Co dělat, když se objeví za letu námraza na letadle

5.10.2017

Námraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying RevueNámraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Námraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Námraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying RevueNámraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Námraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Námraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying RevueNámraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue
Námraza je nebezpečný spolucestující. Foto: Jindřich Ilem, Flying Revue

Pilotní tipy 5 - námraza   Léto je pryč, brzy se začnou objevovat první mrazíky, a i když ve vyšších nadmořských výškách se může námraza na letadle tvořit i v létě, hodí se možná právě teď si připomenout, jak takovou situaci řešit.

Pokud se dostanete do situace, že se vám začne objevovat námraza na letadle a vy nemáte odmrazování, je to vážná situace, na kterou je třeba okamžitě reagovat. Nejdříve se námraza objeví obvykle na nýtech a překvapivě i na náběžných hranách. Poté se pak námraza může velmi rychle rozšířit i po ploše křídla, na vrtuli i čelním skle.

Pilotní tipy
”Flying

Další pilotní tipy si můžete přečíst v naší rubrice Pilotní tipy v sekci Pro piloty.

Další let ovlivňuje námraza negativně celkem čtyřmi cestami: snížením vztlaku, zvýšením odporu letadla, zvýšením váhy letadla, snížením tahu. Tato kombinace se může stát, a to velmi rychle, vražednou.

Již při prvních známkách námrazy je třeba reagovat okamžitě. Podle situace zvažte tyto možnosti: otáčka o 180o, sklesat, vystoupat, vybočit. Tyto manévry lze samozřejmě kombinovat – otáčka/vybočení s klesáním nebo stoupáním. Záleží ale také na terénu pod vámi, které z těchto manévrů můžete využít a které ne – pokud letíte pár set stop nad vrcholky hor, tak klesání asi nepadá v úvahu. Pokud letíte např. pod TMA nějakého letiště, tak nepadá v úvahu stoupání (a někde je to kombinace obojího!

Na toto je dobré myslet už při plánování letu, případně během něj, když se riziko námrazy objeví. Pokud o nebezpečí námrazy víte napřed, pak je nejvhodnější si příslušně upravit trasu tak, abyste měli možnost manévrovat – tzn. neletět těsně nad horami, nepodlétávat TMA bez možnosti stoupat atd.

Během kteréhokoli z manévrů sledujte stále vaši vzdušnou rychlost (IAS) a porovnávejte ji s vaší aktuální pádovou rychlostí. Myslete také na to, že pokud se objevuje námraza na křídlech, může vám zamrznout také pitotova trubice a/nebo karburátor. Nezapomeňte tedy ihned zapnout ohřev karburátoru a pokud máte ohřev pitotovy trubice, tak samozřejmě i ten. Pokud ohřev pitotky nemáte, je potřeba počítat s tím, že vám přístroje (především rychloměr) přestanou ukazovat správné hodnoty. V takové situaci se samozřejmě letět dá, ale nesmíte se tím nechat zaskočit a musíte vědět, jak to řešit – držet stejné otáčky motoru ve vodorovném letu, sledovat ground speed na GPS atd. 

Námrazu v každém případě berte velmi vážně a pokud to lze, snažte se jí vyhnout. 

-fr-

Zoom gallery

Zoom gallery

Flying Revue > Pro piloty > Archiv > Pilotní tipy > Co dělat, když se objeví za letu námraza na letadle
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: