First Winter Electric Flight

19.2.2020

Ve dnech 6.2. - 19.2. se tým ve složení Zdeněk Němec, Martin Štěpánek, Tom Zidek a Peter Wicander s letadlem Phoenix - OK XAA 54, vybaveným elektrickým pohonem, zúčastnil akce First Winter Electric Flight, která se konala na území Švédska (Sveg) a Norska (Roros).

20200218_095322.jpgPhoenix připraven k testovacím letům na letišti Hedlanda ve Švédsku

Testování "elektrického" létání na severu Evropy přineslo několik zajímavých momentů a po pravdě i několik historických prvenství a to zásluhou právě našeho českého týmu.

20200218_103807_0.jpgWPD na jezeře Funäsdalssjön (SWEDEN)

Jedno z nich byl například první přelet elektrického letadla přes hranice Švédska - Norska v zimním období, za teplot kolem -5°C a rovněž první vzlet a přistání letadla s elektropohonem na zamrzlém jezeře.

20200218_144542.jpgLetadlo Phoenix na norském letišti Rosos

Jedním ze zajímavých poznatků zimního testovacího létání bylo také to, že například elektropohon letadla při teplotách vzduchu několik stupňů pod nulou Celsia, pracoval mnohem efektivněji. Jinými slovy, že pilot na testovaných letech spotřeboval přibližně o 3 % méně energie, než je tomu v obvyklých místních povětrnostních podmínkách, tedy v plusových teplotách vzduchu.

Další podrobnosti o FWEF a létání s letadly s elektrickým pohonem, přineseme v časopise Flying Revue.

Autor: Zdeněk Němec

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > First Winter Electric Flight