Modernizovaná verze populárního Antonova An-2 má za sebou rekordní let

10.5.2017

I v Česku populární dvojplošník An-2 nedávno prošel upgradem na verzi An-2-100. Prototyp této verze vynesl nyní náklad 3 202 kg do výšky 2 700 m nad mořem, což je v dané třídě nový světový rekord. 


Rekordní let An-2-100, při němž vynesl náklad 3 202 kg do nadmořské výšky 2 700 m. Zdroj: UNN

Rekordní let provedli s An-2-100 v polovině dubna zkušební piloti společnosti Antonov Sergej Tarasjuk a Valerij Jepančincev, kteří mají na kontě mimo jiné i expedici na jižní pól v jiném z Antonovů, An-3.

An-2 je cílem zájmu ukrajinských a ruských firem, které se snaží důkladnou modernizací osvědčeného stroje nabídnout zákazníkům levný a přitom provozně efektivní letoun. An-2-100 pohání turbovrtulový motor MS-14 ukrajinské firmy Motor Sič. Namísto čtyřlisté vrtule typu AV-2 má nyní An-2 u verze 100 třílistou vrtuli AV-17 ruské značky NPP Aerosila. Motor MS-14 má oproti motorům montovaným do An-2 vyšší výkon a poloviční hmotnost (270 kg), což přineslo o 200 kg nižší prázdnou hmotnost letadla než u An-2. Modifikovaný letoun má od kabiny směrem kupředu zeštíhlující se kuželovitou příď (na rozdíl od válcovitého tvaru přídě jeho předchůdce). 

Motor má o 25% nižší spotřebu, což v kombinaci s přechodem z leteckého benzínu na levnější letecký petrolej znamená nižší provozní náklady. Maximální vzletová hmotnost vzrostla o 190 kg (na 5 690 kg), maximální užitečné zatížení je 1 500 kg. Cestovní rychlost 220 km/h je rovněž vyšší než u An-2 (o 30km/h).

An-2-100 na domovském letišti Antonova u obce Gostomel. Zdroj: Antonov.comZoom gallery
An-2-100 na domovském letišti Antonova u obce Gostomel. Zdroj: Antonov.com
Sergej Tarasjuk a Valerij Jepančincev. Zdroj: Antonov.comZoom gallery
Sergej Tarasjuk a Valerij Jepančincev. Zdroj: Antonov.com

Zatím jediný prototyp An-2-100 UR-EXB dostal jméno konstruktéra Henrika Ongirského, který se na vývoji An-2 (a rovněž An-3) podílel. 

An-2 je v současnosti největší dvojplošník na světě a je určen jak pro osobní, tak pro nákladní, případně kombinovanou přepravu cestujících a nákladů na lokálních tratích v široké škále nadmořských výšek, nezalekne se ani nepříznivých klimatických podmínek. Vyráběl se i ve verzi s lyžinami pro start a přistání na sněhu či s plováky pro použití na vodě. Používá se i v zemědělství a je zařazen i ve vzdušných silách řady zemí. V Česku ho známe pod přezdívkou Andula. 

Se 17 000 vyrobenými kusy (Ukrajina, Polsko, Čína) je An-2 v celosvětovém měřítku jedním z nejvyráběnějších letadel v historii. V Guinnessově knize rekordů je An-2 uveden jako jediné letadlo, které se vyrábělo více než 60 let. Letos v létě, 31. srpna 2017, oslaví v Antonovu 70. výročí prvního letu AN-2. 

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Modernizovaná verze populárního Antonova An-2 má za sebou rekordní let
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: