I ruští plachtaři budou létat s proudovými motory. První ruský kluzák s turbodmychadlem má za sebou první vzlet

12.2.2019

První ruský kluzák s proudovým motorem. Zdroj: RuaviationPrvní ruský kluzák s proudovým motorem. Zdroj: Ruaviation
První ruský kluzák s proudovým motorem. Zdroj: Ruaviation

Plachtění    První vzlet má za sebou první ruský ultralehký kluzák s proudovým motorem, který letounu podobně jako je tomu u českých kluzáků Shark 304 z Kutné Hory nebo u Blaníku L-13TJ umožňuje samostatný start bez asistence aerovleku nebo navijáku.   

První zkušební let stroje postaveného na bázi letounu AS-4-115 společnosti Aviastroitel se uskutečnil na jedné ze základen ruské federace sportovního létání, letišti Ščokino asi 100 km jižně od Moskvy v prosinci loňského roku. Za řízení letounu jménem Orange Demon (podle japonského animovaného seriálu) při testovacím letu usedl sám Igor Volkov a během letu uskutečnil několik průletů nad letištěm, k nimž přidal dokonce i looping a úspěšně přistál. 

Kluzák konstruktérů Igora Volkova a Alexandra Kulišova s rozpětím 12,6 m má prázdnou hmotnost pouhých 115 kg a je vybaven dvěma výsuvnými turbodmychadlovými motory zatím blíže neurčeného výrobce. Ty umožňují kluzáku dosáhnout nadmořské výšky 3-4 kilometry při rychlosti stoupání 8 metrů za sekundu), jejich hlavním úkolem je ale letoun dopravit do výšky kolem 500 metrů, kdy je pilot zasune do trupu a pokračuje ve stoupání už klasicky pomocí termiky.  


První let ruského kluzáku vybaveného proudovým motorem. Zdroj: Novosti 360

Samotný drak letadla je podle ruských médií vyroben z uhlíkových a skleněných vláken, což umožnilo snížení hmotnosti oproti AS-4-115 o 35 kilogramů. Letoun má být schopen provádět akrobatické prvky, což se při prvním vzletu prokázalo. 

Igor Volkov po úspěšném prvním vzletu. Zdroj: RuaviationZoom gallery
Igor Volkov po úspěšném prvním vzletu. Zdroj: Ruaviation

"Myšlenka zkonstruování tohoto kluzáku je umožnit bezmotorové létání pilotům z různých částí naší obrovské země. V současnosti tak mohou činit jen v těch nemnoha aeroklubech, které jsou vybavené vlečnými letadly nebo navijáky. Pro náš kluzák totiž potřebuješ jen sklenici petroleje a posekané pole mimo město," říká Igor Volkov.

Stejně to vidí i Sergej Rjabčinskij, prezident ruské plachtařské federace: "Můžeme takhle získat pro sportovní plachtění spoustu lidí. Koneckonců již nebudou potřeba vlečné letouny a s nimi spojená nezbytná infrastruktura letišť."

Prototyp nyní chtějí testovat v horských oblastech Kavkazu (Kislovodsk, Vladikavkaz), kde už podle nich "motor není luxusem, ale nutností, protože tam prostě žádné místo pro přistání není". V další fázi vývoje Igor Volkov a Alexander Kulišov plánují zkonstruovat dvoumístný kluzák, jenž by mohl sloužit pro výcvik pilotů. 

Jan Dvořák

Zdroj: Ruaviation.com

Flying Revue > Zprávy > Plachtění > I ruští plachtaři budou létat s proudovými motory. První ruský kluzák s turbodmychadlem má za sebou první vzlet
.

         Máme pro vás »

FR 4/2020: Už máte?

Letecký cestopis pro vás:


První český letecký cestopis » 

Pojišťovna Ergo:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

 

Knihy:

..
12345

Aplikace VFR Comm.:


             Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Tracker Trexee


    » Další rozměr létání i pomoc v nouzi
 

Kalendárium:

Dne 10.08.1949 se stalo...
10.08.1949
První let prototypu kanadského proudového dopravního letounu Avro Canada C102 Jetliner. Typ vyvolal na americkém kontinentu velkou pozornost, Howard Hughes nabídl financovat rozjezd sériové výroby, ale vývoj Jetlineru byl nakonec zastaven.
zavřít

e-Shop FR:

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456