icelandair.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů: Rolls-Royce RB-211-535C nebo -535E4/E4B, Pratt & Whitney PW-2037 nebo -2040; 162,8 až 193,5 KN
Datum prvního letu:18.2.1982 
Počet vyrobených letadel:995Výroba ukončena 28.10.2004, k 8.2.2016 v provozu 671 letadel
IATA kód (hlavní, alternativní):752757
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)38,05Původní verze bez wingletů
Délka letadla:(m)47,32 
Výška (na zemi):(m)13,56 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)57 840Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)115 680Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 239Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)7 600Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi HGW s winglety
Cestovní rychlost:(km/h)850 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 9.2.2016, v závorce počty letadel B757-200 nebo nákladní B757-200PF):
Delta Air Lines (109), Federal Express (100), United Airlines (59), UPS (75), American Airlines (61), Icelandair (23)
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Icelandair, DHL, Thomson Airways, Condor, Jet2, Uzbekistan Airways, VIM Airlines, Air Astana, Aer Lingus, Ethiopian Airlines

 


Další informace:

Víte že...

Boeing 757 je dnes jediným letadlem s klasickým průřezem trupu (s jedinou uličkou uprostřed mezi sedadly), které se i v konfiguracích s maximálním počtem sedaček uplatňuje v dálkové transoceánské dopravě? Ačkoli se již od roku 2004 nevyrábí, nemá v této roli zatím konkurenta, přinejmenším do nástupu nově vyvíjených letadel A321neoLR, případně některých verzí B737 MAX 9.

Boeing 757 byl vyvíjen od konce 70. let minulého století především jako náhrada úspěšného, nicméně tehdy už neodvratně zastarávajícíího třímotorového modelu B727. Letecké společnosti však požadovaly letoun o něco větší, s kapacitou okolo 200 míst.

Boeing 757-23N ve speciálních barvách k 25. výročí dnes již neexistující společnosti American Trans Air (později ATA Airlines), při přistání na letišti v Atlantě v listopadu 2000.
Boeing 757-23N ve speciálních barvách k 25. výročí dnes již neexistující společnosti American Trans Air (později ATA Airlines), při přistání na letišti v Atlantě v listopadu 2000.
Boeing pracoval na modelu 757 paralelně s větším typem Boeing 767-200 (jehož vývoj byl nakonec o několik měsíců rychlejší), a ačkoli jde o konstrukčně zcela rozdílné typy, sdílí spolu oba letouny celou řadu dílů, především v oblasti avioniky (přístrojového vybavení a systémů řízení letounu), palubní diagnostiky a některých dalších systémů. Na počátku 80. let se modely 757/767 společně zapsaly do historie jako vůbec  první dopravní letadla s tzv. "skleněným kokpitem" (glass cockpit), v němž jsou klasické analogové přístroje nahrazeny obrazovkami, na kterých se po zpracování palubními počítači zobrazují všechny informace potřebné k řízení a navigování letadla a klasické "budíky", pokud v takovém kokpitu vůbec nějaké najdeme (v B757/767 s ohledem na tehdy platné předpisy ještě ano), slouží pouze jako záloha pro případ poruchy. Není divu, že necelý rok po prvním letu raketoplánu Columbia se o modelech Boeing 757/767 hovořilo jako o "superstrojích s palubní deskou z raketoplánu". Uspořádání pilotní kabiny B757 i většího B767 je navíc téměř shodné, což umožnilo využívat pro oba typy stejné posádky. Oba modely se staly rovněž  průkopníky širšího uplatnění moderních materiálů (zejména kompozitů, titanových slitin a hořčíku) v primárních částech konstrukce dopravních letadel, což vedlo především k výrazné úspoře hmotnosti. V kombinaci s nasazením řady automatizovaných počítačových systémů řízení letadla a uplatněním moderních dvouproudových motorů s vysokým obtokovým poměrem se zrodil letoun, který dosahoval na tehdejší poměry zcela převratných ekonomických parametrů.Boeing 757-2G5 britské charterové společnosti Thomson Airways s rozměrnými winglety na křídlech pro zlepšení provozně-ekonomických vlastností letadla.
Boeing 757-2G5 britské charterové společnosti Thomson Airways s rozměrnými winglety na křídlech pro zlepšení provozně-ekonomických vlastností letadla.

 

Původní konstrukce prokázala navíc velké rezervy, takže s rostoucím tahem novějších verzí motorů bylo možné postupně zvyšovat vzletovou hmotnost a tím i zásobu paliva. Původně střednětraťový letoun tak byl v roce 1986 certifikován pro provoz přes oceán, což mu umožnilo udržet se v nové roli dálkového letadla i poté, co byl na kratších a středních tratích překonán konkurencí menších, ale zároveň úspornějších letadel řady Airbus A320 a Boeing 737NG "z vlastní stáje". Trh pro dnes nejmenší dálkové letadlo je sice dost omezený, což vedlo v roce 2004 k ukončení výroby tohoto typu, nicméně fakt, že okolo 70% vyrobených letadel stále zůstává v provozu (stejně jako všech 55 strojů dodaných v prodloužené verzi Boeing 757-300, vyráběné v letech 1998 - 2003), svědčí o jeho neustávající popularitě i nadčasovosti a převratnosti tehdejší konstrukce. Řada B757-200 slouží i pro přepravu balíčků, ať už po přestavbě ze starších pasažérských letadel, nebo byla přímo vyrobena jako B757-200PF.Boeing 757-256 španělské společnosti Privilege Style využívá fotbalový klub Villareal.
Boeing 757-256 španělské společnosti Privilege Style využívá fotbalový klub Villareal.

 

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Boeing 757

Loading...

Boeing 757

.

         Máme pro vás »

FR 4/2021: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

Káva o šesté!

Káva o šesté »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Expedice Island/Grónsko 2021!

Expedice Island/Grónsko 2021! »

Akce na sluchátka BOSE!

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Naše cestopisy:

Naše cestopisy »

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »

Kalendárium:

Dne 03.08.1904 se stalo...
03.08.1904
Major Thomas Scott Baldwin předvedl v kalifornském Oaklandu první úspěšnou americkou vzducholoď "California Arrow".
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345