Nejlepší cesta jak začít létat-plachtěte!

30.9.2020 Díl pátý: Přistání do terénu

Už v minulém díle jsme lehounce naťukli, že při přeletech, se můžete dostat do situace, kdy budete muset přistát na jiném letišti, nebo dokonce na poli. V tomto díle si tedy povíme, jak tato situace může vypadat v praxi a na co by si měl, hlavně začínající plachtař, dát pozor.

Discus po bezpečném přistání na malém letišti Bynovec u Děčína
Discus po bezpečném přistání na malém letišti Bynovec u Děčína

Už ve výcviku se samozřejmě každý plachtař seznámí s metodikou, jak správně přistávat do terénu. Ovšem něco jiného je trénovat tuto úlohu na letišti s instruktorem za zády než řešit tuto situaci na přeletu, kdy to může být obzvlášť pro začínající piloty stresová situace. Ovšem pokud takovou situaci zažijete a zvládnete ji, můžete si poté odškrtnou další velký milník ve vašem plachtařském životě a zkušenosti, které při tom naberete, jistě využijete i např. v jiných kategoriích létání.

Plocha nevelkých rozměrů
Plocha nevelkých rozměrů

Vše by samozřejmě mělo začínat už předletovou přípravou na zemi, kdy by měla trať letu vézt v blízkosti letišť, abyste v případě nouze, mohli kluzák posadit právě na to vybrané letiště. Ne vždy to tak dobře vyjde, že to jste schopni dotáhnout na jiné letiště a vlivem meteorologických podmínek můžete být u země tak rychle, že se sami nestačíte divit. Vždy také záleží velmi na tom, s jakým kluzákem letíte. S výkonným kluzákem si můžete dovolit trochu více „zariskovat“ a začínat vybírat plochu na přistání v menší výšce než s těmi méně výkonnými. Každopádně čím dříve se budete rozhlížet po nějakém tom políčku, tím více budete mít času a klidu na veškeré úkony. Dobré je mít s sebou navigační zařízení, nebo aplikaci v mobilním telefonu, která je schopna vám ukázat ať už nejbližší letiště nějakého aeroklubu, nebo dokonce plochy pro práškaře, nebo ultralehká letadla, kde se dá i s kluzákem sednout. Aplikace jsou schopny určit, zda dokloužete na dané plochy ve vašem okolí, takže si můžete dovolit déle vyhledávat opět nějaký ten stoupavý proud.

Po přistání do terénu se připravte na dlouhé čekání, než pro vás někdo dojede
Po přistání do terénu se připravte na dlouhé čekání, než pro vás někdo dojede

Nemusíte mít tedy strach z přílišného vzdálení se od vybrané plochy pro případné přistání. Jakmile dojde k nevyhnutelnému a opravdu cítíte, že už se horko těžko budete chytat, je potřeba si plochu pro přistání pořádně prohlédnout. Ve výcviku se to létá většinou způsobem, že přilétnete nad plochu a na větší rychlosti provedete zatáčku s ostřejším náklonem, abyste si tu plochu mohli prohlédnout a zjistit, zda tam není nějaká překážka, jaký druh porostu je na ploše, odkud fouká atd. Doporučuji se nad vybranou plochou zdržet trochu déle, poté díky výškové rezervě, kterou je dobré mít a neřešit proto prohlídku plochy jen tak zběžně, můžete plochu prohlédnout z vícero úhlů a dobře rozmyslet svůj přistávací manévr. Připravte se, že situace je svým způsobem stresující, ale nikdy nezapomeňte udělat úkony na okruhu, tak jak jste naučeni při běžném přistání. Dodržujte přistávací okruh, tak jak jste naučeni, v žádném případě není dobré vymýšlet nové způsoby. Vše létejte na větší rychlosti, abyste měli rezervu. Pokud jste už na okruhu a např. dotáčíte 4. zatáčku, kdy se budete pohybovat ve výšce cca 100-150 metrů nad terénem, nenechte se v žádném případě zlákat kopnutím nějakého stoupáku (platí hlavně pro čerstvé plachtaře). Samozřejmě se může stát, že začnete točit a třeba se chytnete, ale pokud ne, tak v té jedné otočce můžete ztratit mnoho výšky, která vám zkazí celý rozpočet, nebo si při uvádění kluzáku do zatáčky, ve snaze ustředit se co nedříve, šlápnete trochu více nožního řízení a tragédie ve formě vývrtky z malé výšky může být na světě. Proto leťte na jistotu a jakmile jste na okruhu, dodržte ho a přistaňte. Samotné finále by mělo být taktéž na vyšší rychlosti, jelikož se může těsně před dosednutím objevit nějaký předmět, nebo překážka, která při obhlídce terénu nebyla např. ve vyšším porostu vidět. V tu chvíli razantně zavřít brzdící klapy a díky dostatku rychlosti můžete překážku přeskočit a bezpečně dosedat až za ní.

Pro přistání někdy malé letiště stačí, odstartovat se z něj však už nedá a tak přijde na řadu vozík
Pro přistání někdy malé letiště stačí, odstartovat se z něj však už nedá a tak přijde na řadu vozík

Neberte přistání do terénu jako potupu, nebo prohru, k plachtění to patří, a navíc je to další velká zkušenost, která se vám může hodit i při motorovém létání, kdy minimálně stresově budete odolnější a připraveni čelit nezvyklým situacím.

 

Autor článku a fotografií: David Plza

Flying Revue > Články > Plachtění > Nejlepší cesta jak začít létat-plachtěte!
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 08.12.1934 se stalo...
08.12.1934
Imperial Airways poprvé doručily leteckou poštu pravidelnou poštovní linkou z Londýna až do Austrálie. Cílovým městem bylo Brisbane, první etapu z Londýna absolvoval letoun A.W. Atalanta.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »