Kalendárium 2021 - První komerční lety Concorde

24.1.2021

Concorde G-BOAA při startu k historickému letu z Heathrow (Foto: British Airways)Concorde G-BOAA při startu k historickému letu z Heathrow (Foto: British Airways)
Concorde G-BOAA při startu k historickému letu z Heathrow (Foto: British Airways)

21. ledna 1976 odstartovaly ve stejný čas letouny Concorde společností British Airways a Air France na první pravidelné linky provozované nadzvukovými letouny.

Concorde F-BVFA patřící Air France vlétl v 11.40 na linku z Paříže do Rio de Janeira se zastávkou v Dakaru, Concorde G-BOAA společnosti British Airways pak ve stejný okamžik pustil dráhu letiště Heathrow na lince do Bahrajnu.

Let společnosti Air France AF 085 provedla posádka ve složení:Cpt. Pierre Jean Louis Chanoine-Martiel v roli velitele letadla, Cpt. Pierre Dudal (šéfpilot divize Concorde) v roli kopilota a letový inženýt André Blanc.

  Posádka F-BVFA zleva do prava: kopilot Cpt. Pierre Dudal, letový technik André Blanc, velitel letu Cpt. Pierre Chanoine-Martiel (Foto: Air France/Musée de l’Air et de l’Espace, Aéroport de Paris – Le Bourget) Zoom gallery
Posádka F-BVFA zleva do prava: kopilot Cpt. Pierre Dudal, letový technik André Blanc, velitel letu Cpt. Pierre Chanoine-Martiel (Foto: Air France/Musée de l’Air et de l’Espace, Aéroport de Paris – Le Bourget)

Let společnosti british Airways BA 300, který měl pro tento let volací znak „Speedbird Concorde“ pak měla na starost posádka vedená Cpt. Normanem Victorem Toddem v roli velitele letadla, role kopilota se zhostil Cpt. Captain Brian James Calvert a letovým inženýrem pak John Lidiard. Letu se pak v kokpitu zúčastnil i zkušební šéfpilot společnosti British Aircraft Corporation, Ernest Brian Trubshaw, C.B.E., M.V.O..

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

  Posádka G-BOAA zleva do prava: letový technik John Lidiard, Cpt. Brian James Calvert, testovací šéfpilot BAE Brian Trubshaw a Cpt. Norman Victor Todd (Foto: British Airways) Zoom gallery
Posádka G-BOAA zleva do prava: letový technik John Lidiard, Cpt. Brian James Calvert, testovací šéfpilot BAE Brian Trubshaw a Cpt. Norman Victor Todd (Foto: British Airways)

Concorde G-BOAA přistál ve své destinaci v Bahrajnu přesně na čas v 15.20, francouszký F-BVFA pak po krátkém zdržení v Dakaru přistál v Rio de Janeiro v 19.00.

  Concorde F-BVFA (Foto: Air France)Zoom gallery
Concorde F-BVFA (Foto: Air France)

Oba lety se staly vyvrcholením více než šestnáctiletého snažení francouzské společností Sud Aviation, později Aerospatiale, a britské BAC, později British Aerospace, přivést na trh dopravních letadel spolehlivý nadzvukový dopravní stroj pro dopravu pasažérů.

Zbytek historie první kapitoly nadzvukového dopravního letectví je dobře znám. Zájem leteckých společností z řady důvodů nikdy nedosáhl předpokládané úrovně, a tak bylo rozhodnuto výrobu po dokončení šestnácti strojů ukončit.

Letouny Concorde sloužily velmi spolehlivě na linkách z metropolí obou států do New Yorku až do havárie stroje F-BTSC krátce po startu z Paříže. V roce 2003 se pak oba provozovatelé, British Airways i Air France, rozhodli provoz nadzvukových letounů Concorde ukončit.

 

Autor článku: Michal Beran

inzerat_sld_ii_185x65_fr_3_2017.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium 2021 - První komerční lety Concorde
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Pokus o vytrvalostní REKORD:

Speciály:

..
12

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

DIRECT FLY:

SkyDemon:

Knihy:

..
12345

Unikátní Videobanka:

Unikátní Videobanka »

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 13.11.1907 se stalo...
13.11.1907
První let helikoptéry Paula Cornua. Nejdelší let trval zřejmě něco pod 1 minutu, maximální dosažená výška byla 1,5 až 2 metry.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »