Kalendárium - Beechcraft Bonanza

29.12.2022

Kalendárium - Beechcraft Bonanza

22. prosince roku 1945 uskutečnil Vern Louis Carstens, zkušební pilot společnosti Beech, první let nového letounu Beech Aircraft Corporation Model 35 Bonanza. Jednalo se o celkově třetí prototyp, opatřený imatrikulací NX80150.

 

Pro všeobecné letectví to byl skutečně historický den, neboť letoun Beechcraft Model 35 Bonanza stanovil letoun ustanovil v mnoha ohledech technologické a průmyslové standardy pro výkonná jednomotorová sportovní a turistická letadla na mnoho let dopředu.

Beech Aircraft Corporation Model 35 Bonanza NX8150 Foto: Beech Heritage Museum
Beech Aircraft Corporation Model 35 Bonanza NX8150 Foto: Beech Heritage Museum

Otec myšlenky a konstruktér Ralph Harmon popisuje ve své knize Zrození Bonanzy, jak se propracoval k modernímu civilnímu letadlu. V listopadu roku 1944 ještě 2. světová válka zdaleka u konce nebyla, ale Ralph a jeho tým se vraceli po pracovní době ke svým rýsovacím prknům s civilními projekty. Na myšlence civilního obchodního a turistického letadla totiž pracovali v rámci přesčasů bez nároku na odměnu. Jednoho listopadového večera se v kanceláři ukázal i Walter Beech: „Můj bože, to je přesně to, co bychom měli stavět!“ To pronesl při pohledu na Ralphovo rýsovací prkno. Během hodiny se přišel podívat i šéfkonstruktér „Teď“ Wells a bylo rozhodnuto.

Beech Aircraft Corporation Model 35 Bonanza NX8150 Foto: NASM
Beech Aircraft Corporation Model 35 Bonanza NX8150 Foto: NASM

Všichni věřili, že USA se po válce rychle vzpamatují a ekonomika půjde znovu kupředu. Toho večera získala společnost Beech náskok deseti let před všemi ostatními. Společnost Beech postavila celkem pět prototypů, z čehož první dva byly použity pro pozemní testy a třetí (NX80150) uskutečnil již zmíněný historický první let dne 22. prosince 1945. Testovací pilot Vern Carsten po prvním čtyřicetiminutovém letu prohlásil: „Je to nejlepší letadlo, jaké jsme kdy postavili!“ Do března roku 1947, kdy Bonanza získala typový certifikát, evidovala firma Beech 1 500 objednávek. Na obrovském zájmu o tento typ se kromě převratné moderní konstrukce jistě podepsala i skutečnost, že první kusy Bonanzy bylo možné objednat za cenu okolo 8 tisíc dolarů, tedy polovinu toho, co stál před válkou Staggerwing.

NX80150 se však konce zkušebního programu zřejmě nedožil. Dne 26. října 1946 byl zničen jeden z prototypů Modelu 35, a to pravděpodobně právě pravděpodobně NX80150, při zkušebním letu, který měl za cíl stanovit nepřekročitelnou maximální rychlost. Z rejstříku byla registrace NX80150 vymazána až 18. května roku 1948.

Beechcraft Model 35 Bonanza, NC2703V, jeden z letounů ranné produkce Foto: Beech Heritage Museum
Beechcraft Model 35 Bonanza, NC2703V, jeden z letounů ranné produkce Foto: Beech Heritage Museum

Bonanza stala vzorem pro moderní letadla všeobecného letectví ve Spojených státech. A vyrábí se dodnes. Model s ocasními plochami „do V” se však v roce 1982 přestal nabízet.

Širším historickým okolnostem vzniku letounu Beech Aircraft Corporation Model 35 Bonanza a roli manželů Beechových v příběhu všeobecného letectví ve Spojených státech amerických byl věnován článek Pavla Valenty v čísle 4/2022 časopisu Flying Revue

Text: Michal Beran a Pavel Valenta

logo_fr_transp.jpg

 

 

 

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - Beechcraft Bonanza
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: