I ruští plachtaři budou létat s proudovými motory. První ruský kluzák s turbodmychadlem má za sebou první vzlet

12.2.2019

První ruský kluzák s proudovým motorem. Zdroj: RuaviationPrvní ruský kluzák s proudovým motorem. Zdroj: Ruaviation
První ruský kluzák s proudovým motorem. Zdroj: Ruaviation

Plachtění    První vzlet má za sebou první ruský ultralehký kluzák s proudovým motorem, který letounu podobně jako je tomu u českých kluzáků Shark 304 z Kutné Hory nebo u Blaníku L-13TJ umožňuje samostatný start bez asistence aerovleku nebo navijáku.   

První zkušební let stroje postaveného na bázi letounu AS-4-115 společnosti Aviastroitel se uskutečnil na jedné ze základen ruské federace sportovního létání, letišti Ščokino asi 100 km jižně od Moskvy v prosinci loňského roku. Za řízení letounu jménem Orange Demon (podle japonského animovaného seriálu) při testovacím letu usedl sám Igor Volkov a během letu uskutečnil několik průletů nad letištěm, k nimž přidal dokonce i looping a úspěšně přistál. 

Kluzák konstruktérů Igora Volkova a Alexandra Kulišova s rozpětím 12,6 m má prázdnou hmotnost pouhých 115 kg a je vybaven dvěma výsuvnými turbodmychadlovými motory zatím blíže neurčeného výrobce. Ty umožňují kluzáku dosáhnout nadmořské výšky 3-4 kilometry při rychlosti stoupání 8 metrů za sekundu), jejich hlavním úkolem je ale letoun dopravit do výšky kolem 500 metrů, kdy je pilot zasune do trupu a pokračuje ve stoupání už klasicky pomocí termiky.  


První let ruského kluzáku vybaveného proudovým motorem. Zdroj: Novosti 360

Samotný drak letadla je podle ruských médií vyroben z uhlíkových a skleněných vláken, což umožnilo snížení hmotnosti oproti AS-4-115 o 35 kilogramů. Letoun má být schopen provádět akrobatické prvky, což se při prvním vzletu prokázalo. 

Igor Volkov po úspěšném prvním vzletu. Zdroj: RuaviationZoom gallery
Igor Volkov po úspěšném prvním vzletu. Zdroj: Ruaviation

"Myšlenka zkonstruování tohoto kluzáku je umožnit bezmotorové létání pilotům z různých částí naší obrovské země. V současnosti tak mohou činit jen v těch nemnoha aeroklubech, které jsou vybavené vlečnými letadly nebo navijáky. Pro náš kluzák totiž potřebuješ jen sklenici petroleje a posekané pole mimo město," říká Igor Volkov.

Stejně to vidí i Sergej Rjabčinskij, prezident ruské plachtařské federace: "Můžeme takhle získat pro sportovní plachtění spoustu lidí. Koneckonců již nebudou potřeba vlečné letouny a s nimi spojená nezbytná infrastruktura letišť."

Prototyp nyní chtějí testovat v horských oblastech Kavkazu (Kislovodsk, Vladikavkaz), kde už podle nich "motor není luxusem, ale nutností, protože tam prostě žádné místo pro přistání není". V další fázi vývoje Igor Volkov a Alexander Kulišov plánují zkonstruovat dvoumístný kluzák, jenž by mohl sloužit pro výcvik pilotů. 

Jan Dvořák

Zdroj: Ruaviation.com

Flying Revue > Aktuality > Plachtění > I ruští plachtaři budou létat s proudovými motory. První ruský kluzák s turbodmychadlem má za sebou první vzlet
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 >
 
 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

12 3 4 >
 
 
.

Přečtěte si FR 1/2019:

e-Shop FR:

Dárkové balíčky:

Aplikace VFR Communication:

Živě z dráhy 06/24:

Kalendárium:

Dne 18.02.1911 se stalo...
18.02.1911
Francouzský aviatik Henri Péguet provedl první oficiální poštovní let v historii, když v Indii přepravil přes řeku Jumna zásilku z Allahabadu do Naini. Let trval 13 minut.
zavřít

Představujeme:


             Letiště Přerov (LKPO) »

Předplatné:

..
1234

Knihy FR:

..
1234

Inzerce: 

..
12345

Letecká videa FR:

Legendy čs. letectví:

Práce v letectví:

Inzerce

Reklama

Naši partneři:

..
12345