První dálkový let poháněný udržitelným leteckým palivem vyrobeným ve Francii byl uskutečněn na trase Paříž – Montreal

7.6.2021

Společnosti Air France-KLM, Total, Groupe ADP a Airbus spojily své síly, aby uskutečnily první dálkový let poháněný udržitelným leteckým palivem (SAF), vyrobeným ve Francii.

20210518_saf.jpg

Letoun Airbus A350, jehož tanky byly poprvé plně naplněny udržitelným palivem z francouzských závodů společnosti Total, se vznesl v úterý 18. května 2021 v 15:40 hodin na letu Air France číslo 342 z terminálu 2E z letiště Charlese de Gaulle.

Úterní let je hmatatelným výsledkem společných ambicí čtyř nadnárodních skupin, snahy dekarbonizovat leteckou dopravu a rozvíjet dodavatelský řetězec SAF ve Francii, což je předpokladem pro zobecnění jejich použití na francouzských letištích.

Pro použití biopaliv nejsou nutné žádné úpravy skladovací a distribuční infrastruktury, letadel ani motorů. Jejich postupné zavádění po celém světě by mělo výrazně snížit emise CO2 v letecké dopravě v souladu s cíli udržitelného rozvoje OSN. Biopalivo použité pro tento konkrétní let bylo vyrobeno z odpadu a zbytků pocházejících z oběhového hospodářství. Společnost Total vyrobila SAF z použitého kuchyňského oleje ve své biorafinérii La Mède v jižní Francii a v továrně Oudalle poblíž Le Havru, aniž by použila jakýkoli panenský rostlinný olej. Tato první 100% francouzská společnost na výrobu SAF získala certifikaci ISCC-EU od Mezinárodní organizace pro certifikaci udržitelnosti a uhlíku. Šestnáctiprocentní směs při tomto letu zabránila emisím dvaceti tun CO2.

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

"Skupina Air France-KLM se již mnoho let snaží snižovat svou ekologickou stopu. Spolu s obnovou naší flotily představují udržitelná letecká paliva naši hlavní páku, jak ve střednědobém horizontu snížit do roku 2030 emise CO2 na jednoho cestujícího/km o polovinu. Tato dvě opatření jsou proto vedle ekologického pilotování a dosažení uhlíkově neutrálního pozemního provozu ústředním bodem naší strategie. Francie má v současné době příležitost zaujmout vedoucí postavení ve výrobě a používání udržitelných paliv a my děláme vše pro to, abychom k tomu s našimi partnery přispěli. Podpora vzniku ekonomicky životaschopného francouzského odvětví leteckých biopaliv pro všechny zúčastněné strany je strategickou prioritou pro zemi
i celou naši skupinu,"
uvedl Benjamin Smith, generální ředitel společnosti Air France-KLM.

Vývojem a podporou první průmyslové výroby SAF ve Francii připravují společnosti Air France-KLM, Total, ADP Group a Airbus Francii cestu k inovacím v oblasti energetiky a životního prostředí. Francouzská legislativa požaduje, aby letadla k roku 2022 využívala alespoň 1 % SAF pro všechny lety z Francie, což předbíhá evropskou ambici postupně se zvyšovat na 2 %  k roku 2025 a 5 % k roku 2030 v rámci Evropské zelené dohody. Aby společnost Total splnila tyto požadavky, bude od roku 2024 vyrábět SAF také na své plošině Grandpuits nedaleko Paříže.

banner_aplikace_vfr_communication_cz_web_cz_upr.jpgRealizovaný let z Paříže do Montrealu rovněž ilustruje synergii různých faktorů snižování ekologické stopy letectví, tj. udržitelného leteckého paliva, letadel nejnovější generace

a elektrifikace pozemního provozu. Airbus A350 použitý pro tento let spotřebuje o 25 % méně paliva než jeho předchůdce. Letadlo bylo navíc obsluhováno prvním 100% elektrickým tankovacím vozem, který byl vyvinut ve Francii s využitím odborných znalostí společnosti Total, a veškeré pozemní podpůrné vybavení používané společností Air France bylo plně poháněno elektřinou.

Air France-KLM je průkopníkem v testování udržitelných leteckých paliv. Společnost KLM uskutečnila svůj první let na pohon SAF v roce 2009. Od té doby skupina znásobila počet inovativních programů. Například v letech 2014-2016 uskutečnila ve spolupráci s přidruženou společností Total 78 letů společnosti Air France poháněných 10% směsí SAF. Tyto testy ukázaly, že použití SAF nemá žádný vliv na spolehlivost provozu letecké společnosti. Společnost Air France-KLM hodlá v následujících letech posílit své vedoucí postavení v oblasti SAF a zároveň přispět k výzkumu budoucích generací letadel.

Kromě tohoto letu provádí společnost Airbus několik sérií testů, jejichž cílem je certifikovat letadla, která budou v příštích desetiletích létat se 100% použitím SAF. Společnost Airbus rovněž instalovala tankovací stanice SAF ve svých průmyslových závodech, aby je bylo možné používat ve výrobním provozu i při dodávkách letadel.  Tato zařízení přispívají k ambici společnosti Airbus dekarbonizovat všechny své průmyslové provozy.

banner_kryty_mobilu_clanek.jpg

"Rozvoj biopaliv je součástí široké energetické strategie společnosti Total zaměřené na dekarbonizaci dopravního průmyslu. Poté, co jsme v březnu loňského roku úspěšně zahájili výrobu udržitelných leteckých paliv v našich závodech ve Francii, pokračujeme v úpravách našich průmyslových zařízení, abychom se připravili na rostoucí poptávku leteckého průmyslu v nadcházejícím desetiletí. Přímým snižováním uhlíkové náročnosti energetických produktů používaných našimi zákazníky z leteckého průmyslu s nimi aktivně spolupracujeme na dosažení naší ambice dostat se do roku 2050 společně se společností na čistou nulu,“ dodává Patrick Pouyanné, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Total.

O společnosti Air France-KLM

Skupina Air France-KLM, globální hráč se silnou evropskou základnou, se zabývá především osobní dopravou, nákladní dopravou a leteckou údržbou. Air France-KLM je vedoucí leteckou skupinou z hlediska mezinárodní dopravy při odletu z Evropy. Svým zákazníkům nabízí přístup k celosvětové síti, která díky společnostem Air France, KLM Royal Dutch Airlines a Transavia pokrývá více než 300 destinací, a to především z dopravních uzlů Paříž-Charles de Gaulle a Amsterdam-Schiphol.

Její věrnostní program Flying Blue je s více než 17 miliony členů jedním z předních v Evropě.

Společně se svými partnery Delta Air Lines a Virgin Atlantic provozuje Air France-KLM největší společný transatlantický podnik, který v roce 2019 nabídne více než 275 letů denně. Air France-KLM je také členem aliance SkyTeam, která má 19 členských leteckých společností, nabízí přístup k rozsáhlé globální síti a poskytuje svým zákazníkům bezproblémové a kvalitní cestování.

Společnost Air France-KLM se plně zavázala k udržitelnosti a bude urychleně snižovat svou ekologickou stopu. Cílem je významně přispět k plnění cílů udržitelného rozvoje OSN v souvislosti s činností skupiny.

Více informací na: www.airfranceklm.com a na Twitteru: @AirFranceKLM

 

Autor: Tisková zpráva Air France, KLM, Total, Airbus a Groupe ADP

Flying Revue > Články > Letecká doprava > První dálkový let poháněný udržitelným leteckým palivem vyrobeným ve Francii byl uskutečněn na trase Paříž – Montreal
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: