Slezský aeroklub bude prezentovat základní letecký výcvik na Dnech NATO

15.9.2025

Vážení čtenáři,

Slezský aeroklub Zábřeh bude prezentovat základní letecký výcvik na patrně nejvýznamnější vojenské, bezpečnostní a letecké show v České republice, na Dnech NATO, konaných na letišti Leoše Janáčka v Mošnově o víkendu 20. a 21. září 2025.

blanik_na_nebi_3.jpg

Už od časů první republiky se většina budoucích vojenských letců nejprve stala plachtařem. To znamená, že své první pilotní krůčky budoucí piloti stíhaček nebo bombardérů absolvovali na kluzáku, který nemá motor. Adepti leteckého řemesla tak poznali vše potřebné, počínaje zákonitostmi ovládání letadla, přes aerodynamiku, schopnost číst počasí, orientovat se v navigaci až třeba po schopnost vyřešit nenadálé situace. Zkrátka bezmotorové létání bylo a dodnes je významnou průpravou k tomu, aby pilot přesedlal na motorové letadlo a často pokračoval dál, do velkého dopravního či vojenského stroje.

A právě to bude Slezský aeroklub Zábřeh v Mošnově prezentovat. Možnosti, jak začít létat, jak vstoupit do elementárky, tedy do pilotního kurzu začátečníků a jak se stát pilotem. A nebude to jen obyčejné povídání o létání a jeho krásách.

banner_the_safe_guide_640x400_3_2025_cz.jpg

„I když jen staticky, tedy na zemi, ale přesto budeme mít na akci hned tři představitele létání bez motoru. Bude tu historický kluzák Grunau Baby II, tedy letadlo ze dřeva a plátna, na kterém se učili létat naši dědové, bude tam L-13A Blaník, celokovový bezmotorový letoun československé výroby, který se stal legendou sportovního létání po celém světě a právě v jeho kabině se naučily létat tisíce pilotních žáků na letištích snad všech kontinentů. Třetím pak bude moderní celokompozitový kluzák s přídavným motorem, který ke startu nepotřebuje pomoc dalšího letadla nebo navijáku, protože se umí dostat nahoru svojí silou. Pak motor zasune a létá jako každé jiné bezmotorové letadlo,“ popisuje atraktivní kousky aeroklubu Libor Mašík, pilot a instruktor Slezského aeroklubu Zábřeh.

blanik_na_nebi_2.jpg

Pokud k letadlům zavítáte, najdete tu také jak zkušené piloty, tak ty, kteří právě výcvikem prochází. Někteří pilotní žáci letos s výcvikem začali, jiní už mají za sebou teoretické zkoušky a chystají se na své první sólo, tedy let, kdy poprvé budou ve vzduch v kabině sami, bez instruktora. To je pro každého leteckého žáka velký zlom, tímto okamžikem se vlastně stane pilotem, i když ho ještě čeká závěrečná zkouška s komisařem. Průkaz pilota, který pak dostane, je pak tou nejkrásnější odměnou.    

Být pilotem kluzáku je jednak krásné a jednak také zodpovědné. Člověk musí být zodpovědný sám k sobě, nepřeceňovat se a neriskovat. Nesmí ohrozit sebe nebo někoho dalšího. Bezmotorové létání je také hodně o partě a spolupráci. Aby se jeden dostal nahoru, potřebuje pomoc druhých – kluzák je třeba přesunout na místo startu, pak mu pomohou usadit se bezpečně v kabině, jiní přidrží kluzák při startu a další mu pomůže do vzduchu. Letci jsou prostě skvělá parta - teď pomáháme tobě, pak ty pomůžeš zase nám. Když se pak pár set metrů nad zemí vypne lano navijáku nebo vlečného letadla,kolem se rozline ticho, pilota pohltí volnost pohybu, kterou zažívají snad jen ptáci. Letadlo reaguje na každý i drobný pohyb řídící páky, pilot hledá stoupavé proudy, které ho vynesou výš a může tak být nahoře i několik hodin…  

blanik_na_nebi_1.jpg

„Pokud i vy chcete zažít pocit ptáků a vidět rodnou zemi z výšky, zastavte se u nás. Budeme tam v sobotu i v neděli. Můžete si domluvit seznamovací let, kdy vás nahoru vezme některý z našich zkušených instruktorů a nechá vás ochutnat to, co je na plachtařině tak magického. Udělejte první krok k tomu být za pár let dopravním nebo vojenským pilotem,“ vzkazuje Libor Mašík.

Zdroj: tisková zpráva SLEZSKÝ AEROKLUB ZÁBŘEH z.s.

Flying Revue > Články > Všechny články > Slezský aeroklub bude prezentovat základní letecký výcvik na Dnech NATO
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 15.09.1956 se stalo...
15.09.1956
Aeroflot zavedl oficiálně do služby proudový dopravní letoun Tupolev Tu-104.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: