Boeing 757-300

Výrobce letadla:
Boeing
Typ pohonu:
Proudový tryskový
Primární určení:
Dálkové
Počet sedadel:
201-300
Délka letadla:
45-55m
Rozpětí křídel:
30-40m
Dolet:
do 8 000km
První let:
2.8.1998
Rozpětí křídel (m):
38,05
Délka letadla (m):
54,47
Počet míst:
295
Dolet (km):
6658

b753_titulní_condor.jpg

   Tabulky                                            Další info                                            Víte, že...?  

 


Základní charakteristiky:

Počet motorů Typ pohonu Šířka trupu Primární určení
1PístovýÚzký trupPrivátní
2 TurbovrtulovýStandardní Regionální
3Proudový tryskový ŠirokotrupéPro střední tratě
4JinýDvoupatrovéDálkové
Základní údaje:
Výrobce letadla: Boeing Company
Země: USA
Výrobce a typ motorů:2xRolls-Royce RB-211-535E4, Pratt & Whitney PW-2040 nebo -2043 o tahu 178,4 až 193,5 kN
Datum prvního letu:2.8.1998 
Počet vyrobených letadel:55Výroba ukončena v září 2003, k 8.2.2016 v provozu všech 55 vyrobených letadel
IATA kód (hlavní, alternativní):753757
Rozměry a hmotnosti:
Rozpětí křídel:(m)38,05Původní verze bez wingletů
Délka letadla:(m)54,47 
Výška (na zemi):(m)13,56 
Hmotnost prázdného letounu:(kg)57 840Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla
Maximální vzletová hmotnost:(kg)123 600Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit
Provozní vlastnosti:
Maximální počet cestujících: 295Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod.
Nejvyšší praktický dolet:(km)6 658Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi s winglety
Cestovní rychlost:(km/h)850 
Provozovatelé:
Největší provozovatelé (stav k 9.2.2016, v závorce počty letadel verze B757-300):
United Airlines (21), Delta Air Lines (16), Condor (13), Thomas Cook (2), Arkia (2), Icelandair (1).
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí:
Condor, Thomas Cook, Arkia, Icelandair.

 


Další informace:

Víte že...

Boeing 757-300 je vůbec nejdelším letadlem s klasickým průřezem trupu (tedy s jednou uličkou uprostřed mezi sedadly), dosud používaným v osobní letecké dopravě? Na délku jej v historii překonal pouze Douglas DC-8 Super 63/73, ovšem s maximální kapacitou 295 míst (typicky 243 ve dvou třídách) nemá B757-300 mezi "úzkotrupými" letadly konkurenci!

Objednávky původní verze letadla Boeing 757-200 kulminovaly na přelomu posledních dvou dekád minulého století, kdy letečtí dopravci využívali B757 jako neuvěřitelně univerzální stroj schopný díky kombinaci velké kapacity, nízkých provozních nákladů (zejména spotřeby paliva) a velkého doletu při náročnosti na letiště na úrovni menších letadel (např. Boeing 737) pokrývat s výbornou ekonomikou široké spektrum tratí od jedné do zhruba devíti hodin letu. Po nástupu novější generace letadel pro střední tratě, především řady Airbus A320 (zejména největšího člena této rodiny Airbus A321) a tehdy připravované třetí generace B737, zejména verze Boeing  737-800 bylo však jasné, že na kratších tratích ztratí větší B757 brzy svou konkurenceschopnost a těžištěm jeho uplatnění se stanou  delší lety. Zároveň rostla popularita B757 u charterových společností, které potřebovaly letoun schopný bez mezipřistání doletět např. z Evropy do Karibiku s co nejnižšími náklady při počtu cestujících pod úrovní nejmenších širokotrupých letounů Boeing 767-200 nebo Airbus A310, přičemž z povahy charterové klientely bylo možné v zájmu snížení nákladů obětovat i výhody široktrupých letounů  (jako je vyšší komfort prostornější kabiny cestujících či možnost přepravovat v podpalubí větší množství zboží či rozměrnější náklad). Boeing se proto rozhodl zkusit oživit poptávku po modelu B757 nabídkou verze B757-300 s trupem prodlouženým o další sekce před křídlem i za křídlem o celkových 7,15m, díky které by mohly především charterové společnosti nabídnout počet sedaček dokonce mírně přesahující obě zmíněná nejmenší široktrupá letadla při stále ještě výrazně nižších nákladech a jen mírně kratším doletu oproti původní B757-200 (ale pořád dostatečném k překonání např. Atlantiku).

Boeing 757-330 německé charterové společnosti Condor ve speciálním promo zbarvení.
Boeing 757-330 německé charterové společnosti Condor ve speciálním promo zbarvení.
Prvním zákazníkem se stala německá charterová společnost Condor, která před nasazením na své lety v březnu 1999 musela kvůli extrémní délce trupu vyvinout  ve spolupráci s Boeingem zvláštní proceduru postupného zónového nástupu a výstupu cestujících (jinak by byl nástup/výstup oproti B757-200 nejméně o 8 minut delší). Kromě charterových společností našla verze B757-300 uplatnění  i na vnitrostátních linkách amerických společností Northwest (po sloučení Delta) a Continental (po sloučení United), u nichž nahradily nejstarší verze Boeingů 767-200.Dnešní standardní zbarvení Boeingů 757-300 německé charterové společnosti Condor.
Dnešní standardní zbarvení Boeingů 757-300 německé charterové společnosti Condor.

B757-300 přinesl kromě prodloužení trupu i některé modifikace, posléze aplikované i na původních B757-200, jako vylepšenou avioniku či modernizovaný interiér převzatý z B737-800. Na přelomu tisíciletí zvažoval Boeing další rozsáhlou modernizaci obou verzí B757, kterou však v důsledku poklesu poptávky po 11. září 2001 nerealizoval a posléze ukončil výrobu typu bez náhrady.

Název:
Výrobce letadla:
Typ pohonu:
Primární určení:
Počet sedadel:
Délka letadla:
Rozpětí křídel:
Dolet:
 
Loading...

Boeing 757

Loading...

Boeing 757

.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 03.12.2003 se stalo...
03.12.2003
První vzlet prototypu Honda HA-420 HondaJet.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »