Tabulky Další info Víte, že...?
Počet motorů | Typ pohonu | Šířka trupu | Primární určení |
1 | Pístový | Úzký trup | Privátní |
2 | Turbovrtulový | Standardní | Regionální |
3 | Proudový tryskový | Širokotrupé | Pro střední tratě |
4 | Jiný | Dvoupatrové | Dálkové |
Výrobce letadla: | Boeing Company | |
Země: | USA | |
Výrobce a typ motorů: | 2x | Rolls-Royce RB-211-535E4, Pratt & Whitney PW-2040 nebo -2043 o tahu 178,4 až 193,5 kN |
Datum prvního letu: | 2.8.1998 | |
Počet vyrobených letadel: | 55 | Výroba ukončena v září 2003, k 8.2.2016 v provozu všech 55 vyrobených letadel |
IATA kód (hlavní, alternativní): | 753 | 757 |
Rozpětí křídel: | (m) | 38,05 | Původní verze bez wingletů |
Délka letadla: | (m) | 54,47 | |
Výška (na zemi): | (m) | 13,56 | |
Hmotnost prázdného letounu: | (kg) | 57 840 | Typická, může se lišit dle konfigurace, vybavení a stáří letadla |
Maximální vzletová hmotnost: | (kg) | 123 600 | Nejvyšší certifikovaná, pro konkrétní letoun se může lišit |
Maximální počet cestujících: | 295 | Konfigurace s jedinou přepravní třídou a minimem bufetů, toalet apod. | |
Nejvyšší praktický dolet: | (km) | 6 658 | Dolet s max. počtem cestujících v nejvýkonnější verzi s winglety |
Cestovní rychlost: | (km/h) | 850 |
Největší provozovatelé (stav k 9.2.2016, v závorce počty letadel verze B757-300): |
United Airlines (21), Delta Air Lines (16), Condor (13), Thomas Cook (2), Arkia (2), Icelandair (1). |
Příklady provozovatelů létajících s tímto typem do/z České nebo Slovenské republiky či okolních zemí: |
Condor, Thomas Cook, Arkia, Icelandair. |
Další informace:
Objednávky původní verze letadla Boeing 757-200 kulminovaly na přelomu posledních dvou dekád minulého století, kdy letečtí dopravci využívali B757 jako neuvěřitelně univerzální stroj schopný díky kombinaci velké kapacity, nízkých provozních nákladů (zejména spotřeby paliva) a velkého doletu při náročnosti na letiště na úrovni menších letadel (např. Boeing 737) pokrývat s výbornou ekonomikou široké spektrum tratí od jedné do zhruba devíti hodin letu. Po nástupu novější generace letadel pro střední tratě, především řady Airbus A320 (zejména největšího člena této rodiny Airbus A321) a tehdy připravované třetí generace B737, zejména verze Boeing 737-800 bylo však jasné, že na kratších tratích ztratí větší B757 brzy svou konkurenceschopnost a těžištěm jeho uplatnění se stanou delší lety. Zároveň rostla popularita B757 u charterových společností, které potřebovaly letoun schopný bez mezipřistání doletět např. z Evropy do Karibiku s co nejnižšími náklady při počtu cestujících pod úrovní nejmenších širokotrupých letounů Boeing 767-200 nebo Airbus A310, přičemž z povahy charterové klientely bylo možné v zájmu snížení nákladů obětovat i výhody široktrupých letounů (jako je vyšší komfort prostornější kabiny cestujících či možnost přepravovat v podpalubí větší množství zboží či rozměrnější náklad). Boeing se proto rozhodl zkusit oživit poptávku po modelu B757 nabídkou verze B757-300 s trupem prodlouženým o další sekce před křídlem i za křídlem o celkových 7,15m, díky které by mohly především charterové společnosti nabídnout počet sedaček dokonce mírně přesahující obě zmíněná nejmenší široktrupá letadla při stále ještě výrazně nižších nákladech a jen mírně kratším doletu oproti původní B757-200 (ale pořád dostatečném k překonání např. Atlantiku).
Boeing 757-330 německé charterové společnosti Condor ve speciálním promo zbarvení.Prvním
zákazníkem se stala německá charterová společnost Condor, která
před nasazením na své lety v březnu 1999 musela kvůli extrémní
délce trupu vyvinout ve spolupráci s Boeingem zvláštní
proceduru postupného zónového nástupu a výstupu cestujících (jinak
by byl nástup/výstup oproti B757-200 nejméně o 8 minut delší).
Kromě charterových společností našla verze B757-300 uplatnění
i na vnitrostátních linkách amerických společností Northwest (po
sloučení Delta) a Continental (po sloučení United), u nichž
nahradily nejstarší verze Boeingů 767-200.
Dnešní standardní zbarvení Boeingů 757-300 německé charterové společnosti Condor.
B757-300 přinesl kromě prodloužení trupu i některé modifikace, posléze aplikované i na původních B757-200, jako vylepšenou avioniku či modernizovaný interiér převzatý z B737-800. Na přelomu tisíciletí zvažoval Boeing další rozsáhlou modernizaci obou verzí B757, kterou však v důsledku poklesu poptávky po 11. září 2001 nerealizoval a posléze ukončil výrobu typu bez náhrady.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »