Zaleťte si z Malé Strany do Karibiku jako kapitán A-320 nebo B 737

24.5.2016

Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze. Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze.
Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze.
Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze. Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze.
Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze.
Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze. Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze.
Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze.
Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze. Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze.
Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze.
Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze. Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze.
Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze.

Pokud na YouTube sledujete přistání letadel těsně nad pláží karibského ostrova Sint Maarten, můžete si tu zkusit přistát i sami a přitom neopustit Prahu. A nejen na Princess Juliana Airport na Sint Maartenu (či Saint Martin, chcete-li), ale i na kterémkoli jiném z 24 tisících světových letišť - v kabině simulátoru Airbusu A-320 nebo Boeingu B 737 na Malé Straně. 

Přechod z kokpitu Dynamicu WT-9, v němž jsem cestou přes Alpy na Jadran coby spoluletec obsluhoval pouze satelitní telefon a fotoaparát, rovnou do sedačky prvního pilota Airbusu A-320 na okružní let nad Prahou, to není špatná kariéra. 

Naštěstí za zády nemám žádné cestující a stroj ve skutečnosti ovládá můj „druhý“ pilot, který mi krok po kroku radí, co a jak dělat, abychom bezpečně odstartovali, proletěli se nad údolím Berounky a po patnácti minutách zase stejně bezpečně přistáli na ruzyňském letišti. A to vše, aniž bychom se jen o metr zvedli ze Zborovské ulice na Malé Straně v Praze, sídla společnosti iPilot, která tu provozuje hned dva letecké simulátory. K A-320 nedávno přibyl i zbrusu nový simulátor Boeingu B 737. 

Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze.
Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze.

Simulátor B 737 není kašírovaná hračka. Pochází z Kanady, všechny jeho viditelné součásti mají za sebou tisíce hodin služby ve skutečných letadlech a je na nich znát, že prošly desítkami rukou na skutečných linkách. To simulátoru dává duši. „Není to ale tak, že bychom celé zařízení vyřízli z letadla a převezli celé sem. Díly jsme posbírali a z nich jsme simulátor postavili,“ vysvětluje ředitel marketingu společnosti iPilot Martin Beneš.

Letecký simulátor iPilot Praha

iPILOT byl založen v roce 2009 podnikatelem v cestovním ruchu a soukromým pilotem Wolframem Schleuterem.

První simulátor iPILOT otevřen v nákupním centru Bluewater v Kentu v červnu 2009, následovalo nákupní centrum Westfield v Londýně.

V současné době je v provozu 10 simulátorů, například v Dubaji, Londýně, Zurichu a Praze.

Web: iPILOT.cz

Zařízení za několik milionů korun se skládá z desítek částí, skládalo se přímo na místě, v podzemí sídla iPilotu ve Zborovské ulici na Malé Straně. Řada dílů je ukryta pod podestou, na které kabina sedmtřisedmičky stojí. Kromě mechanických částí se simulátor samozřejmě neobejde bez počítačů, má jich celkem osm. Vše, co tu najdete, je plně funkční. Do Prahy B 737 přivezli proto, že s jediným simulátorem už nedokázali uspokojit poptávku.   

Moje chvíle nastává ale o patro výš, když se v recepci otevřou dveře ve stěně, na níž je po celé délce ve firemní červené vyvedená příď letounu, jenž většina z nás zná z pozice cestujícího - Airbusu A-320.

U simulátoru se však obejdete bez odbavení a bezpečnostní kontroly. Až stevardka pokyne, projdete do místnosti, která evokuje pocit, že se nacházíte ve skutečném letadle. Vpředu kokpit, vzadu několik sedaček. Stevardka vás usadí do sedačky prvního pilota a pak je to chvíli trochu jako v autoškole. Váš „druhý“ pilot vás naučí, jak si správně seřídit sedadlo a pak už je to jednoduché: plyn, podvozek, první zarážka, druhá zarážka, rychloměr, umělý horizont, kompas, výškoměr, vario, vše jasné, tak plyn nadoraz a letíme. 

Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze.
Letecký simulátor iPilot Boeing B 737 ve Zborovské ulici na Malé Straně v Praze.

Vlastně ještě ne, nutno udělat nezbytnou fotku v pozici prvního pilota na památku - jakmile přistanete, už na vás bude čekat zarámovaná.

