AirVenture 2015 - den třetí

25.7.2015

Valdez STOL demonstration, Foto EAA / DeKevin ThorntonValdez STOL demonstration, Foto EAA / DeKevin Thornton
Valdez STOL demonstration, Foto EAA / DeKevin Thornton

Noční show, druhé kolo Valdez STOL demonstration a také slavnostní převzetí C-47, která vedla proud transportních letadel v den vylodění.

Vybrat několik akcí, z toho všeho, co se každodenně v Oshkoshi děje, je pokaždé trochu problém. Pokud jde o warbirdy, pak středy přinesla hned dvě akce, které přitáhly mimořádnou pozornost návštěvníků. První z nich bylo představení dnes již historického P-51D Mustangu "Ole Yeller", který byl po dlouhé roky osobním strojem Boba Hoovera. Ostatně Bob Hoover je každoročně v Oshkoshi "celebritou" (v tom nejlepším slova smyslu), jehož přednášky a rozhovory přilákají obrovské množství zájemců. A samozřejmě nemohl chybět ani při setkání se svým bývalým osobním Mustangem, jehož současný majitel John Bagley byl rovněž přítomen. 

Typický obrázek z Oshkoshe, stanování na stojánkách, foto EAA / Michael SteinekeZoom gallery
Typický obrázek z Oshkoshe, stanování na stojánkách, foto EAA / Michael Steineke

Druhou akcí bylo slavnostní převzetí C-47, které vedlo proud transportních letadel nad Normandii v noci před dnem D, do páče CAF (Comemmorative Air Force). Historický stroj byl celkem náhodou objeven na skládce společnosti Basler v Oshkoshi, jen několik dnů před tím, než by byl demontován a jeho části použity na přestavbu na turbínový Basler BT-67. CAF hodlá tento historicky důležitý stroj kompletně zrekonstruovat do letuschopného stavu a přesné podoby (včetně interiéru), v jaké byl v roce 1944. 

Velkému zájmu se již druhým rokem těší předvádění STOL strojů v podobném duchu, v jakém se v aljašském Valdezu již roky soutěží v nejkratším vzletu a přistání. Sériové i více či méně upravené stroje předvádějí jejich piloti ve stejném duchu, v jakém je často z nutnosti na Aljašce skutečně létat. 

Slavnostní akt převzetí C-47 do vlastnictví CAF, foto EAA / Kevin Swinicki
Slavnostní akt převzetí C-47 do vlastnictví CAF, foto EAA / Kevin Swinicki

Středa je rovněž dnem, kdy bývá na Wittmanově letišti největší návštěvnost, stojánky a kempy plné. Letos bylo středeční ráno ještě hektičtější, než bývá, neboť řada lidí se chystala přiletět a zúčastnit se odpoledního předvádění nejnovějších F-35. Nakonec však muselo být letiště na dvě hodiny uzavřeno, protože při přistání kolem osmé hodiny ranní havaroval soukromý Piper Malibu. Posádka letadla utrpěla zranění a byla převezena do nemocnice. 

Piloti UL v akci během středečního rána, foto EAA / Dennis BielaZoom gallery
Piloti UL v akci během středečního rána, foto EAA / Dennis Biela

Ale i když bylo hlavní letiště uzavřeno, netýkalo se to například plochy pro ultralehká letadla, která se nachází v jižní části areálu. Tady bývá naopak ranní a podvečerní provoz z pochopitelného důvodu největší. Skutečně ultralehkých letadel se každoročně schází v Oshkoshi také značné množství a "hadraplány" jsou stále u určité části pilotů v oblibě. 

Skupina AeroShell při noční show, foto EAA / Jay BeckmanZoom gallery
Skupina AeroShell při noční show, foto EAA / Jay Beckman

Středa je pak tak časem první noční letecké show (druhá bývá zpravidla na závěr AirVenture v sobotu). Show začíná ještě za světla a končí zpravidla za plné tmy. A kdo do Oshkoshe na AirVenture zavítá, určitě by si ji neměl nechat ujít.

Žlutý Mustang Boba Hoovera a jeho současný majitel, foto EAA / Brett SchauffZoom gallery
Žlutý Mustang Boba Hoovera a jeho současný majitel, foto EAA / Brett Schauff

Flying Revue > Články > Historie letectví > AirVenture 2015 - den třetí
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: