Zajímavé osudy letecké techniky v České republice

4.6.2020

Dvě legendy letectví umístěné na podstavcích, s možností si je prohlédnout do sytosti. To jsou Mig-15 ve městě Příbor a Mig-21 v Brandýse nad Labem – Stará Boleslav. Pojďme se na ně podívat.

Mig-15bis Příbor mig15.jpg

Rodné město Sigmunda Freuda, historicky významné centrum a také jedno z nejstarších východomoravských měst, to vše je Příbor. Kousek od centra, na křižovatce Frenštátská a 28.října, je umístěný památník věnovaný Československým letcům (GPS 49.6388147N, 18.1400778E). Na tomto projektu pracoval Ing. arch. Jaromír Jančík a je věnovaný příborským účastníkům bojů ve 2. světové válce v řadách RAF, ale také letcům sloužícím na letišti Mošnov (LKMT http://www.airport-ostrava.cz/cz/) u 8. stíhacího a 1. dopravního pluku, kteří ztratili své životy.

 Jména příslušníků, padlých za 2. světové války, kteří se narodili v Moravskoslezském kraji, jim je zde věnována pamětní deska
Jména příslušníků, padlých za 2. světové války, kteří se narodili v Moravskoslezském kraji, jim je zde věnována pamětní deska

Na betonovém bloku zde jsou vyobrazeny odznaky československých pilotů, které měli v období 1939 až 1945 2. světové války
Na betonovém bloku zde jsou vyobrazeny odznaky československých pilotů, které měli v období 1939 až 1945 2. světové války

Ve středu památníku je trychtýřový podstavec, který nese letadlo. Na obalu podstavce jsou umístěna jména padlých z 8. stíhacího a 1. dopravního pluku, účastníků bojů v řadách RAF a dalších letců. Slavnostní odhalení proběhlo na Den veteránů v roce 2004.

Detail Migu na podstavci
Detail Migu na podstavci

Tento letoun byl sestavený v tehdejším Československu v Aero Vodochody, nejspíše v roce 1955, pod výrobním číslem 613669. Předán do aktivní služby v roce 1956 pod označením 3669. Jedná se o verzi „bis“, tedy o vylepšenou jednomístnou stíhací verzi. Dle dostupných informací sloužila u 9. stíhacího bombardovacího leteckého pluku v Bechyni (https://www.valka.cz/MiG-15bis-3669-t55043). V roce 1976 došlo k vyřazení a odstavení tohoto letounu. Ještě tentýž rok byl umístěn v městě Příbor, kde je dodnes. Za ta léta byl značně poškozen okolními vlivy a až s plánem vybudování nového památníku, byla provedena záchrana na náklady města, ve spolupráci s organizací VSR (Vojenský spolek rehabilitovaných, více na oficiálních stránkách města Příbor - https://turista.pribor.eu/pamatky/pomniky-2/pamatnik-ceskoslovenskych-letcu/?ftresult=mig).

                 Velice podařený památník s legendárním letadlem Mig-15bis, označení 3669
Velice podařený památník s legendárním letadlem Mig-15bis, označení 3669

Fotografie k tomuto památníku poskytl pan Jan Halaxa, čtenář Flying Revue, který sloužil jako technik u 30. stíhacího bombardovacího leteckého pluku v Hradci Králové v sedmdesátých letech. Doplnil také zajímavou informaci, že jeho otec působil jako palubní navigátor a létal na letadle Tupolev Tu-104A s imatrikulací OK-LDA a OK-LDC (nyní tento letoun slouží jako restaurace v Petrovicích https://www.flying-revue.cz/zajimave-osudy-letecke-techniky-v-ceske-republice). Děkuji!

Mig-21PFM Brandýs nad Labem - Stará BoleslavMig-21 s označením 4401, hrdě na betonovém podstavci
Mig-21 s označením 4401, hrdě na betonovém podstavci

Severovýchodně od Prahy (cca 30km), v blízkosti dálnice D10 směr Mladá Boleslav, leží město Brandýs nad Labem - Stará Boleslav. Obě dvě historicky významná města, spojená do jednoho roku 1960. Zde, před budovou 26. pluku velení, řízení a průzkumu, stojí na podstavci Mig-21 (50.2050472N, 14.6902308E).

Legendární Mig-21 v Brandýse nad Labem
Legendární Mig-21 v Brandýse nad Labem

                                            Mig-21 z roku 1966 vypadá stále fantasticky
Mig-21 z roku 1966 vypadá stále fantasticky

Model Mig-21PFM (NATO kód Fishbed) v Brandýse je vylepšená verze, vycházející z varianty Mig-21PF. Bylo zde docíleno významné snížení rychlosti pro přistání díky zařízení SPS (ofukování vztlakových klapek) z 340, na 300 km/h. Menší změna také proběhla u výzbroje. Tento stroj byl vyroben v roce 1966, pod sériovým číslem 94A4401. Nasazen do služby ještě v tom samém roce v srpnu a to k 1. Stíhacímu leteckému pluku v Českých Budějovicích, pod číslem 4401. Vyřazen byl 15.5.1990. V témže roce byl i instalován na podstavec v Brandýse nad Labem, jako památka na nejvíce používaný letoun ve službách československého letectva. Doporučuji si přečíst zážitky z létání na těchto strojích v sekci Legendy čs. Letectví na stránkách Flying Revue: https://www.flying-revue.cz/legendy-ceskoslovenskeho-letectvi

Letadlo, které i po 50 letech dokáže stále zaujmout
Letadlo, které i po 50 letech dokáže stále zaujmout
Záď Migu s motorem Tumanskij R-11
Záď Migu s motorem Tumanskij R-11
 

V příštím díle se podíváme za hranice naší země a to do Frankfurtu nad Mohanem, kde stojí jeden ze tří památníků věnovaný Berlínskému vzdušnému mostu.

Tomáš Zach

 

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Zajímavé osudy letecké techniky v České republice
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
123

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY: 

          

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.03.1920 se stalo...
28.03.1920
Letiště Croydon se stává hlavním londýnským letištěm a nahrazuje tak letiště Hounslow Heath Aerodrome.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »