V Czech Airlines Technics včera otevřeli nový hangár pro traťovou údržbu

20.11.2018

Nový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSATNový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSAT
Nový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSAT
Nový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSATNový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSAT
Nový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSAT
Slavnostní uvedení nového hangáru S do provozu. Pásku přestřihli Václav Řehoř z Letiště Praha a Pavel Haleš z CSAT. Foto: CSATSlavnostní uvedení nového hangáru S do provozu. Pásku přestřihli Václav Řehoř z Letiště Praha a Pavel Haleš z CSAT. Foto: CSAT
Slavnostní uvedení nového hangáru S do provozu. Pásku přestřihli Václav Řehoř z Letiště Praha a Pavel Haleš z CSAT. Foto: CSAT
Nový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSATNový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSAT
Nový hangár S v areálu Czech Airlines Technics na Letišti Václava Havla. Foto: CSAT
Těžká údržba v hangáru F. Foto: CSATTěžká údržba v hangáru F. Foto: CSAT
Těžká údržba v hangáru F. Foto: CSAT

CSAT    Nový hangár pro traťovou údržbu včera slavnostně otevřeli v areálu Czech Airlines Technics na pražském letišti Václava Havla Pavel Haleš z CSAT spolu s Václavem Řehořem z Letiště Praha. Prvním letounem, který najel do hangáru hned po oficiálním zahájení provozu, byl Airbus A319 Českých aerolinií. 

Společnost Czech Airlines Technics (CSAT), dceřiná společnost Letiště Praha, má od letošního roku k dispozici nový hangár pro traťovou údržbu naproti stávajícímu hangáru F.  Díky novému hangáru označenému písmenem S se zvýšila kapacita také pro těžkou údržbu letadel, jelikož traťová údržba se do této doby prováděla rovněž v hangáru F a tím odebírala kapacitu pro těžkou údržbu.

„Společnost se zaměřuje na rozvoj všech čtyř hlavních divizí služeb – těžké údržby, traťové údržby, údržby komponentů a údržby podvozků. Ekonomické výsledky i zájem o vysoce kvalitní služby ze strany aerolinek potvrzují, že je nastaven správný směr," uvedl Václav Řehoř, předseda představenstva společnosti Letiště Praha, a. s.


Zahájení provozu hangáru S v czech Airlines Technics

Proto se CSAT pro potřeby traťové údržby rozhodla vystavět v areálu pražského letiště nový hangár, umístěný v bezprostřední blízkosti toho stávajícího. Nový hangár S je primárně určen pro provádění nižších stupňů údržby letadel. Lze do něj umístit jedno letadlo typu Boeing 737, Airbus A320 Family nebo ATR. Stavba byla zahájena v září 2017 a dokončena na jaře letošního roku. Po kolaudaci a schválení provozu Úřadem pro civilní letectví byl nový hangár postupně zaváděn do provozu. Během náročné letní sezóny tak již úspěšně prošel zkušebním provozem, který včera završilo slavnostní přestřižení pásky a narolování prvního letadla po zahájení plného provozu.

Druhy údržby letadel

Traťová údržba
Traťová údržba (line maintenance) letadel se provádí pravidelně (např. na denní či týdenní bázi), ale i nepravidelně. Během ní probíhá celková kontrola letadla, doplnění provozních kapalin, odstranění drobných závad a dochází ke kontrole i jednotlivých částí letadla, při které se zhodnotí, zdali je letadlo v pořádku a je způsobilé k dalšímu letu.

Těžká údržba
V rámci těžké údržby letadel (base maintenance) provádějí pravidelné předepsané revizní prohlídky, náročnější opravy, modifikace letadlových systémů a konstrukcí, výměny motorů, výměny podvozků a modifikace interiérů kabiny.

CSAT poskytuje služby 85 % dopravců, kteří létají do Prahy a míří i za hranice. Kromě toho, že má exkluzivní smlouvy například se společnostmi Finnair nebo Germania, spolupracuje také s vládní letkou Slovenské republiky. „Traťovou údržbu letadel se snažíme rozvíjet v České republice, ale i na Slovensku, kde spolupracujeme právě s vládní letkou," sdělil Pavel Haleš, předseda představenstva Czech Airlines Technics.

