Bezpilotní námořní tankovací letoun MQ-25 Stingray má za sebou první let

23.9.2019

Vojenské letouny      Tankovací bezpilotní letoun Boeing MQ-25 Stingray poprvé vzlétl minulý čtvrtek. Námořnictvo poptává od Boeingu celkem 72 těchto dronů za 13 milard dolarů.   

Vítěz soutěže o zakázku na tankovací dron pro americké námořnictvo, společnost Boeing, provedl rok po zveřejnění výsledků soutěže první testovací let MQ-25 Stingray. O kontrakt na vývoj čtyř strojů v hodnotě 805 miliónů dolarů soutěžily také společnosti Lockheed Martin a General Atomics.  

19. září 2019, tedy minulý čtvrtek, provedl MQ-25 v kooperaci s americkým námořnictvem úspěšný dvouhodinový let na MidAmerica Airport v Mascoutah ve státě Illinois. Letoun absolvoval autonomní pojíždění, vzlet a následně let po předen stanovené trase. Během letu bez problémů komunikoval s pozemním stanovištěm řízení letového provozu a testoval letové funkce. Úspěšně proběhlo i autonomní přistání. 

Boeing MQ-25 Stingray. Zoom gallery
Boeing MQ-25 Stingray.

Tento první prototyp získal osvědčení letové způsobilosti pro testovací lety od FAA začátkem září 2019, provedené testy poslouží pro další vývoj a výrobu dalších prototypů, které mají být dodány do roku 2021. Při vývoji MQ-25 Boeing vycházel  z konceptu Sea Ghost (upravená verze bezpilotního letounu RQ-170 Sentinel).

Celkem má Boeing po ukončení vývoje dodat námořnictvu 72 těchto strojů, pochopitelně včetně komplexního provozního zázemí na letadlové lodi a výcvikové a servisní podpory za 13 miliard dolarů. 

Konstrukce Stingraye se vyznačuje relativně štíhlým trupem s integrovaným objemným nákladovým prostorem. Z trupu odstupuje přímé křídlo se sklápěcími konci. Dvě svislé ocasní plochy jsou tvarované do širokého V. Letoun je poháněn proudovým motorem Rolls-Royce AE 3007N. 

Boeing MQ-25 Stingray při prvním zkušebním letu. Zoom gallery
Boeing MQ-25 Stingray při prvním zkušebním letu.
  Boeing MQ-25 Stingray při prvním zkušebním letu. Zoom gallery
Boeing MQ-25 Stingray při prvním zkušebním letu.

V současnosti plní roli tankovacích letounů upravené F/A-18E/F Super Hornet a F-35C Lightning II, což ale zároveň znamená značné omezení jejich použití v bojových operacích – pro tankování je vyčleněno zhruba 20-30 % těchto letadel. Stingray by kromě toho, že díky němu budou moci zmíněné letouny být nasazovány do misí jako stíhací, nikoli jako tankovací, měl mít také nižší provozní náklady i nižší nároky na servis. 

MQ-25 by dokáže dopravit 7 000 litrů paliva do vzdálenosti cca 920 km, čímž se jednak výrazně zvýší dolet obsluhovaných stíhaček, za druhé to umožní držet mateřskou letadlovou loď dál od potenciálního nebezpečí zásahu úderem z pevniny. Kromě role tankovacího letounu by měly MQ-25 Stingray sloužit i pro průzkumné a zpravodajské operace.

-fr-

Zdroj: Boeing, Aerotime.aero 

logo_fr_transp.jpg

 

Flying Revue > Zprávy > Vojenské letectví > Bezpilotní námořní tankovací letoun MQ-25 Stingray má za sebou první let
.

         Máme pro vás »

FR 4/2021: Už máte?

Nové číslo je již v prodeji! »

Káva o šesté!

Káva o šesté »

Kryty na mobil!

Kryty na mobil! »

Expedice Island/Grónsko 2021!

Expedice Island/Grónsko 2021! »

Akce na sluchátka BOSE!

SPECIÁL B Meteo!

Praktická letecká Meteorologie pro piloty »

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Naše cestopisy:

Naše cestopisy »

Pojišťovna Ergo:

Pojišťovna ERGO »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »

Kalendárium:

Dne 30.07.2008 se stalo...
30.07.2008
První let proudového jednomotorového stroje Piper PA-47 PiperJet.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
12345