Odfoceno, jdeme na to. „Nějaké zkušenosti z létání?“ ptá se můj průvodce, než mi pomalu objasní funkci všeho toho, co řečeno výše. Když mu řeknu, že jsem letěl Dynamicem do Chorvatska a zpět (reportáž si můžete přečíst na iDNES.cz), uznale pokýve hlavou. „To vás tedy obdivuju.“ Na to můžu říct pouze to, že to byla neskutečná krása. Člověk jen musí k letadlu fyzicky přilnout, neprat se s ním. Pak si to užívá. Můj průvodce v simulátoru také létá malými letadly, jeho koníčkem je akrobacie. V A-320 ale na akrobatické prvky pochopitelně nedojde.

Letadlo se ovládá joystickem, ve skutečnosti i na simulátoru. Doleva, doprava, nahoru, dolů, vše jemným poťuknutím. Řízení je impulsní, fly-by-wire, ne mechanické. Joystickem dáte impuls a pustíte, letadlo už si poradí. Nejdřív ale musíme odstartovat. Komunikaci vedeme pouze s mým kopilotem, simulace komunikace s věží by už byla na laika příliš, byť je vzrušující ji i jen poslouchat (na Fyling Revue.cz můžete skutečnou komunikaci poslouchat on-line a zároveň sledovat přímý přenos z dráhy 06/24 Letiště Václava Havla - oboje najdete zde).

ipilot_boeing_737_2_(1280x960).jpg

Startujeme z dráhy dva čtyři ruzyňského letiště. Pokud si koupíte delší let, pak si budete moci letiště vybrat, stejně jako cíl letu. Vyzkoušet si tak můžete start či přistání na některém ze 24 tisíc světových letišť, a to i na těch na přistání i vzlet těch nejnáročnějších - třeba na ostrově Madeira v Atlantiku, v alpském Innsbrucku nebo na proslaveném letišti na ostrově Sint Maarten. Znáte ho dobře z YouTube, stroje tu přistávají těsně nad pláží. 

Já ale zůstávám doma, v Praze. „Plný plyn!“ slyším příkaz. Provedu, letadlo se dává do pohybu. „A teď tahejte k sobě,“ pokračuje můj velitel, když docílíme vzletové rychlosti. Má na mysli joystick. Horizont uteče dolů, stoupáme. Po vzletu plyn na první zarážku pro stoupací režim, posléze na druhou. „Převeďte letadlo do horizontu, aby přestalo stoupat, hlídejte si vario,“ zní další povel. Před oknem se objeví opět krajina pod námi, srovnávám. Vario si se mnou chvíli pohrává, ale nakonec dostává rozum a tak můžu v klidu sledovat, jak míříme na západ a pak jihozápad směr Beroun.

Beroun ani Karlštejn ale neuvidíme, krajina není reálná, skutečnosti odpovídá jen reliéf. Klikatá modrá čára v údolí by ale mohla být Berounka, myšlenky zaletí k Otu Pavlovi. Trochu jsme zapomněli na podvozek, napravuji a můžu si užívat několik minut nerušeného letu ve výšce 4780 metrů nad hladinou moře. Dojem pohledu na kraj pod námi je velmi reálný, jen se zdá, že letíme velmi pomalu. „Ne ne, to je jen dojem. Takhle to vypadá i ve skutečnosti. Čím jste výš, tím víc máte pocit, že letíte pomaleji,“ dostává se mi vysvětlení. 


Kapitánem Airbusu snadno a rychle

Zanedlouho točíme zpět na Prahu. Joystick skláním dopředu, abych vyhověl pokynu sklesat na 3 500 metrů. Daří se. Přistáváme na dráhu tři nula, nejdřív ale musím trefit osu dráhy. Intuitivně bych zatočil moc brzy, mám pocit, že přeletíme. Je to právě naopak, kdybych zatočil podle pocitu, byl bych vedle. Jsme ve 300 m výšky, přelétáme dálnici, dostávám poslední pokyny. „Ještě doleva, trošku k sobě, stáhněte plyn, jakmile se dotkneme, zvedněte tyhle pojistky a dejte reverzy“, zní poslední pokyny ze sedadla kopilota.  

Stane se, jsme bezpečně na zemi. A příště Sint Marteen? 

Jan Dvořák, foto Jan Dvořák a iPilot.cz

Zoom gallery

Flying Revue > Zprávy > Letecká doprava > Zaleťte si z Malé Strany do Karibiku jako kapitán A-320 nebo B 737
.

         Máme pro vás »

FR 3/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 
Rozhovor s autorem »
Křest knihy »
Objednejte zde 
»

Předplatné jako dárek:

Předplatné:

..
12345

Drony a my:


Létejte s vaším dronem bezpečně

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 03.06.1949 se stalo...
03.06.1949
Tony LeVier vzlétl poprvé s prototypem dálkového stíhacího letounu Lockheed XF-90. Letoun vzhledem k nedostatečnému výkonu motorů neuspěl, vyrobeny byly pouze dva prototypy.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345