V současnosti CSAT pro jednoho ze zákazníků provádí na flotile letadel typu Airbus A320 Family rozsáhlou modifikaci pro zástavbu antény SATCOM (satelitní data/internet), palubního wi-fi systému a modifikace kabiny „Spaceflex“. Společnost svým zákazníkům nabízí i otevření stanice s jejími mechaniky mimo Českou republiku nebo tzv. on-wing tým. "To je tým, který je připraven odletět do jakékoli destinace po světě a vyřešit na letadle případný technický problém,“ doplnil Haleš.

Díky přesunu traťové údržby do nově vystavěných prostor se mohla rozšířit i kapacita těžké údržby letadel, která tvoří téměř polovinu tržeb Czech Airlines Technics. V hangáru F ze 60. let je provoz aktuálně koncipován pro pět standardních linek pro těžkou údržbu, na šesté lince probíhají drobnější údržbové práce. „Počet linek těžké údržby jsme za poslední čtyři roky rozšířili ze tří linek na současných pět. I přes toto navýšení máme kapacitu hangáru téměř celou vyblokovanou až na několik let dopředu. V dlouhodobém horizontu tak plánujeme výstavbu dalšího hangáru s cílem provádění těžké údržby jak pro úzkotrupá letadla, tak i pro širokotrupá letadla,“ nastínil další plány Haleš.

Rozdělení údržby mezi dva hangáry je procesně i časově efektivnější. V hangáru S se také mohou provádět méně náročné práce i v rámci těžké údržby, pokud nebude momentálně využitý pro údržbu traťovou. Pracovníci CSAT v loňském roce provedli přes 120 zakázek těžké údržby na letadlech typu B737, A320 Family a ATR, přičemž podstatná část těchto zakázek byla realizována pro zahraniční zákazníky. Těžká údržba se provádí převážně během zimních měsíců, kdy je vytížení strojů nižší než během letní sezóny. Údržbová sezóna trvá vždy od začátku října do konce dubna. Za loňský rok provedli pracovníci přes 120 revizí pro celou řadu aerolinek. Do budoucna plánuje společnost další investice do nových prostor, nákupu podvozkových sad nebo do certifikací na další typy letadel. 


Pohled do CSAT. Video: CSAT

Czech Airlines Technics je dceřinou společností skupiny Letiště Praha. Zaměřuje se zejména na opravy a údržbu letadel a letecké techniky na úrovni těžké údržby (base maintenance), traťové údržby (line maintenance), údržby letadlových celků (components maintenance), podpory provozovatelů (engineering) a údržby letadlových podvozků (landing gear maintenance). V roce 2018 také společnost vstoupila na trh s prodejem spotřebního materiálů, např. náhradních dílů na letadla.

Společnost provedla v loňském roce přes 120 zakázek těžké údržby na letadlech typu B737, A320 Family a ATR, přičemž podstatná část těchto zakázek byla realizována na letadlech zahraničních zákazníků. Mezi nejvýznamnější zákazníky CSAT patří Transavia Airlines, Finnair, Germania, České aerolinie a Travel Service, NEOS a další.

Nad rámec běžné údržby patří do portfolia poskytovaných služeb CSAT například realizace různých modifikací a servisních bulletinů, strukturálních oprav, výměn motorů, výměn a oprav letadlových podvozků a jiných letadlových komponentů. Za zmínku rovněž stojí modifikace Split Scimitar Winglets na letounech Boeing 737NG, kterou CSAT provedla jako první v kontinentální Evropě, a Sharklets na letounech Airbus A320. 

-fr-

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Letecká doprava > V Czech Airlines Technics včera otevřeli nový hangár pro traťovou údržbu
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 09.12.1951 se stalo...
09.12.1951
Vzlétl prototyp stroje Fiat G.80, prvního italského letounu poháněného proudovým motorem. Konstruktérem byl Giuseppe Gabrielli.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »