Kalendárium - Nene Lancastrian

27.11.2022

Experimentální dopravní letoun Avro 691 Lancastrian C.1, VH742, vybavený dvěma pístovými a dvěma proudovými motory, provedl 17. listopadu 1946 úspěšný přelet z letiště London Heathrow na letiště Le Bourget.

Avro Lancastrian VH742 při jednom ze zkušebních letů
Avro Lancastrian VH742 při jednom ze zkušebních letů

První roky po druhé světové válce se v letectví staly obdobím prudkého nástupu proudových motorů. Jedním z hlavních hráčů byla pochopitelně i britská motorářská společnost Rolls-Royce. Třetím sériově vyráběným proudovým motorem této značky se stal typ Rolls-Royce RB.41 Nene, který sice nedosáhl v Británii velkého rozšíření, protože byl poměrně rychle nahrazen spolehlivějším a výkonnějším Avonem, své místo v letecké historii si však rozhodně zaslouží, neboť jednak poháněl britské proudové stroje Hawker SeaHawk a Supermarine Attacker, ale především se v tehdejším Sovětském svazu stal předobrazem motoru Klimov VK-1, vybraného pro pohon stíhacích MiGů-15.

S oběma Merliny zastavenými, Lancastrian VH742 pohání pouze dvojice motorů RR Nene
S oběma Merliny zastavenými, Lancastrian VH742 pohání pouze dvojice motorů RR Nene

První letové testy motorů Nene byly prováděny v upraveném dopravním letounu Avro Lancastrian (což byl sám o sobě nouzový dopravní letoun založený na válečném bombardéru Avro Lancaster), který provozovala společnost Rolls-Royce z letiště Hucknall. Dva vnější motory Rolls-Royce Merlin byly nahrazeny proudovými motory Rolls-Royce Nene. Zkoušky probíhaly poměrně úspěšně, a tak bylo rozhodnuto tento zkušební stroj včetně proudových motorů prezentovat na prvním poválečném aerosalónu v Le Bourget.

Avro Lancastrian VH742 na ploše letiště Hucknall
Avro Lancastrian VH742 na ploše letiště Hucknall

Zkušební letoun Avro 691 Lancastrian C.1, VH742, tak pod vedením hlavního testovacího pilota společnosti Rolls-Royce, kapitána Ronalda Thomase Shepherda, O.B.E., odstartoval 17. listopadu z letiště London Heathrow (LHR) a po úspěšném letu přistál na letišti Aéroport de Paris - Le Bourget (LBG), místě konání 17. ročníku již tradičního aerosalónu. Dva pístové motory Rolls-Royce Merlin V-12 byly s výjimkou vzletu a přistání vypnuty a jejich třílisté vrtule byly pro snížení odporu zapraporovány. Samotný přelet tak letoun vykonal pouze s pomocí obou proudových motorů. Jednalo se tak svým způsobem o první přelet osobního dopravního letounu poháněného proudovými motory mezi dvěma zeměmi.

Proudový motor Rolls-Royce RB.41 Nene
Proudový motor Rolls-Royce RB.41 Nene

Stroj přezdívaný „Nene-Lanc“ přistál v Le Bourget v 10.58 hodin dopoledne po 50 minutách letu, během kterého dosáhl průměrné rychlosti 398,3 km/h. Kromě posádky byli na palubě ještě dva cestující: Roy Chadwick, šéfkonstruktér společnosti Avro a pan R. B. William Thompson, hlavní úředník pro informace tehdejšího britského Ministerstva zásobování. Kapitán Shepherd v dobovém tisku uvedl, že byl s výkonem letadla velmi spokojen, a dodal, že nebýt toho, že musel před přistáním dvakrát obletět letiště Le Bourget, byl by let dokončen za 43 minut.

Šéfkonstruktér Roy Chadwick gratuluje po přistání v Paříži posádce kapitána Shepherda k úspěšnému letu. Na fotografii od leva: John Heyworth, Ronald Shepherd, Roy Chadwick, Frank Smith Herbert Rogers.
Šéfkonstruktér Roy Chadwick gratuluje po přistání v Paříži posádce kapitána Shepherda k úspěšnému letu. Na fotografii od leva: John Heyworth, Ronald Shepherd, Roy Chadwick, Frank Smith Herbert Rogers.

Do Británie se „Nene-Lanc“ vrátil o pět dnů později 22. listopadu a pokračoval v dalším testovacím programu.

Lancastriany se v roli zkušebních strojů nových proudových motorů velmi osvědčily. Kromě VH742 létal v rámci testovacího programu motorů Nene ještě stejně upravený Lancastrian VH737, později pak byly další Lancastriany obdobným způsobem upraveny pro zkoušky motorů Avon, Ghost a Sapphire.

 

Autor: Michal Beran

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - Nene Lancastrian
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 04.12.1958 se stalo...
04.12.1958
První vzlet prototypu Baade B-152/I V1. Stroj poháněný motory Tumanskyj RD-9 absolvoval let o délce 35 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »