Kalendárium - Příběh jednoho rekordu

4.2.2024

26. ledna roku 1975 ustanovil major David W. Peterson, zkušební pilot přidělený k jednotce F-15 Joint Test Force působící na základně Edwards AFB, světový rekord v čase potřebném od startu k dosažení výšky 25 000 metrů.

McDonnell Douglas F-15A6 Streak Eagle se jménem „Aquila Maxima“ Foto: USAF
McDonnell Douglas F-15A6 Streak Eagle se jménem „Aquila Maxima“ Foto: USAF

Letoun McDonnell Douglas F-15 představoval ve své době mimořádně pokročilou a jak se dnes ukazuje i nadčasovou konstrukci. Jeho výkony ho přímo předurčovaly k posouvání rekordů, což bylo samozřejmě velmi vhodné i z marketingových důvodů. Postarat se o to měla právě jednotka zkušených testovacích pilotů pojmenovaná F-15 Joint Test Force.

Major David W. Peterson, pilot rekordního stroje dne 26. ledna 1975 Foto: USAF
Major David W. Peterson, pilot rekordního stroje dne 26. ledna 1975 Foto: USAF

banner_300x100_predplatne_fr_01_12_2023.jpg

Program rekordních letů byl spuštěn počátkem ledna roku 1975. Dne 26. ledna 1975 nahodil major David W. Peterson, zkušební pilot amerického letectva přidělený k F-15 Joint Test Force motory letounu McDonnell Douglas F-15A-6-MC (72-0119) pojmenovaného „Aquila Maxima“ a po dosažení provozních parametrů zažehl i přídavné spalování. Jeho stroj však byl tou dobou pevně upoután ke speciálnímu zadržovacímu zařízení na dráze letecké základny Grand Forks v Severní Dakotě, která byla pro tento let vybrána. Po dosažení maximálního tahu byla stíhačka uvolněna a o 161,025 sekund později dosáhla výšky 82 020,997 stop (25 000 metrů), čímž vytvořila další světový rekord Mezinárodní letecké federace (FAI). V tom okamžiku se jednalo se o sedmý rekord v čase potřebném v dosažení předepsané výšky, vytvořený speciálně upraveným letounem F-15 během pouhých deseti dnů.

Streak Eagle na základně Grand Forks Foto: USAF
Streak Eagle na základně Grand Forks Foto: USAF

Použitý stroj byl jedním z prvních sériových letounů F-15A-6-MC Eagle. Šlo o jednomístný dvoumotorový stíhací letoun s délkou 19,43 metrů, rozpětím křídel 13,048 metrů a celkovou výškou 5,624 metrů. Sériový F-15A měl prázdnou hmotnost 11 734 kilogramů a jeho maximální vzletová hmotnost (MTOW) byla 20 184 kilogramů. Stroje F-15A byly poháněny dvěma proudovými motory Pratt & Whitney JTF22A-25A (F100-PW-100) s přídavným spalováním.

Streak Eagle nad městem St. Louis Foto: McDonnell Douglas Corporation
Streak Eagle nad městem St. Louis Foto: McDonnell Douglas Corporation

banner_knizni_edice_640x200_2.jpg

Rekordní F-15 Streak Eagle pojmenovaný „Aquila Maxima“ byl pro rekordní lety speciálně upraven. Odstraněn byl například kanón M61A1 Vulcan 20 mm a navazující zařízení pro manipulaci s municí, radar a systémy řízení palby, dále všechny nepotřebné displeje a část avionických systémů a rovněž jeden z generátorů. Jiná zařízení a systémy však bylo třeba nainstalovat. Zahrnovaly například novou pitotovu trubici na přídi, systém podpory přetlakového skafandru pilota, vybavení monitorující průběh rekordních letů, jako například extrémně citlivé akcelerometry a zapisovače, kameru v kokpitu nahrávající průběh letu i údaje na přístrojích a také přídavné baterie zajišťující energii pro tyto systémy. A samozřejmě i speciální zadržovací zařízení umístěné na místě záchytného háku sériových F-15A. Rekordní letoun nenesl rovněž žádný ochranný nátěr.

McDonnell Douglas F-15A6 Streak Eagle Foto: USAF
McDonnell Douglas F-15A6 Streak Eagle Foto: USAF

Výsledkem byl letoun, který byl přibližně o 817 kg lehčí než standardní sériový F-15A. Díky tomu měl poměr tahu k hmotnosti 1,4:1.

Profil rekordního letu
Profil rekordního letu

Letové profily pro pokusy o rekord vypracoval hlavní experimentální zkušební pilot společnosti McDonnell Douglas Charles P. „Pete“ Garrison. Streak Eagle nesl pečlivě propočtené množství paliva pro každý konkrétní rekordní let a dne 26. ledna měl hmotnost 16 650,9 kg. Po dosažení maximálního tahu motorů a uvolnění zámků zadržovacího systému se od letištní dráhy odpoutal během tří sekund.

Streak Eagle v podobě, v jaké je vystaven v muzeu na základně Wright-Patterson v Ohiu Foto: USAF
Streak Eagle v podobě, v jaké je vystaven v muzeu na základně Wright-Patterson v Ohiu Foto: USAF

Dnes je možné rekordní F-15 Streak Eagle vidět v expozici Národního muzea letectva Spojených států amerických na letecké základně Wright-Patterson v Ohiu.        

Text: Michal Beran

michal_beran_fr_final_876_1.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - Příběh jednoho rekordu
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 18.09.1928 se stalo...
18.09.1928
Německá dopravní vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin uskutečnila svůj první let. Během devíti let hladkého provozu provedla 590 letů, urazila přes půldruhého milionu kilometrů, přepravila 34 000 cestujících a 78 tun pošty.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: