První transpacifický komerční let

4.5.2023

28. dubna 1937 přistál na hladině zálivu v Hongkongu dopravní dopravní létající člun Martin M-130 společnosti Pan American Airways pojmenovaný China Clipper a zakončil tak úspěšně první komerční let dopravního letadla přes Pacifik.

M-130 China Clipper, NC14716, v Honolulu
M-130 China Clipper, NC14716, v Honolulu

Letadlo odletělo 21. dubna ze Sanfranciského zálivu v Kalifornii se sedmi cestujícími a poté pokračovalo přes Tichý oceán přes Havaj, ostrov Midway, ostrov Wake, Guam, Manilu, Macao a nakonec Hongkong.

Kromě cestujících letoun přivezl  rovněž náklad, a to včetně 100 000 dopisů a novin ze Spojených států, starých pouhých šest dní! Letoun a jeho posádku přivítal velký dav lidí a oficiální delegace vedená úřadujícím guvernérem N. L. Smithem a zástupci všech vládních a obchodních aktivit kolonie. Kapitán letounu  A. E. Laporte a posádka byli doprovázeni na pódium v hangáru, kde úřadující guvernér pronesl uvítací řeč.

Pan American Airways Martin M-130 China Clipper, NC14716, nad Oaklandem v Kalifornii, California
Pan American Airways Martin M-130 China Clipper, NC14716, nad Oaklandem v Kalifornii, California

China Clipper, NC14716, byl prvním ze tří čtyřmotorových létajících člunů Martin M-130 postavených pro společnost Pan American Airways a byl použit k zahájení první komerční transpacifické letecké dopravy ze San Francisca do Manily v listopadu 1935. Byl postaven za 417 000 dolarů firmou Glenn L. Martin Company v Baltimoru ve státě Maryland, poprvé vzlétl 20. prosince 1934 a 9. října 1935 byl dodán společnosti Pan Am.
Letoun byl obsluhován posádkou 6 až 9 osob, a to v závislosti na délce letu. Mohl přepravovat 18 cestujících při nočních letech nebo maximálně 36 cestujících.

China Cliper v Macau
China Cliper v Macau

Létající čluny Martin M-130 byly poháněny čtyřmi vzduchem chlazenými, přeplňovanými motory Pratt & Whitney Twin Wasp S2A5-G o objemu 29 978 litrů (1 829,389 cm3). Jednalo se o dvouřadé, čtrnáctiválcové hvězdicové motory s kompresním poměrem 6,7:1. Výkon motoru S2A5-G byl 830 koní při 2 400 ot/min a 950 koní při 2 550 ot/min pro vzlet, spaloval 87oktanový benzin.

Martin M-130, NC14716, China Clipper, zakotvený u jednoho z havajských ostrovů
Martin M-130, NC14716, China Clipper, zakotvený u jednoho z havajských ostrovů

Maximální rychlost letounu byla 180 mil za hodinu (290 kilometrů za hodinu) a cestovní rychlost 130 mil za hodinu (209 kilometrů za hodinu). Provozní dostup činil 10 000 stop (3 048 metrů) a dolet stroje byl 3 200 mil (5 150 kilometrů).

Text: Michal Beran

Flying Revue > Články > Historie letectví > První transpacifický komerční let
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 04.12.1958 se stalo...
04.12.1958
První vzlet prototypu Baade B-152/I V1. Stroj poháněný motory Tumanskyj RD-9 absolvoval let o délce 35 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »